شناسهٔ خبر: 22065969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمان ناخوانده زندگی های مدرن

سنندج - ایرنا - این روزها واژه ای زیاد به گوش مان می رسد و هر از گاهی خبری از اطرافیان یا سایت های خبری و روزنامه ها می شنویم که با شنیدن آن، حالت انزجار پیدا کرده و محکومش می کنیم، آن واژه، خیانت است که زندگی های مشترک زیادی را درگیر خود کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، روزگاری در جامعه ایرانی، خیانت های زناشویی به عنوان یکی از زشت ترین رفتارها محسوب می شد و حتی آوردن اسم آن، قباحت بسیاری داشت و مورد محکومیت شنوندگان قرار می گرفت، اما اکنون در جامعه ای که آن را مدرن می نامیم، دیگر برای مردم امری عجیب و غریب نیست.
با وجود اینکه مساله خیانت در همه دنیا وجود دارد و این موضوع در میان مردان نیز شایع تر است اما با توجه به اهمیت و ارزشی که خانواده و متعهد بودن همسران در فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد، این پدیده شوم زیبنده جامعه ما نیست.
خیانت و رابطه نامشروع، یکی از ناگوارترین مشکلات در زندگی زناشویی است و با وجود اینکه همسران می دانند کار ناپسندی است اما گاهی دچار این اشتباه بزرگ می‌شوند، اشتباهی که اغلب به پایان زندگی مشترک زوج ها ختم می شود.
هر چند خیانت و رابطه نامشروع در گذشته ها نیز تا حدودی در برخی زندگی های مشترک وجود داشت اما در سال های اخیر این آمار، به دلایلی که کارشناسان توضیح خواهند داد، روند رو به رشدی داشته است.
یک وکیل و مشاور حقوقی در خصوص آمار پرونده های خیانت همسران می گوید: آمار دقیقی از دادخواست طلاق یا شکایت از همسر بدلیل خیانت وجود ندارد.
عباس طهماسبی نیا با بیان اینکه نمی توان آمار مردان خائن را از زنان بیشتر دانست، افزود: دادخواست هایی مربوط به خیانت زنان نیز وجود دارد که در نهایت با صدور حکم و تحمل حد (ضربه شلاق) فرجام یافته و بعد از انجام مشاوره ایشان به زندگی مشترک خود باز می گردند.
وی اظهار کرد: آمار خیانت ها در میان مردان و زنان در چند سال اخیر، افزایش چشمگیری داشته که موضوعی بسیار نگران کننده است و به طور قطع سلامت اجتماع را به خطر می اندازد.
طهماسبی نیا در پاسخ به این سوال که آیا می شود با یکی از زوج هایی که مورد خیانت واقع شده صبحت کنیم، می گوید: ضمن آنکه قانون، چنین اجازه ای به ما نداده است، این افراد، این درخواست را نمی پذیرند؛ چرا که پای آبروی شان در میان است.
با سه کارشناس و مشاوره خانواده در کردستان، در خصوص عوامل تاثیرگذار در تحریک همسران به خیانت و راهکارهای مقابله با این رفتار ناپسند و کاهش آن، گفت و گو کردیم که مشروح این گفت و گوها را در زیر می خوانید.

** اختلالات شخصیتی و تعارضات زناشویی از جمله عوامل بروز خیانت در همسران است
متخصص درمانگر و مشاور خانواده، خیانت را به معنای شکسته شدن پیمان ازدواج می داند و می گوید: خیانت در چارچوب پیمان زناشویی، وضعیتی است که به موجب آن، یکی از طرفین رابطه به شکل پنهانی قوانین و هنجارهایی را که ازدواج بر اساس آن بنا شده است، زیر پا می گذارد و با فردی جزء همسر خود رابطه ای جنسی یا عاطفی برقرار می کند.
امید مرادی ادامه داد: با توجه به بررسی پرونده های طلاق و مراجعین مراکز مشاوره، خیانت زناشویی در جامعه در حال افزایش است که این مساله می تواند آسیبی برای خانواده ها و جامعه باشد.
وی به علل خیانت زناشویی پرداخت و گفت: دلایل شخصیتی مانند تنوع طلبی بالا، گرایش به تجربه های جدید، سبک دلبستگی ناایمن، طرحواره های ناکارساز اولیه (افکار بنیادی که از کودکی شکل گرفته و دوران بعدی انسان را تحت کنترل قرار می دهد)، شیدایی یا انرژی بسیار بالا و دارا بودن رگه هایی از اختلالات شخصیتی از جمله عوامل دخیل در بروز خیانت است.
مرادی تاکید کرد: تعارضات زناشویی، نبود هماهنگی و تعادل جنسی بین زوجین، نبود ارضا کنندگی جنسی و روانی و از بین رفتن شور و هیجان جنسی بین مرد و زن از عوامل بسیار مهم در تحریک همسران به خیانت است.
این کارشناس انتقام از طرف مقابل را از دیگر عوامل موثر در بروز خیانت دانست و یادآور شد: نبود رابطه عاطفی مناسب، نبود اعتقادات اخلاقی و مذهبی، از بین رفتن قبح اجتماعی این پدیده و دارا بودن الگوهای نامناسب در دوران رشد، می تواند به خیانت زوج ها بیانجامد.
این متخصص درمانگر و مشاور خانواده، راه های کاهش خیانت زناشویی را اینگونه توضیح داد: اولین راه می تواند در سطح پیشگیری اولیه باشد یعنی نشانه های شخصیتی و روانی که در این مساله دخیل هستند را در مشاوره های قبل از ازدواج مورد بررسی قرار داد و برای درمان آنها اقدام کرد.
مرادی اضافه کرد: برای زوجین می توان آموزش هایی در خصوص نحوه ارتباط مناسب با هم، درک یکدیگر، وقت گذاشتن با هم، احترام به همدیگر، حل مسائل و مشکلات آنها به شیوه مساله مدار و برآورده کردن نیازهای روانی - عاطفی و جنسی متقابل داد.
به گفته وی، برای زوجینی که با این مشکل (خیانت) دست و پنجه نرم می کنند، مداخلات اورژانسی برای کاهش اضطراب، خشم و احساس گناه فرد خیانت دیده می تواند مفید باشد.
مرادی با بیان اینکه باید به بررسی علت خیانت پرداخته و سعی در رفع این مساله کرد افزود: مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی می تواند بسیار کمک کننده باشد.
وی تاکید کرد: در بعد اجتماعی هم رسانه ها می توانند با آموزش ها و نمایش فیلم هایی در خصوص تقویت روابط سالم زوجین، گام بردارند.

** فهم زوجین از دلایل روابط فرازناشویی، در کاهش خیانت بسیار تاثیر گذار است
استاد فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج خیانت زناشویی را عبور فرد از مرز رابطه زناشویی با برقراری صمیمیت فیزیکی یا عاطفی با فردی خارج از این رابطه تعریف کرد و گفت: یکی از جنبه های مشترک در این رفتار، مخفی ماندن این روابط از دید زوجین است.
عطالله شاکریان به نبود آماری درباره میزان شیوع بی وفایی زناشویی در کشور اشاره کرد و افزود: 30 تا 40 درصد مراجعات به مرکز مشاوره بنده به نوعی مربوط به خیانت همسران بوده است.
وی به دلایل خیانت زناشویی پرداخت و اظهار کرد: بی ثباتی در رابطه زوج ها، مهمترین پیش بین در خیانت زناشویی است و همبستگی منفی با رضایت زناشویی دارد، همچنانکه یک رابطه دوسویه منفی میان رابطه بد و خیانت زناشویی وجود دارد.
کارشناس ارشد مشاوره یادآور شد: روابط بد موجب افزایش احتمال خیانت زناشویی شده و به طور قطع خیانت نیز ازدواج و زندگی مشترک را تخریب می کند.
شاکریان اشکالات موجود در زندگی زناشویی را عامل اصلی انحراف بسیاری از زوجین می داند و اضافه می کند: بی وفایی و خیانت، پدیده ای است که اغلب به دلیل برطرف شدن نیازهای عاطفی فرد از طریق روابط خارج از حیطه زناشویی، روی می دهد.
وی مهمترین مشکل را نحوه برخورد همسران با یکدیگر و وجود شکافی عمیق در اعتماد بین آنها اعلام کرد و افزود: عوامل بین فردی مانند تعارضات زناشویی، ناسازگاری جنسی و فقدان رضایت جنسی، داشتن علایق جنسی زیاد یکی از همسران، دارا بودن تمایلات جنسی متفاوت در رابطه زناشویی یا نبود تمایلات جنسی یکی از طرفین از مهمترین دلایل خیانت در بین زوج هاست.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج به تبعات خیانت زوجین هم گریزی زد و اضافه کرد: همسرانی که مورد خیانت واقع می شوند به تبعاتی از قبیل عزت نفس پایین، پایمال شدن، افسردگی و درماندگی، احساس ناامنی، سرخوردگی، شک و بدبینی نسبت به اطرافیان، ناامیدی و حذف ارزش های اخلاقی، دچار می شوند.
به گفته شاکریان، همسران عهدشکن نیز با احساساتی نظیر شرم و احساس گناه، تردید، عصبانیت و نومیدی، دست به گریبان هستند و با ناآرامی شدید عاطفی پس از افشای خیانت، مواجه می شوند.
این کارشناس ارشد مشاوره به راهکارهای کاهش و مقابله با خیانت زناشویی اشاره می کند و می گوید: پژوهش های بسیاری در مورد گرایش به خیانت انجام گرفته که از نظر کارشناسان و محققان، واکنش مناسب نسبت به آن، پیشگیری است.
شاکریان با بیان اینکه فهم دلایل روابط فرازناشویی و فاکتورهای تاثیرگذار بر آن برای همسران اهمیت فراوانی دارد، افزود: مزایای فهم زوجین از این دلایل، به کاهش شناخت اشتباه، انتخاب شریک زندگی مناسب، ارتباط باز و راحت و صادقانه بین زوجین، ارضای عاطفی مناسب یکدیگر، روابط جنسی بدون مشکل و دردسر و داشتن علایق مشترک و زندگی شاد منجر می شود.
وی تاکید کرد: مشورت با کارشناسان و مراکز مشاوره پیش از ازدواج، فرد را در انتخاب همسر مناسب و ایجاد زندگی زناشویی موفق، بسیار کمک خواهد کرد.

** بیشترین دلایل خیانت همسران، تنوع طلبی یکی از طرفین است
یک کارشناس و مشاور خانواده دیگر نیز معتقد است خیانت همسران در سال های اخیر افزایش یافته است و نبود پایبندی به مسائل دینی، اخلاقی، عدم تعهد به پیوند زناشویی و ارتباطات نزدیک افراد در فضای مجازی، تاثیر بسزایی در بروز این پدیده دارد.
سید طاها حسنی آمار خیانت مردان را بیش از زنان عنوان می کند و می افزاید: برخی از زنان بدون شکایت از همسران خائن، خود نیز از طریق خیانت و ارتباط با مرد نامحرم، به نوعی در پی تلافی عمل ناشایست شوهران شان هستند.
وی بیشترین دلایل خیانت همسران به یکدیگر را تنوع طلبی یکی از طرفین دانست و گفت: عدم کنترل هوا و هوس، بی سرپرست یا بد سرپرست بودن زنان، بالا رفتن سن ازدواج، بیکاری، مشکلات اقتصادی و مهیا بودن لوازم ارتباط آسان (فضای مجازی) از دیگر عوامل موثر در ایجاد خیانت بین همسران است.
از گفته های کارشناسان، می توان به این نتیجه دست یافت که مشاوره قبل از ازدواج برای انتخاب صحیح شریک زندگی و آگاه کردن زوج ها از مسائل زناشویی در پیشگیری از خیانت همسران بسیار موثر است؛ بنابراین نیاز است مراکز بهداشتی به عنوان متولی اصلی امر مشاوره پیش از ازدواج، نسبت به این مساله حساسیت بیشتری به خرج دهند.
گزارش از: وریا کرمی ** انتشار: مجید سلیمانی
7355/9102

انتهای پیام /*

نظر شما