شناسهٔ خبر: 22066716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون فرماندار همدان خبر داد

کاهش 10.2 درصدی واقعه ولادت در همدان

نمایندگی همدان

معاون سیاسی امنیتی فرماندار همدان از کاهش 10.2 درصدی واقعه ولادت در شهرستان همدان خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست امسال 6 هزار 639 معادل 36 درصد نوزاد متولد شده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر ناظری‌پور یکشنبه 30 مهر در شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان همدان، اظهار کرد: ثبت وقایع حیاتی به علت داشتن آمارهای دقیق، قابل‌اعتنا و تحلیل و غیرقابل رد شدن می‌تواند یک مبنا برای برنامه‌ریزی در توسعه پایدار و رشد جامعه است.

وی ادامه داد: در بحث آمارگیری ممکن است خطاهای زیادی به علت عدم آموزش کافی آمارگیر، خطاهای سهوی و عدم مسئولیت‌پذیری رخ می‌دهد اما در ثبت وقایع حیاتی امکان خطا و سلیقه‌نگری وجود ندارد و مبنا برای درک بیشتر تحولات جمعیتی در جامعه است.

ناظری‌پور با بیان اینکه ثبت وقایع حیاتی هشدارهای زیادی را به جامعه می‌دهد، اظهار کرد: جهش چاقی که در سال 96 افزایش یافته، تأثیرات مخربی بر جامعه خواهد گذاشت و با توجه به شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» بهترین راه این است که از طریق فرهنگ‌سازی، پیشگیری شود.

وی افزود: متأسفانه آمارهای ضد و نقیض باعث شده که سیاستگذاری‌های بهداشتی دستخوش تغییر و تحول شوند و با توجه به این موضوع باید سیاستگذاری‌ها اصلاح یا تغییر کنند.

معاون فرماندار همدان از تغییرات وقایع حیاتی در شش ماهه نخست سال 96 خبر داد و تصریح کرد: در شش ماه ابتدای سال 6 هزار 639 معادل 36 درصد نوزاد متولد شده که نسبت به سال گذشته کاهش داشته که از این تعداد، 6 هزار و 339 واقعه تولد معادل 95.5 درصد شهری و 300 مورد معادل 4.5 درصد روستایی بوده است.

وی با اشاره به تولد 104 پسر به ازای 100 دختر در همدان خاطرنشان کرد: به طور متوسط در هر شبانه‌روز در شهر همدان تقریبا 36 نوزاد متولد شده است.

ناظری‌پور ادامه داد: گرایش زوجین به تک‌فرزندی، افزایش سن ازدواج که باعث کاهش فرزندآوری می‌شود، دیر فرزندآوری زوجین، افزایش سن‌باروری از 20 تا 24 سال به 29 سال، مهاجرت‌فرست بودن شهرستان همدان و وجود آسیب‌های اجتماعی علل احتمالی کاهش فرزندآوری در شهرستان همدان است.

وی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته 5.5 درصد آمار فوت در شهرستان همدان کاهش یافته است، یادآور شد: در شش ماهه نخست سال دو هزار و 37 واقعه فوت به ثبت رسیده که هزار و 203 مورد معادل 59.1 مرد و 834 مورد معادل 40.9 درصد زن بوده است.

معاون فرماندار همدان بیشترین علت فوت را مربوط به بیماری‌های قلبی- عروقی با 785 نفر دانست و اضافه کرد: علل احتمالی مرگ‌ومیر در شهرستان همدان افزایش سن امید به زندگی در سال‌های اخیر، افزایش امکانات بهداشتی و انتقال اجساد(امکان ثبت فوت را در محل دفن افزایش می‌دهد نه در محل فوت) است.

وی اظهار کرد: آمار رشد ازدواج نسبت به سال گذشته با کاهش 5.1 درصدی و طلاق نیز با کاهش 9.1 درصدی مواجه بوده البته نرخ خام ولادت در همدان کم اما به میانگین استان بهتر است.


انتهای پیام

نظر شما