شناسهٔ خبر: 22065490 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نمایش پرتره «جرج ناصر» فیلمساز مشهور لبنانی در سینماحقیقت

مستند بلند «ناصر» درباره‌ی زندگی و آثار «جرج ناصر» یکی از مهم‌ترین سینماگران لبنان و جهان عرب، در بخش پرتره یازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش درمی‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، مستند بلند «ناصر» درباره ی زندگی و آثار «جرج ناصر» یکی از مهم ترین سینماگران لبنان و جهان عرب، در بخش پرتره یازدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» به نمایش درمی آید.

جرج ناصر که در دانشگاه «UCLA» در رشته سینما تحصیل کرد، در بازگشت به کشورش کوشید تا پایه گذار سینمای ملی شود.

او از فیلمسازان پیشرو سینمای حرفه ای لبنان و در کنار یوسف شاهین مصری، از نخستین سینماگران جهان عرب است که در دنیای سینما با ساخت آثاری واقع گرا و بومی به شهرت رسید. نخستین فیلم بلند او «بسوی ناشناخته» محصول سال 1957 و نخستین فیلم تاریخ سینمای لبنان به شمار می رود که در دهمین دوره جشنواره فیلم «کن» فرانسه در بخش مسابقه پذیرفته شد.

امسال این فیلم پس از شصت سال بازسازی و نسخه ترمیم شده آن در بخش فیلم های کلاسیک کن نمایش داده شد. این فیلم که در تقبیح مهاجرت مردی لبنانی به برزیل و فداکاری همسر او برای حفظ خانواده اش است، ناصر را به مهم ترین فیلمساز لبنان تبدیل کرد. همان سال مطبوعات دست راستی اروپا، با حمله به ناصر بدلیل همنامی با رئیس جمهور فقید مصر «جمال عبدالناصر»، به او و فیلمش در جشنواره کن تاختند.

جرج ناصر علیرغم حمله منتقدان لبنانی که او را به تقلید از سینمای اروپا و موج نو متهم می کردند، با ساخت آثاری چون بیگانه کوچک و سفیدتر، به کار خود ادامه داد.

او در سال 1974 به سوریه رفت و یکی از آخرین فیلم هایش به نام «مردی تحت تعقیب» را در این کشور ساخت.

ناصر طی این سال ها کوشید تا سینمای لبنان را که همواره زیر سایه سینمای مصر قرار داشت، به جهان بشناساند. در این مستند بلند که محصول سال 2017 میلادی و ساخته آنتوان واکد و بدیع مسعد است، گفتگوهای فیلمساز با شبکه های تلویزیونی لبنان پیرامون سینما و آثارش و نیز بخش هایی از فیلم های متعدد او استفاده شده است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1396، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما