شناسهٔ خبر: 22062717 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آیا کمپانی بزرگ هالیوودی ایده طراح ایرانی را دزدیده است؟/ عکس

فرهنگ > سینما - مهر نوشت: در حالی‌ که این روزها شنیده می‌شد پوستر فیلم «کارت پرواز» از روی پوستر یک فیلم خارجی کپی شده ولی طراح پوستر تاکید کرد ماجرا برعکس است و او پوسترش را زودتر طراحی و رونمایی کرده است.

صاحب‌خبر -

طاها ذاکر طراح پوستر با اشاره به اینکه به زودی از شرکت «سونی پیکچرز» برای کپی غیرمجاز از پوستر «کارت پرواز» به کارگردانی مهدی رحمانی شکایت می کند، گفت: سال ۹۵ و پیش از جشنواره ملی فیلم فجر پوستری برای فیلم سینمایی «کارت پرواز» طراحی کردم ولی این فیلم به جشنواره راه پیدا نکرد تا پوسترش در جشنواره رونمایی شود.

او ادامه داد: در نهایت پوستر مورد نظر در قالب روی جلد DVD برای جشنواره هایی مانند برلین، کن و ونیز ارسال شد و فیلم با پوستر مورد نظر در بازار کن شرکت کرد و در معرض دید عموم گرفت.

 

 

طراح پوستر فیلم «کوپال» بیان کرد: در تاریخ ۱۳ ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ پوستر و تریلر فیلمی به نام «فلت لاینرز» رونمایی شد که تحقیقا چندین ماه بعد از اولین رونمایی پوستر «کارت پرواز» در بازار فیلم کن صورت گرفته است.

ذاکر درباره دلیل اینکه پوستر «کارت پرواز» دیر رونمایی شد، عنوان کرد: رونمایی از پوستر فیلم «کارت پرواز» در ایران به درخواست کارگردان، موکول به اولین حضور بین المللی بود به همین دلیل پوستر فیلم در داخل ایران چند روز گذشته به دلیل حضور فیلم در جشنواره فیلم «ورشو» رونمایی شد.

او توضیح داد: تاکید می کنم این پوستر در خارج از ایران تحت قالب منوی DVD به جشنواره فیلم برلین ارایه و در ادامه با همین پوستر در بازار فیلم کن نمایش داده شد. لازم است بیان کنم که پخش بین المللی «کارت پرواز» برعهده آقای اطبایی است و وی با حضور در بازار فیلم کن از پوستر این فیلم در غرفه خود استفاده کرده و همه مدارک درباره زمان دقیق طراحی فیلم و رونمایی آن در بازار فیلم کن و ارایه به جشنواره برلین موجود است.

 

برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به مهر گفت: بعد از رونمایی از پوستر «کارت پرواز» در ایران عده ای به من گفتند که چرا این پوستر به پوستر فیلم «فلت لاینرز» شباهت دارد و همین مساله سبب شد تا پوستر این فیلم خارجی را سرچ کنم و برای من بسیار جالب بود که پوسترها از نظر فرم و به صورت تماتیک به هم شبیه هستند، ولی نحوه کاری که روی این ۲ پوستر انجام شده متفاوت است. نکته جالبی که وجود دارد این است که ما برای «کارت پرواز» ۲ پوستر طراحی کردیم که یکی از آنها از تصویر روبروی ندا جبرائیلی بازیگر فیلم استفاده شده که نیمی از صورت بازیگر مضمحل و از رنگ پوشیده شده و پوستر بعدی به گونه ای است که نیم رخ ۲ بازیگر در پوستر است و صورت ندا جبرائیلی از رنگ پوشیده شده است.

او بیان کرد: به طور کاملا اتفاقی متوجه شدم که فیلم «فلت لاینرز» نیز چندین پوستر دارد که این پوسترها بسیار شبیه پوسترهای فیلم «کارت پرواز» است که پیش از این در بازار فیلم کن حضور داشت. چنین شباهتی برای من بسیار عجیب بود، چرا که اگر یک پوستر کپی شود، ممکن است ۲ نفر در جهان به صورت موازی به یک ایده ای رسیده باشند، اما زمانی که در مورد یک فیلم ۲ پوستر شبیه هم می شود مساله شک برانگیز است.

 

این هنرمند گرافیست توضیح داد: چند روز پیش و قبل از اینکه از این شباهت ها باخبر شوم، خبری در یکی از کانال های تلگرامی منتشر شد که من پوستر فیلم «کارت پرواز» را از «فلت لاینرز» کپی کرده ام. اگر این خبر منتشر نمی شد من هیچ وقت سرچ نمی کردم تا ببینم ماجرا از چه قرار است. البته این را هم باید بگویم که این خبر درست در روزی منتشر شد که من با یکی از روزنامه های کثیرالانتشار درباره تبلیغات محیطی سینما یک گفتگوی انتقادی داشتم که امیدوارم دلیل انتشار چنین خبری، این مصاحبه نباشد.

ذاکر در پایان گفت: مساله مورد نظر و کپی از روی پوستر فیلم «کارت پرواز» پیگیری شد و با یکی از وکلای کشور مشورت کرده ام که اگر بتوانیم اثبات کنیم شباهت پوستر فیلم «فلت لاینرز» به پوستر «کارت پرواز» چیزی بیش از گرته برداری و یا شباهت اتفاقی است از کمپانی «سونی پیکچرز» شکایت کنم و با توجه به اینکه این کمپانی ها تحت حمایت حقوق مولف هستند، می توانیم این مساله را جلو ببریم، البته این امر بستگی به آن دارد که شباهت این ۲ پوستر از سوی کارشناس مربوطه در آمریکا تایید شود.

58241

نظر شما