شناسهٔ خبر: 22064873 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

انزواگرایی و فردگرایی زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی

گروه اجتماعی: یک جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: یکی از مسائل و عوامل گسترش آسیب‌های اجتماعی، مربوط به نوع روابط اجتماعی می‌باشد، زیرا روابط اجتماعی در گذشته در یک مرتبه و سطح بالایی قرار داشت، ولی امروزه به سمت انزواگرایی و فردگرایی در حال گسترش است.

صاحب‌خبر -
رضا اسماعیلی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: گسترش آسیب‌های اجتماعی دلایل متعددی دارد و عمدتاً مربوط به وجود مشکلات اقتصادی نامناسب، عدم تعادل در معیشت مردم و بیکاری است.
وی افزود: در حوزه فرهنگی نیز زمینه‌های گسترش آسیب‌های اجتماعی را می‌توان بروز تحوالات در حوزه رسانه‌های جمعی و همچنین گسترش رسانه‌های نوین دانست. 
این استاد دانشگاه بیان کرد: یکی دیگر از مسائل گسترش آسیب‌های اجتماعی، مربوط به نوع و تغییر روابط اجتماعی می‌باشد، زیرا روابط اجتماعی در گذشته در یک  مرتبه و سطح بالایی قرار داشت، ولی امروزه به سمت انزواگرایی و فردگرایی در حال گسترش است.
اسماعیلی به نقش مدیریت آسیب‌های اجتماعی و نقش تعلیم و ترییت در کاهش این آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: مدیریت تعلیم و تربیت اجتماعی بعضا از کاستی‌های جدی برخوردار است و نتوانسته افراد را به صورت مطلوب تربیت کند، از طرفی مراکز فرهنگی نیز عملکرد قابل قبول و رضایت بخشی در این جریان نداشته‌اند.
این جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تصریح کرد: از لحاظ سیاسی نیز بعد از انقلاب، دشمن تصمیم گرفته است تا از راه تضعیف مسائل اجتماعی و فرهنگی در ایران به اهداف خود دست یابد، چیزی که از آن امروز به عنوان تهاجم فرهنگی یاد می‌شود.
وی ادامه داد: در واقع برخی تحت تاثیر علل و عوامل مختلف و از سر نا آگاهی و یا آگاهی به یک رفتار انحرافی دست می‌زنند و این موجب پیدایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود که یک بخشی از آن به بستگی به شخصیت افراد و بخش دیگر آن ناشی از عوامل اجتماعی و فرهنگی است که باید مورد توجه قرارگیرد.
اسماعیلی در خصوص مطرح نشدن آمار دقیق از آسیب‌های اجتماعی، گفت: گروهی بر این باور هستند که انتشار این آمارها موجب افزایش آسیب‌های اجتناعی می‌شود، برخی دیگر بر این باورند که این مسائل زیبنده و شایسته جامعه اسلامی نیست و به طبع، این آمار گزارش نمی‌شود. به همین دلیل یک نوع نگاه منفی نسبت به طرح آمار آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که این جای تامل دارد. 
وی افزود: در واقع نباید نگاه امنیتی و احساس خطر از گزارش دادن این آمارها داشته باشیم، آمارها در واقع نشانگر وضعیت پدیده‌های اجتماعی است و بنابراین گزارش کردن و یا نکردن این آمارها در ایجاد این مسائل تاثیری ندارد و به همین دلیل در اطلاع رسانی آمار آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک بازنگری هستیم.

نظر شما