شناسهٔ خبر: 22065078 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

اندیشکده «هریتیج»:

گـام بعـدی در مـذاکره با ایـران چـیست؟

کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا در مورد برگرداندن تحریم‌ها مذاکره کند که قبلا از طریق توافق هسته‌ای برداشته شده بود. قبل از اینکه مذاکرات شروع شود دولت ترامپ باید در مورد ترک توافق یا رفع نواقص آن در مذاکرات بعدی تصمیم‌گیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اندیشکده هریتیج در مطلبی به قلم جیمز فیلیپس نوشت: «وزارت امور خارجه دو بار توافقنامه را تایید کرد اما رئیس‌جمهور ترامپ بیان کرده که از انجام دوباره آن ناراضی است. فهمیدن چگونگی عملکرد او در آینده غیرممکن است. ایران رسما اعلام کرده که اجازه بازدید از پایگاه‌های نظامی خود را نخواهد داد.»

علاوه‌بر این، تایید این موضوع که برداشتن تحریم‌های اعمالی علیه این رژیم شیاد و اعطای میلیاردها دلار به تهران به نفع منافع امنیتی و ملی آمریکاست، به صورت فزاینده‌ای دشوار است. هنوز ایرانیان شعار «مرگ بر آمریکا» می‌دهند و ایران متحدان آمریکا را تهدید می‌کند که به دریانوردان آمریکایی در خلیج‌فارس حمله می‌کند. فعالیت موشکی ایران برای جامعه جهانی به یک معضل تبدیل شده است و این کشور توانسته از شورای امنیت سازمان ملل پیشی بگیرد. رئیس‌جمهور آمریکا باید بداند بعد از اینکه توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار نداد، می‌خواهد با ایران چه کند. اینکه ترامپ بعد از عدم تایید توافق هسته‌ای تحریم‌ها را بر می‌گرداند یا سعی در رفع نواقص آن خواهد کرد موضوعی است که این روزها بحث‌برانگیز شده است.

  پشت پای شورای امنیت به ترامپ

عدم تایید برجام به‌طور خودکار توافق هسته‌ای را از بین نخواهد برد اما زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا نتایج توافق مورد بررسی قرار بگیرد. کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا در مورد برگرداندن تحریم‌ها مذاکره کند که قبلا از طریق توافق هسته‌ای برداشته شده بود. قبل از اینکه مذاکرات شروع شود دولت ترامپ باید در مورد ترک توافق یا رفع نواقص آن در مذاکرات بعدی تصمیم‌گیری کند.

همچنین کناره‌گیری آمریکا از توافق باعث پیدایش فرصت خوبی برای ایران می‌شود. در حال حاضر تهران از مذاکرات انجام شده نفع برده است و بیش از 100 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده‌اش آزاد شده و همچنین افزایش درآمد نفت در نتیجه رهایی از تحریم‌ها را تجربه کرده است. لغو توافق خیال رژیم را از اجرای تعهدات مربوط به توافق راحت می‌کند. واشنگتن می‌تواند تحریم‌های دیگری اعمال کند اما نمی‌تواند روی شورای امنیت سازمان ملل حساب باز کند، مگر اینکه ایران توافق را نقض کند. یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند تحریم‌های ضدایرانی را برگرداند این است که به اصرار ترامپ مبنی‌بر بازدید از سایت‌های نظامی ایران چون پارچین پاسخ مثبت داده شود. طرف‌های غربی بر این عقیده هستند که در این سایت فعالیت ایران بر تولید سلاح نظامی متمرکز شده است. البته ایران اعلام کرده است که اجازه بازدید از مراکز نظامی را نخواهد داد.

  گزینه‌های دیگر ترامپ

گزینه‌های دیگر دولت می‌تواند سعی در مذاکره مجدد در مورد توافق باشد و درخواستی از این قرار که کنگره در اعمال تحریم‌ها تا دوره زمانی مشخصی صبر کند تا امکان قطعی شدن توافق هسته‌ای معلوم شود. این مساله کاملا آشکار است که واشنگتن هدف دیپلماتیک بسیار دشواری را پیگیری می‌کند. تهران از هرگونه مذاکره مجدد امتناع می‌کند؛ اما وقتی دولت توافق را تایید نکرد و کنگره تحریم‌ها را دوباره به کار انداخت، شاید تهران به مذاکره مجدد روی بیاورد.

برای دستیابی به اهداف دیپلماتیک، دولت می‌تواند از کنگره بخواهد در صورت لزوم از قدرت نظامی استفاده کند تا مانع سرپیچی ایرانیان از توافق شوند. اما مذاکره مجدد در مورد توافق هسته‌ای در صورتی که برای همیشه مانع دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای شود و شرط‌های قدیمی در توافق جدید برداشته شود، می‌تواند ارزشمند باشد. به‌ موجب توافق جدید محدودیت‌های اساسی در برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران در نظر گرفته می‌شود که به صورت خلاصه شامل موارد زیر است:

• منع ایران از غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌هایی در راستای تولید پلوتونیوم؛
• برچیدن بخش قابل‌توجهی از تاسیسات هسته‌ای ایران، به‌خصوص تسهیلات غنی‌سازی اورانیوم نطنز و فوردو و آب رآکتور سنگین اراک؛
• اجرای بازدید قاطعانه از پایگاه‌ها و تسهیلات هسته‌ای ایران؛
• اطمینان از اینکه ایران از تلاش‌های قبلی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای دست برداشته؛
• اگر ایران تقلب نکند تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

نظر شما