شناسهٔ خبر: 22064044 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد مطرح کرد؛

نقش محافل مذهبی در کاهش آمار بزهکاری

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: علت اینکه آمار بزهکاری در ماه‌های محرم، صفر و رمضان به شدت کاهش می یابد در این است که در این ماه‌ها محافل و مجلس دینی و مذهبی رونق چشمگیری می یابد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه ملت ایران به خاطر علاقه و ارادت زیادی که نسبت به اهل بیت(ع) دارند، در محافل مذهبی گرد هم جمع می شوند، گفت: بسیاری از مسائل دین، اخلاقی، قرآنی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بایدها و نبایدها در این محافل مطرح می شود که می تواند راهبردهای خوبی برای حل مشکلات جامعه باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: محافل مذهبی فرصتی بسیار مناسب برای گفت‌وگو و گفتمان سازی برای حل آسیب های اجتماعی است، یعنی در این محافل مطرح می شود که برای حل آسیب های اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و غیره چه کارهایی را باید انجام دهیم؛ افزون بر این در محافل دینی و مذهبی مردم در جریان مسائل روز جامعه قرار می گیرند و سبب افزایش آگاهی و بصیرت دینی‌، مذهبی و سیاسی‌شان می شود.

وی به تبیین نقش محافل مذهبی در اخلاق اجتماعی پرداخت و عنوان کرد: یکی از اثرات مهم این گونه مجالس این است که سخنرانان همواره به نسبت به امور خیر تذکر می دهند و همین سبب می شود که افراد از خواب غفلت بیدار شوند و در مسیر حق قرار گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد خاطرنشان کرد: دومین اثر مجالس و محافل مذهبی نیز این است که صرف وجود مجالس مذهبی سبب تأثیرپذیری افراد از فضای معنوی موجود شده و موجب می شود خود به خود به سوی معنویت رهسپار شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: فطرت و وجدان پاک انسان‌ها به سبب مادی‌گرایی غبارآلود شده و حضور در محافل دینی و مذهبی موجب می شود آن وجدان پاک بیدار شود و همین سبب گرایش جوانان به سوی معنویت و دوری از بزهکاری می شود.

وی در پایان یادآور شد: علت اینکه آمار بزهکاری در ماه‌های محرم، صفر و رمضان به شدت کاهش می یابد در این است که در این ماه‌ها محافل و مجلس دینی و مذهبی رونق چشمگیری می یابد./841/ت۳۰۲/س

نظر شما