شناسهٔ خبر: 22065330 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک تحلیلگر بین المللی:حملات ترامپ به برجام، قدرت نهادهای اقتصادی غیرشفاف را در ایران تقویت می کند

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمید مجتبایی» در یک گفت و گوی تلفنی با پایگاه خبری گالف نیوز امارات متحده عربی افزود: امتناع دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از پذیرش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، فعالیت های تجاری و کسب و کار در ایران را تحت تاثیر قرار داده است و ممکن است این کشور را به از سرگیری برنامه غنی سازی اورانیوم ترغیب کند.
رییس سابق گروه امور ایران شرکت حقوقی التمیمی امارات تصریح کرد: حملات «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به برجام پیامدهایی دارد که بیشتر ایران را تحت تاثیر قرار می دهد تا جهان را.
وی ادامه داد: از آنجا که آمریکا به عنوان یکی از 6 قدرت جهانی امضاکننده برجام نمی تواند به طور یکجانبه این توافق را باطل کند، تاثیر این تهدیدها بر شرکت های خارجی بیشتر روانی خواهد بود تا چیز دیگر.
تایید نشدن برجام توسط آمریکا با ایجاد نگرانی از شکست این توافق، موجب دغدغه شرکت تجاری در تعامل با ایران خواهد شد.
این تحلیلگر بین المللی تصریح کرد: این نگرانی تا به حال تا حدودی شرکت های خارجی که با ایران کار می کنند را تحت تاثیر قرار داده است، ضمن آنکه سیستم بانکداری بین المللی نیز تا کنون به طور کامل به روی کسب و کار با ایران باز نشده است.
به نوشته گالف نیوز، ایران پس از امضای برجام، فرصت های سرمایه گذاری زیادی به این شرکت ها پیشنهاد کرد و برای تبدیل شدن به اقتصاد برتر خاورمیانه برنامه ریزی کرد. بر اساس این برنامه، ایران باید در سال 2020 با دستیابی به تولید ناخالص داخلی 757 میلیارد دلار ، اقتصاد عربستان را پشت سر گذارد.
مجتبایی معتقد است، اقدامات آمریکا علیه ایران و برجام، کشورمان را دچار بی ثباتی می کند و همسو با نظر مخالفان این توافق در داخل ایران است که معتقدند برجام توافق خوبی نیست و همواره مترصد فرصتی برای حمله به برجام هستند.
وی اضافه کرد: در پنج شش سال گذشته، بازوی اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور مستقیم در گرفتن پروژه های زیرساختی بزرگ فعال نبوده است، بلکه دولت سپاه را مجبور به پذیرش کنسرسیومی متشکل از چند طرف خارجی به ویژه چینی و اروپایی کرده است.
این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: اگر ترامپ سپاه را در فهرست نهادهای تحریم شده قرار بدهد، طرف های خارجی از این پروژه ها خارج می شوند که به ضرر آنها نیز هست.
این حقوق دان تاکید کرد: اگر تهدید برجام توسط آمریکا بدون هیچ راه حل مشخص ادامه پیدا کند، افراد بانفوذ در داخل ایران خواهند گفت، «وقت پایان دادن به این توافق است».
به گزارش ایرنا، برنامه جامع اقدام مشترک که در سال 1394 میان ایران و شش کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان امضا شد، به تحریم های غیرهسته ای کشورمان پایان داد.
برجام همچنین راه را برای بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط خارجی و برخی شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری در ایران باز کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام/1063*6075**خبرنگار: رفعت کرمی مهر** انتشار: زهرا هجینی نژاد

انتهای پیام /*

نظر شما