شناسهٔ خبر: 22062636 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دوره رفتار‌های قلدرمآبانه تمام شده است

رئیس اتاق ایران: واکنش جامعه بین المللی به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا نشان داد که نمی‌شود با رفتار‌های قلدرمآبانه، کشوری را محدود کرد.

صاحب‌خبر -

شافعی : دوره رفتارهای قلدرمآبانه تمام شده استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، غلامحسین شافعی در نشست امروز هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به سخنان اخیر ترامپ درباره برجام گفت: این بار هم مشخص شد رفتار نامتعادل و غیر معقول دیگر در شرایط فعلی جهان قابل قبول نیست و واکنش بازار به موضعگیری این فرهنگ عربده جویی را در داخل و خارج کشور شاهد بودیم که بی تاثیر بوده است.
رئیس اتاق ایران افزود: جامعه اقتصادی بخش خصوصی تحریف ابلهانه تاریخ را محکوم کرده است و نام همیشه خلیج فارس را پیوسته در جان خویش محفوظ خواهد داشت.
شافعی گفت: از نیروهای امنیتی و نظامی به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با دقت و صلابت، حفاظت از کیان نظام و انقلاب اسلامی را بر دوش می کشند، سپاسگزاریم و هر گونه تعرض بر حریم شریف آنها را محکوم می کنیم.

بودجه ریزی کشور عامل بزرگ شدن دولت و کمرنگ شدن بخش خصوصی است
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران گفت : نحوه بودجه ریزی به بزرگ شدن دولت و کمرنگ شدن نقش بخش خصوصی منجر شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، غلامحسین شافعی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بازنگری نظام بودجه ریزی و کوچک شدن دولت ضروری است ، افزود : در غیر اینصورت دولت با بحران بدهی ها و پیامدهای ناگوار آن دست به گریبان خواهد شد.
وی با اشاره به ارائه لایحه بودجه از سوی دولت در اواسط آذر به مجلس گفت : انتظار بخش خصوصی این است که از بودجه ریزی غیرواقعی پرهیز و تقدم منابع بر مصارف رعایت شود ضمن اینکه بودجه باید بر اساس منابع درآمدی قابل قبول و پایدار تعریف شود تا دولت با کسری بودجه مواجه نشود.
شافعی گفت : بر اساس رویه گذشته نباید از بودجه عمرانی با عنوان سوپاپ اطمینان برای بودجه جاری استفاده شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت : در 19 سال گذشته 97 درصد بودجه جاری تحقق یافته در حالی که بودجه عمرانی فقط 69 درصد محقق شده است.
شافعی اظهار کرد : جلوگیری از انتشار بی رویه اوراق تعهدزا در بودجه از دیگر خواسته های اتاق بازرگانی است زیرا به افزایش بدهی در سال های آینده منجر می شود ضمن اینکه بزرگ شدن بخش عمومی و جایگزینی آن با بخش خصوصی را در پی خواهد داشت که با روح سیاست های اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد، از این رو در بودجه 97 باید از گسترش بدهی های آتی جلوگیری شود.
وی با اشاره به استفاده از فاینانس های خارجی گفت : در تامین مالی از خارج برای طرح ها باید محتاطانه عمل کرد زیرا ریسک بالایی در کشور دارد.
شافعی گفت : از آنجا که بیشتر استفاده کنندگان از فاینانس های خارجی را بخش دولتی تشکیل می دهد این نگرانی وجود دارد که در صورت ناتوانی در پرداخت اصل و فرع تسهیلات ، دولت دچار بدهی شود ، باید سرمایه گذاری مستقیم خارجی را که کم هزینه تر و مناسب تر است به جای تسهیلات فاینانس در اولویت قرار داد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت : بودجه بانکها و موسسات دولتی یا موسسات وابسته به دولت 70 درصد بودجه کل کشور را تشکیل می دهد که امیدواریم در بودجه سال 97 به این امر توجهی ویژه شود.
وی افزود : افزایش بدهی های انباشته دولت و عدم حمایت از سیاست های خصوصی سازی منجر به افزایش تصدی گری های دولت شده است و اگر قرار باشد مانند گذشته افزایش درآمدهای مالیاتی تنها از واحدهای شناسنامه دار محقق شود جای نگرانی است اما اگر قرار باشد تشخیص مالیاتی صورت گیرد و این مبلغ از محل معافیت ها و فرارهای مالیاتی تامین شود ، مطلب دیگری است که جای کار دارد .
شافعی از شروع بکار ستاد بودجه سال 97 در اتاق تهران خبر داد و گفت : این ستاد دیدگاه های اتاق ها و تشکل ها را جمع آوری و نتیجه را به عنوان نظر بخش خصوصی به دولت و مجلس ارائه خواهد کرد.
در نشست هیئت امروز نمایندگان اتاق ایران وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان میهمان حضور دارد.

نظر شما