شناسهٔ خبر: 22066041 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

سفر هیأت حماس به تهران؛ نقطه‌عطفی در روابط مقاومت اسلامی فلسطین و ایران

سفر هیأت حماس تلاش برای بهبود روابط این جنبش با جمهوری اسلامی ایران و افزایش تمرکز اقدامات این جنبش مقاومت بر مبارزه با رژیم صهیونیستی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، دو روز از سفر هیأت عالی‌رتبه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به تهران می‌گذرد. سرپرستی این هیأت بر عهده «صالح عاروری» یکی از رهبران بلندپایه حماس که جایگاه جانشینی رئیس‌ دفتر سیاسی این جنبش را در اختیار دارد، بود.
 
در میان اعضای هیأت اعزامی حماس نام‌های شاخصی همچون «سامی ابوزهری» سخنگوی این جنبش، «اسامه حمدان» مسؤول روابط خارجی و «عزت رشق» مسؤول روابط عربی- اسلامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به چشم می‌خورند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که سفر اخیر اعضای ارشد رهبری حماس به تهران تا چه اندازه برای مقامات این جنبش اهمیت دارد.
 
این سفر همزمان با آغاز گفت‌وگوهای آشتی ملی میان حماس و فتح رخ داده است. به همین دلیل باید آن را در راستای مطرح کردن این موضوع با مقامات ارشد جمهوری اسلامی و استفاده از نظرات آنان در این مورد دانست. گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین در مورد دلایل سفر هیأت عالی حماس به ایران نیز به این موضوع اشاره دارد.
 
سفر هیأت حماس به تهران؛ نقطه‌عطفی در روابط مقاومت اسلامی فلسطین و جمهوری اسلامی ایران 
از آنجا که دولت جعلی اسرائیل به محمود عباس هشدار داده است که در صورت هر نوع توافق و آشتی ملی با حماس، باید منتظر تبعات این اقدام در رابطه موجود میان تشکیلات خودگردان و تل‌آویو باشد، نتیجه این سفر اهمیت بسیاری هم برای حماس و هم برای فتح خواهد داشت؛ زیرا دستیابی به یک وحدت بین دو جریان غالب در میان فلسطینی‌ها با در نظر گرفتن اولویت حفظ سلاح مقاومت علیه رژیم صهیونیستی، مهم‌ترین موضوع در گفت‌وگوهای صورت گرفته میان مقامات جمهوری اسلامی و حماس طی روزهای اخیر است.
 
اهمیت نظرات ایران در مورد اتفاقات جاری در فلسطین به خوبی در سخنان اخیر سامی ابوزهری آشکار است. وی در این مورد گفت: «سفر ما به ایران نشان‌دهنده توجه ما به حفظ روابط با ایران و تقویت مقاومت است.»
 
با این حال او در سخنان خود به وجود اختلافات در گذشته نیز اشاره کرد. منظور وی از این سخن، موضوع سوریه است. در بحران سوریه، حماس از گروه‌های سلفی- اخوانی که به ارتش آزاد سوریه و جبهه اسلامی (دو ائتلاف تروریستی ضد دولتی سوریه) وابستگی داشتند، حمایت کرد. این موضوع نه‌تنها باعث تیرگی شدید روابط میان حماس و دولت سوریه شد، بلکه تأثیر قابل توجهی نیز بر ارتباطات این جنبش با ایران و حزب‌الله لبنان داشت.
 
با این وجود و پس از مشاهده پیروزی‌های ارتش سوریه و مقاومت اسلامی بر تروریست‌ها و خشم رژیم صهیونیستی از این موضوع، حماس به تدریج از گروه‌های تروریستی فعال در سوریه فاصله گرفت و سفر اخیر هیأت عالی‌رتبه حماس به ایران، پایانی است بر اولویت دادن گروهک‌های تروریستی بر ایران از سوی حماس.
 
مقامات ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به این موضوع پی برده‌اند که در شرایط کنونی، حفظ روابط این جنبش با دولت‌ها و جریانات حامی مقاومت فلسطین بر هر موضوع دیگری ارجحیت دارد. آن‌ها همانطور که از این موضوع آگاهی دارند، می‌دانند که در میان تمام دولت‌ها و جریان‌های حامی مقاومت فلسطین ضد رژیم صهیونیستی، مهم‌ترین نقش را نظام، دولت و ملت ایران برعهده دارند.
 
به همین خاطر سفر اخیر حماس، که یکی از مهم‌ترین سفرهای رسمی رهبران ارشد این جنبش در تاریخ آن به شمار می‌آید، را باید نقطه‌عطفی در تاریخ روابط میان مقاومت اسلامی فلسطین و جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مهم‌ترین حامی مادی و معنوی ملت فلسطین در مبارزه با صهیونیسم، به حساب آورد.
 
انتهای پیام/ 421

نظر شما