شناسهٔ خبر: 22059253 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

بورس رکورد چهارساله‌اش را شکست

بازار سهام كه در طول يك دهه نسبت به تلاطم‌هاي سياسي واكسينه و باتجربه‌تر از گذشته شده است بعد از سخنراني دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا در مورد لغو برجام واكنش چنداني نشان نداد و در نهايت در مبادلات ديروز چشم‌انداز مستحكم تري را از اقتصاد ايران به نمايش گذاشت

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>بیمه و بانک> همزمان با ظهور علائم رونق و افزایش امیدواری نسبت به رشد سود در اقتصاد ایران، شاخص کل بورس تهران وارد یک کانال صعودی پرقدرت شد و توانست رکورد بالاترین رشد را پس از ۴ سال بشکند.

به گزارش شفاآنلاین، بازار سهام كه در طول يك دهه نسبت به تلاطم‌هاي سياسي واكسينه و باتجربه‌تر از گذشته شده است بعد از سخنراني دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا در مورد لغو برجام واكنش چنداني نشان نداد و در نهايت در مبادلات ديروز چشم‌انداز مستحكم تري را از اقتصاد ايران به نمايش گذاشت.

ديروز شاخص كل بورس تهران با يك صعود پرقدرت 0.77درصد رشد كرد و به 86هزارو 400واحد رسيد. اين شاخص آخرين بار در آذر‌ماه92 در اين محدوده قرار داشت. روز شنبه همچنين شاخص فرابورس هم 1.5درصد رشد كرد و يك صعود پر‌شتاب را به ثبت رساند. ديروز در مجموع ارزش كل بورس تهران و فرابورس جمعا نزديك به يك ميليارد دلار رشد كرد. تحليلگران معتقدند اين صعود ناشي از بروز نشانه‌هاي رونق واقعي در اقتصاد ايران است و نويد آن را مي‌دهد كه رفته‌رفته رونق واقعي به اقتصاد بازگردد.

هرچند به لحاظ آماري اقتصاد ايران در سال94 از ركود خارج‌شده است اما از نظر عملي بسياري از بازار‌ها و صنايع همچنان با مشكلات ساختاري مشابه دوره ركود دست به گريبانند و مردم نيز اين رونق را احساس نكرده‌اند. با اين حال آمار‌هاي اقتصادي نيز نشان مي‌دهد كه اقتصاد ايران با سپري كردن يك دوره سنگين ركود تورمي رفته‌رفته وارد دوره واقعي رونق مي‌شود ؛

به‌طوري‌كه براساس تازه‌ترين آمار‌ها (Statistics)ميزان تراكنش در پايان شهريورماه 18درصد افزايش يافته است و همچنين پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس معادل 8درصد رشد كرده است. در شهريور‌ماه امسال ۱۵۳هزار ميليارد تومان تراكنش الكترونيكي انجام شده كه در مقايسه با فروردين امسال ۱۸درصد و در مقايسه با شهريور پارسال ۲۷درصد رشد داشته است.

    بورس به سرعت به استقبال رفت

با طلوع سپيده اميد در اقتصاد(Economy) ايران ديروز بورس تهران به استقبال رونق اقتصادي رفت. اين استقبال را مي‌توان به خوبي در رفتار‌هاي معاملاتي بازار مشاهده كرد؛ به‌طوري كه در مبادلات ديروز شركت‌هاي توليد‌كننده فولاد، پتروشيمي وپالايشگاه بيشترين نقش را در صعود شاخص داشتند چنانكه فقط شركت فولاد مباركه به تنهايي توانست 250واحد اثر مثبت روي شاخص بورس برجاي بگذارد.

اين شركت در گزارش عملكرد شش ماهه خود اعلام كرده است در نيمسال اول به ازاي هر سهم 298ريال سود كرده است كه 5درصد بيشتر از حد انتظار است. اين گزارش نشان مي‌دهد سود فولاد مباركه اصفهان در 6‌ماه امسال 243درصد بيشتر از دوره مشابه سال قبل بوده است. اين رشد ناشي از افزايش قيمت فروش محصولات اين شركت در اثر رشد قيمت‌هاي جهاني بوده و انتظار مي‌رود همين رويه تحت‌تأثير رشد قيمت‌هاي جهاني فلزات پايه، رشد قيمت جهاني نفت و رشد دلار، شامل شركت‌هاي ديگر نيز بشود.

    ترافيك گزارش‌هاي شش‌ماهه

هر سال سرمايه‌گذاران در اين فصل براي اينكه بدانند تا پايان سال بايد سهام كدام شركت را بخرند براي دريافت گزارش‌هاي شش‌ماهه شركت‌ها لحظه شماري مي‌كنند. همين رويه همه ساله بازار سهام را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. اگر گزارش عملكرد شركت‌ها مثبت نباشد شاخص كل با نزول و چنانچه اين گزارش‌ها با يك روند تعديل سود مواجه باشند شاخص بورس روند صعودي به‌خود مي‌گيرد.

امسال اما با توجه به اينكه اغلب تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند سود شركت‌هاي بورس تحت‌تأثير افزايش قيمت موادخام در بازار‌هاي جهاني و رشد قيمت نفت و دلار با رشد مواجه شود اغلب پيش‌بيني مي‌كنند كه شاخص بورس در نيمه دوم سال حسابي صعود كند. تا اين لحظه اما شركت‌هاي كمي گزارش‌هاي مالي شش‌ماهه خود را منتشر كرده‌اند و از ميان آنها ركورد تعديل‌هاي مثبت مربوط به گروه فلزات مانند فولاد مباركه، ملي مس، آلومينيوم ايران و فولاد هرمزگان بوده كه پيش‌بيني سودشان به نحو مطلوبي رشد كرده است.

اما اين هفته با توجه به اتمام فرصت يك ماهه براي گزارش‌هاي فصلي احتمالا بازار با ترافيك گزارش‌هاي عملكرد مواجه مي‌شود. تحليلگران با درنظر گرفتن قيمت جهاني مواد خام پيش‌بيني مي‌كنند پيش‌بيني سود شركت‌هاي حاضر در گروه معادن و فلزات مانند فولاد مباركه اصفهان، سنگ آهن، سرب، روي، مس پالايشگاه‌ها و صنايع رايانه با رشد مواجه شود اما در مقابل، صنايعي مانند بانكداري، سيمان، ليزينگ ، لاستيك و پلاستيك گزارش‌هاي مالي خنثي داشته باشند.

    تحليل كارشناسان درباره آينده بورس

    روح‌الله حسيني مقدم، معاون بورس اوراق بهادار تهران:

تمام متغيرهاي عمومي كه هم‌اكنون در بازار وجود دارد، با چشم‌انداز اثرگذاري مثبت همراه است. به‌عنوان مثال ارتقاي سودآوري شركت‌ها در گزارش‌هاي شش ماهه نرخ متغيرهاي اقتصادي كلان، مانند نرخ ارز و نرخ بهره به سمت ارتقاي وضع شركت‌ها در حال حركت است.در زمان انتشار گزارش‌هاي سه‌ماهه هم بسياري از شركت‌ها فراتر از انتظار عمل كردند و در مجموع پيش‌بيني سود شركت‌ها 7درصد رشد كرد.

    محمد مهدي ناسوتي فرد، تحليلگر بازار سرمايه:

تنها نكته‌اي كه بازار را در ماه‌هاي اخير تا حدودي متاثر كرده بود، واكنش‌هاي تند احتمالي ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا بود كه قيمت سهام برخي شركت نزول كرد اما ترامپ با موضع اخير خود نشان داد كه بيشتر حرافي مي‌كند تا اقدام واقعي براي خروج از برجام؛ بنابراين بعد از سخنان ترامپ بازار قوت قلب گرفته است؛ ضمن اينكه دلار از نرخ 3800تومان به كانال 4 هزار توماني و نرخ بهره بانك از 25درصد به 15درصد رسيده است. در عين حال نرخ سود اوراق بدهي(سخاب) نيز هم‌اكنون به محدوده 15 تا16درصد رسيده است.

    بهنام بهزادفر، مدير امور اعضاي كانون كارگزاران بورس:

علاوه بر گزارش‌هاي شش ماهه، رشد 7 درصدي دلار آزاد و رشد 6درصدي ارز مبادله‌اي، افزايش 14درصدي قيمت نفت، همچنين صعود مشتقات پتروشيمي و فلزات اساسي به همان اندازه كه موجب رشد 11درصدي بورس نسبت به ابتداي سال شدند، مي‌توانند محرك رشد تا انتهاي سال باشند.

    مهرزاد منتظري، كارشناس بازار سرمايه:

هيچ چشم‌انداز منفي نسبت به بازار‌هاي جهاني تا پايان سال وجود ندارد. به‌عنوان مثال مس، در بازارهاي جهاني توانست به ركورد 3سال اخير خود دست يابد و در قيمت 7هزارو 100دلار معامله شود. همچنين پيش‌بيني مي‌شود با سياست‌هاي جديد چين شاهد افزايش تقاضا براي سنگ آهن و فولاد باشيم.در عين حال با توجه به اينكه حدود 20درصد از ارزش بازار سهام در اختيار پالايشگاه‌هاست، روند مثبت قابل انتظار درصورت‌هاي مالي اين شركت‌ها مي‌تواند اثر مستقيمي بر روند كل بازار داشته باشد.در صنايع فلزي - معدني نيز شرايط، مشابه پالايشگاه‌هاست.

    جواد جمالي، مدير سرمايه‌گذاري در بورس تهران:

هم‌اكنون، شكاف ميان نرخ بهره و تورم (نرخ بهره واقعي) بسيار زياد است و منجر به ركود عميق در بازارها شده است؛ با توجه به شرايط كنوني اقتصاد ايران، كاهش يكباره نرخ سود بانكي بسيار سخت است. افزايش نرخ تورم هم از مجراي افزايش نرخ ارز و هم از مجراي رونق در اقتصاد، هر دو، مي‌تواند به نفع بازار سرمايه باشد.

همچنين تقريباً تمام پيش‌بيني‌ها از وضعيت بازار ارز (دلار) حكايت از اين دارند كه قيمت ارز هم‌اكنون كمتر از ارزش ذاتي آن است، هر چند بر سر ارزش ذاتي آن اختلافات زيادي وجود دارد. اكثر كارشناسان معتقدند مي‌توان دامنه 4500-4200 تومان را تا پايان اسفندماه 96 براي نرخ دلار متصور بود.

نظر شما