شناسهٔ خبر: 22066771 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سوارکاری قزوین در حال پرش از موانع و مشکلات

به گزارش ایرنا، سوارکاری ورزشی قدیمی است که از دیرباز با هدف پیام‌رسانی یا استفاده در جنگ ها به افراد آموزش داده می‌شد و در کنار آم در آموزه های دینی ما نیز

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، سوارکاری ورزشی قدیمی است که از دیرباز با هدف پیام‌رسانی یا استفاده در جنگ ها به افراد آموزش داده می‌شد و در کنار آم در آموزه های دینی ما نیز بر آموزش و فراگیری این رشته در کنار شنا و تیراندازی تاکید شده است.
اما با گذشت زمان و تغییر در زندگی انسان ها و رشد فناوری، سوارکاری نیز دستخوش تحول شد به طوری که امروز از آن باید به عنوان یک تفریح جذاب و در کنار آن یک ورزش پرطرفدار یاد کرد.
قزوین از جلمه استان های مستعد در این رشته به شمار می رود که نزدیک به یک سال است که فعالیت های مربوط به آن از جمله برگزاری مسابقات به شکل چشمگیری در آن افزایش پیدا کرده و با وجود برخی کمبودها و مشکلات از جمله نداشتن فضای مناسب این رشته از رشد صعودی خوبی برخوردار شده است.

**فقدان باشگاه مناسب برای برگزاری مسابقات سوارکاری در قزوین
سرپرست هیات سوارکاری استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت این رشته و مسایل و مشکلات آن گفت: سوارکاری در قزوین تاریخچه ای قدیمی دارد اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید به آن رسیدگی و توجه نشده است.
حسین احسانی فاخر با بیان اینکه از لحاظ برخورداری از باشگاه در استان بسیار ضعیف هستیم،افزود: باشگاه خوب و درجه یک برای برگزاری مسابقات جام ها در استان نداریم.
این مسئول ورزشی اضافه کرد: باشگاه های رخش، البرز و ژاله با وجود برخی کمبودها از بهترین باشگاه های استان هستند.
وی با اشاره به مسابقات برگزار شده در یازده ماه دوره سرپرستی خود، گفت: 18 مسابقه در این مدت برگزار شده که از نظر آمار برگزاری در سطح کشور بی نظیر بوده و مورد استقبال استان های دیگر نیز واقع شده به گونه ای که در آخرین رویداد پرش با اسب استان 80سوارکار از پنج استان حضور داشتند..
این مسئول ورزشی اضافه کرد: در سال گذشته مسابقات سوارکاری استان حداکثر با 20 تا 30 شرکت کننده برگزار می شد اما در این دوره با ارتقای سطح برگزاری رقابت ها، تعداد شرکت کننده ها حداقل به 40 نفر افزایش یافته است.
احسانی فاخر با بیان اینکه رونق سوارکاری به استان بازگشته است،افزود: در گذشته 2 باشگاه فعال در استان وجود داشت و دیگر باشگاه ها نیمه تعطیل بودند ولی اکنون همه باشگاه ها فعال شده اند و سطح مسابقات به سمتی رفته که از سایر استان ها نیز در مسابقات سوارکاری قزوین شرکت می کنند.

** نبود مانژ سرپوشیده از مهم ترین مشکلات سوارکاری در قزوین
وی در ادامه با اشاره به کاستی های این رشته ورزشی در استان،افزود: نداشتن یک مانژ سرپوشیده که بتوانیم در فصل سرما نیز مسابقات را برگزار کنیم یکی از مشکلات بزرگ این رشته در استان است که امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شهرداری قزوین در این خصوص اقدام کنیم.
این مسئول ورزشی همچنین گفت: امیدواریم باشگاه داران با اعطای تسهیلات مورد حمایت واقع شوند تا باشگاه های اسب سواری به روز شده و با شرایط بهتری به کار خود ادامه دهند.
احسانی فاخر همچنین با ابراز گله از برگزار نشدن مجمع انتخاباتی هیات سوارکاری استان،افزود: برگزاری این مجمع بنا به دلایل مختلف چندین بار به تعویق افتاده و امیدواریم با سرپرستی جدید اداره کل ورزش و جوانان قزوین دراین خصوص اقدام شود.
وی در پایان با بیان اینکه رشته سوارکاری آنچنان که در اذهان عمومی جا افتاده پرهزینه نیست ولی هزینه های متفرقه زیادی دارد،افزود: به منظور کاهش هزینه های این رشته برای داوطلبان آموزش نیم بها را در دستور کار قرار داده ایم و تلاش می کنیم بسیاری از هزینه های غیرضروری آنرا کاهش دهیم.

**تعویق برگزاری مجمع انتخاباتی هیات، ضرر به سوارکاری قزوین
مدیر باشگاه سوارکاری رخش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سوارکاری در قزوین در دوره جدید سرپرستی این هیات متحول شده و این موضوع را در تبدیل باشگاه سوارکاری رخش متعلق به تیپ 116 شهید صفوی و تبدیل آن از پانسیون به باشگاه به خوبی می توان مشاهده کرد.
میثم آقاجانی افزود: با مساعدت فرمانده پادگان پس از 24 سال اولین مسابقه را در این باشگاه برگزار کردیم که حدود 80 ورزشکار در این مسابقات شرکت کردند که با استقبال زیادی نیز همراه بود.
این مسئول ورزشی افزود: باید تلاش کنیم حامیان مالی بیشتر شده و اسب های خوب به این مسابقات وارد شوند.
وی همچنین ضمن ابراز گلایه از تعویق مجمع انتخاباتی هیات سوارکاری قزوین و آسیب زدن این موضوع به این رشته در استان، گفت: اداره شدن یک هیات به صورت سرپرستی مانع سیاست گذاری درست می شود و امیدواریم هرچه زودتر شاهد برگزاری مجمع باشیم.
آقاجانی در پایان با اشاره به مهمترین اقداماتی که باید در سوارکاری استان انجام گیرد،افزود: تعیین تکلیف ریاست هیات سوارکاری استان،برگزاری مداوم و حداقل هر 2 هفته یکبار مسابقات و جذب حامیان مالی از جمله مواردی هستند که انجام آنها به پیشرفت این ورزش در استان منجر خواهد شد.

** کمبود اسب برای مسابقه از مشکلات سوارکاران قزوینی
یک مالک و پرورش دهنده اسب در قزوین نیز به در گفت و گو با خبرنگار گفت: بارزترین مشکل استان در زمینه سوارکاری نداشتن باشگاه استاندارد است چرا که در نیمه دوم سال با آغاز بارندگی ها و سرما مانژ سرپوشیده و امکان تمرین وجود ندارد و خیلی از مسابقات نیز به همین خاطر لغو می شوند.
بهاره عقیلی با اشاره به کمبود اسب های مناسب برای شرکت در مسابقات در قزوین،افزود: اسب خوب اسبی که بتواند در مسابقات کشوری شرکت کند در استان بسیار کم می باشد و متاسفانه هماهنگی میان اسب و سوارکار ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: علاوه بر اینکه اسب کافی در استان وجود ندارد ،سوارکاران قابل و با تجربه قزوینی هم فاقد اسب هستند و متاسفانه باشگاه داران اسب های خود را در اختیار این سوارکاران قرار نمی دهند.
عقیلی افزود: من سال های متوالی به صورت جدی دراین رشته فعالیت می کنم و اولین بار است که در باشگاه سوارکاری دولتی رخش مسابقه می دهم و جای تعجب دارد که چرا پیشتر از این ظرفیت بهره برداری نشده است؟
وی ادامه داد: مابقی مشکلات سوارکاری نیز در صورت جذب حامی مالی خود به خود حل می شوند و اگر نونهالان و نوجوانان استان بیشتر با این رشته آشنا شوند بدون شک شاهد رشد بیشتر این رشته در استان خواهیم بود.
این پرورش دهنده اسب با بیان اینکه با وجود همه مشکلات سوارکاری قزوین در سال های اخیر رو به رشد بوده است، افزود: امیدواریم روزهای بهتری را برای این رشته پرطرفدار در استان ببینیم.
عقیلی در پایاان گفت: باید زمینه آشنایی بیشتر نونهالان و نوجوانان را با این رشته فراهم سازیم چون کسب مدال توسط نوجوانان و نونهالان در مسابقات کشوری به مراتب آسانتر از سایر رده ها است.

**رشد قابل توجه سوارکاری در قزوین
ملی پوش تیم ملی سوارکاری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:هیات سوارکاری استان در مقاطعی از زمان از جایگاه شایسته خود فاصله زیادی داشت اما اکنون با کادرفنی مجرب تر و مسابقات حرفه ای تر ساماندهی شده و تعداد اعزامی های ما به مسابقات کشوری و جهانی بیشتر شده است.
محمدحسین ژاله با بیان اینکه سوارکاری قزوین از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، ادامه داد:هم اکنون من، سورن احسانی فاخر و پرنیا خضر حیدری به عنوان نمایندگان استان در مسابقات کشوری حضور داریم که نشان دهنده ارتقای سطح این رشته در استان است.
نفر اول رنکینگ مسابقات سوارکاری کشور در رده نونهالان افزود: هیات سوارکاری استان با وجود کمبود بودجه با مشکل خاصی مواجه نیست و سعی می کند به هر شکل ممکن و با همه داشته های خود سوارکاران را به شرکت در مسابقات ترغیب کند.
نایب قهرمان کشور خاطرنشان کرد: مسابقات پرش با اسب استان به سطحی رسیده که از استان های دیگر برای شرکت در این مسابقات به قزوین می آیند و این موضوع بسیار قابل توجه و مهم است.

**رشد استقبال قزوینی ها از سوارکاری
یک مربی و فعال ورزش سوارکاری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: استقبال مردم قزوین و تعداد علاقه مندان و شرکت کنندگان مسابقات پرش با اسب در استان در سال های اخیر بسیار بیشتر شده و باید با این حجم استقبال کیفیت و رسیدگی به اسب ها را نیز در دستور کار قرار دهیم.
احسان شریفیان افزود: باید شرایط نگهداری اسب ها در این مسابقات به طور جدی مورد اهتمام قرار گیرد و مربیان و دست اندرکاران در این خصوص فعال تر وارد عمل شوند.
این مربی سوارکاری ادامه داد: همچنین باید مسئولان، سوارکاران و مربیان همبستگی خود را بیشتر کنند چون اسبها همه این مسائل را حس می کنند.
وی با بیان اینکه وقتی کیفیت مسابقات بالاتر برود حجم متقاضیان نیز بالاتر می رود،افزود: سطح مسابقات استان به دلیل تغییر اسب ها و مربیان در حال ارتقا است ولی نباید به وضع موجود راضی باشیم.
حسین احمدی یکی دیگر از مربیان فعال قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر لزوم تعامل و همکاری هیات سوارکاری با دیگر استان ها برای تجربه اندوزی سوارکاران استان تاکید کرد و افزود: تهران فعال ترین هیات سوارکاری کشور است و تعامل و مراوده با این هیات نقش مهمی در افزایش سطح ، تعداد مسابقات، کلاس های آموزشی و بازآموزی سوارکاری قزوین ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: باید بتوانیم تعداد مسابقات بیشتری در استان داشته باشیم چون این موضوع به افزایش کیفیت و تعداد بیشتر شرکت کنندگان منجر خواهد شد.
این مربی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات قزوین نداشتن مانژ سرپوشیده و اداوات این رشته است که در فصل سرما کار ما را بسیار دشوار خواهد کرد و امیدواریم با ساخت مانژ مناسب و شرایط مسابقه خوب با تزریق هزینه سوارکاران در میدان با موفقیت بیشتری مواجه باشند.
استان قزوین دارای هفت باشگاه سوارکاری با 100 سوارکار است.
در این استان هم اکنون چهار باشگاه سوارکاری نیز در حال احداث می باشد.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام

نظر شما