شناسهٔ خبر: 22065482 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: آذربایجان غربی در گسترش روابط ایران با ترکیه بیشترین بهره را می برد

صاحب‌خبر -

محمدمهدی شهریاری روز یکشنبه در یک گفت و گوی خبری در رابطه با سفر اخیر خود به ترکیه افزود: در این سفر، 2 طرف در رابطه با مسائل سیاسی و اقتصادی، راهکارهای ارتقای سطح مبادلات مرزی و تجاری و همچنین زمینه سازی برای تسهیل تردد مسافران در مرزها بحث و مذاکراتی انجام شد و توافق های خوبی نیز در این حوزه به انجام رسید.
وی اضافه کرد: ایران و ترکیه در بسیاری از موارد و مواضع از جمله حل مساله اقلیم کردستان عراق و حل بحران سوریه به هم نزدیک شده اند و این امر می تواند زمینه ساز فصل نوین روابط 2 طرف باشد.
وی به دستاوردهای اقتصادی این سفر نیز اشاره کرد و گفت: بکارگیری پول ملی ایران و ترکیه در مبادلات تجاری مشترک و 24 ساعته کردن فعالیت پایانه های مرزی از جمله این دستاوردها بود که با توجه به هم مرز بودن آذربایجان غربی با کشور ترکیه، این استان بیشترین بهره را از این توافق ها می برد.
استاندار آذربایجان غربی افزود: در بازدیدهایی که از مبادی، گمرکات و بازارچه های مرزی استان خواهیم داشت، ضمن احصای مشکلات، رفع آنان را از دستگاه ها و مسئولان مرتبط کشوری پیگیری خواهیم کرد تا با جبران کمبودها و کاستی ها، زمینه برای توسعه هرچه بهتر روابط تجاری و اقتصادی و مناسبات فیمابین ایران و ترکیه فراهم شود.
شهریاری به برگزاری جلسه کمیسیون مشترک ایران و ترکیه نیز اشاره کرد و ادامه داد: مقرر شد این جلسه در 25 نوامبر (4 آذر) برگزار شود که در آن 2 طرف در رابطه با جزئیات ارتقای همکاری های مشترک و مناسبات 2 جانبه، وارد مذاکره می شوند؛ در این جلسه مسائل آذربایجان غربی نیز به عنوان کلیدی ترین استان کشور در توسعه همکاری های مشترک با ترکیه مطرح می شود.
وی، امضای سند همکاری در زمینه علم و فناوری و برنامه اقدام 2 سالانه برای اجرای یادداشت تفاهم میان 2 کشور در خصوص همکاری های زیست محیطی میان ایران و ترکیه و انجام توافق برای توسعه گردشگری و همکاری های تزانزیتی را از دیگر دستاوردها و نتایج سفر به ترکیه عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در سفری سه روزه به ترکیه روزهای چهارشنبه تا جمعه هفته آینده میهمان مسئولان این کشور بود. محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی نیز در این سفر جهانگیری را همراهی کرده بود.
8137/3072
** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*

نظر شما