شناسهٔ خبر: 22062507 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شافعی:رفتار نامتعادل و غیرمعقول در شرایط فعلی جهان قابل قبول نیست/ضرورت بازنگری بودجه سالیانه دولت

تهران - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در واکنش به سخنان رئیس جمهوری آمریکا گفت: رفتار نامتعادل و غیرمعقول در شرایط فعلی جهان قابل قبول نیست و این مهم را به ویژه در واکنش بازارهای داخلی و خارجی به موضع گیری فرهنگ عربده جویی شاهد بودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «غلامحسین شافعی» امروز(یکشنبه) در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل این اتاق افزود: جامعه بین الملل نشان داد در جهان امروز دیگر نمی توان با رفتار قلدرمآبانه کسی را مغلوب کرد.
این مقام مسئول یادآور شد: بخش خصوصی ایران تعریف ابلهانه تاریخ را محکوم و نام خلیج فارس را پیوسته در جان خویش محفوظ خواهد داشت.
وی با قدردانی از نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که حفاظت از کیان اسلامی را بر دوش دارند، تصریح کرد: هرگونه تعرض به حریم این نیروها را به شدت محکوم می کنیم.

** ضرورت بازنگری بودجه سالیانه دولت
شافعی با اشاره به بودجه سال 97 نیز گفت: نحوه بودجه ریزی در سال های گذشته، به بزرگ شدن دولت و تنگ شدن فضا برای فعالیت بخش خصوصی انجامیده است.
وی بر لزوم بازنگری در بودجه سالیانه و کوچک سازی دولت تاکید کرد و هشدار داد: اگر این بازنگری انجام نشود، دولت در آینده با بحران بدهی و پیامدهای ناگوار آن دست به گریبان خواهد شد.
رئیس اتاق ایران، پیشگیری از تنظیم بودجه غیرواقعی، رعایت اصل تقدم منابع بر مصارف، عدم استفاده از بودجه عمرانی به عنوان سوپاپ اطمینان برای بودجه عمومی، همراستایی بودجه های سالیانه با برنامه ششم توسعه و جلوگیری از انتشار بی رویه اوراق تعهدزا، را خواسته های اصلی فعالان بخش خصوصی از دولت در بودجه ریزی برشمرد.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در 19 سال گذشته 97 درصد بودجه جاری و 69 درصد بوجه عمرانی محقق شده و برای خاتمه دادن به هر طرح 2 برابر بودجه پیش بینی شده اعتبار تخصیص یافته است.
شافعی گفت: دولت در سال های گذشته برای پوشش هزینه های غیرمتعارف و تراز کردن بودجه به انتشار اوراق تعهدزا در بودجه اقدام کرده است که تداوم استفاده از آن، می تواند به بحران بدهی در سال های آینده و بزرگ شدن بخش عمومی و کوچک شدن بخش خصوصی بیانجامد.

** نگاه محتاطانه به فاینانس
وی با تاکید بر لزوم نگاه محتاطانه به تامین مالی خارجی (فاینانس) تصریح کرد: فاینانس ریسک بالایی برای کشور به دنبال دارد، به ویژه زمانی که استفاده کننده آن دولت باشد و در این راستا سرمایه گذاری خارجی راهکار بهتری است.
این مقام مسئول یادآور شد: افزایش بدهی انباشته دولت و عدم موفقیت در خصوصی سازی، موانع بزرگی بر سر راه توسعه فعالیت های اقتصادی دولت است.
وی با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی افزود: اگر قرار باشد مانند سال های گذشته این افزایش فقط از واحدهای شناسنامه دار دریافت شود، جای نگرانی است.
شافعی افزود: یکی از درخواست های اصلی بخش خصوصی تهیه سند استراتژی توسعه کشور و افزایش عمر این اسناد به فراتر از عمر دولت هاست.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065* 1070* 6075*خبرنگار: محمد ملک دار * انتشار: زهرا هجینی نژاد

انتهای پیام /*

نظر شما