شناسهٔ خبر: 22060539 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

طرح العبادی برای آینده منطقه/دیدار نخست‌وزیر عراق با پادشاه عربستان/ولیعهد باز هم غایب بود

71516

نخست‌وزیر عراق از کشورهای منطقه خواست اختلافات‌شان را کنار گذاشته و به جنگ‌ها پایان بدهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق قبل از سفرش به عربستان در سخنانی گفت: عراق با توجه به تجربه سخت و موفق خود در عبور از خطر تروریسم معتقد است که کشورهای منطقه چالش‌ها و اهداف مشترکی دارند. در نتیجه باید طرحی فراگیر در ابعاد اقتصادی و توسعه ارائه شود تا روابط سیاسی میان کشورها و مردم براساس اصول درست و دائمی بازسازی شود.

العبادی در طرحش پنج بند را مشخص کرد که در بند نخست آن تصریح کرد: درگیری‌های کنونی در منطقه تنها ویرانی و کشتار را برای مردم ما به جای گذاشته است و موجب تلفات مالی و جانی سنگین و از دست رفتن فرصت توسعه و پیشرفت شده است. توقف این درگیری‌ها و توقف سیاست‌های مداخله قاعده درست و تنها جایگزین برای آغاز دوره جدیدی از همکاری است. اشتباه است که کشورهای منطقه منافع خود را جدای از منافع دیگر کشورها ببینند و دیدگاه ما مبتنی بر عمل مشترک براساس منافع‌مان و اقتصادمان است.

وی در بند دوم بر لزوم تلاش برای برقراری روابط دائم و مستحکم بین مردم کشورهای مختلف تأکید کرد و گفت: نباید روابط تنها به روابط میان دولت‌ها محدود شود چراکه روابط میان مردم ثبات روابط در مقابل تحولات سیاسی را تضمین می‌کند.

العبادی در بند سوم طرح خود تأکید کرد: باید به جوانان امید داد نه اینکه بگذاریم تروریست‌ها آن‌ها و تفکراتشان را منحرف کنند و آن‌ها را به سمت کشتار و ویرانی ببرند.

وی در بند چهارم بر لزوم تلاش و هماهنگی برای توسعه منطقه و تحقق صلح و امنیت در آن و توافق بر سر برنامه توسعه فراگیر به کارگیری بهترین پتانسیل‌ها تاکید کرد و آن را بهترین جایگزین دانست. وی همچنین خواستار اجرای سیاست‌های عادلانه براساس حق شهروندی و برابری در وظایف شد.

العبادی در بند پنجم طرحش گفت: مشغول بودن کشورهای منطقه به درگیری‌ها و عدم سرمایه گذاری روی منابعشان این کشورها را هم در سطح محلی و هم جهانی به حاشیه کشانده است.

العبادی این طرح را قبل از سفرش به عربستان ارائه کرده است.

استقبال پادشاه عربستان از العبادی بدون حضور ولیعهد

وی در سفرش به ریاض مورد استقبال ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در ماخ العوجا قرار گرفت. در مراسم استقبال ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و وزرای دفاع و خارجه عراق و چند مسوول دیگر حضور داشتند اما محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این مراسم حضور نداشت.

العبادی قرار است امروز (یکشنبه) در نخستین نشست کمیته هماهنگی عربستان-عراق شرکت کند. وی در مراسم شامی که پادشاه عربستان ترتیب داده بود، شرکت کرد.

این دومین سفر العبادی به عربستان ظرف چهار ماه گذشته است.

العبادی به ترکیه، مصر و اردن هم می‌رود

العبادی قرار است بعد از سفرش به عربستان به ترکیه، مصر و اردن نیز سفر کند. این سفر شامل کشورهای دیگر نیز می‌شود تا در این کشورها به بررسی رخدادهای کردستان عراق و مساله مبارزه با تروریسم بپردازد.

انتهای پیام

نظر شما