شناسهٔ خبر: 22059075 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

واکنش بازار موبایل به اجرای طرح رجیستری چیست؟

بررسی وضعیت بازار گوشی تلفن همراه در نخستین روز اجرای طرح رجیستری نشان می دهد که مغازه داران، گوشی های موجود در انبار را به قیمت مناسب و بدون توجه به افزایش نرخ دلار، عرضه کرده اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز ، فاز نخست طرح ثبت و شناسه دار کردن گوشی های موبایل با هدف ساماندهی به این بازار، از روز گذشته ٢٨ مهرماه و با پایش آخرین شناسه های ترکیبی از گوشی و سیم کارت در شبکه اپراتورهای موبایل شروع شده است.

براین اساس قرار است پس از مانیتورینگ شبکه برای شناسایی شناسه ترکیبی سیم کارت و گوشی هایی که هم اکنون در شبکه فعال است، از دوم آبان ماه بررسی و تشخیص اصالت چند مدل گوشی در دستور کار قرارگیرد. به این معنی که از دوم آبان قرار است مدل هایی از چند برند گوشی که به صورت قاچاق وارد کشور شده اند، ممنوعه اعلام شود و در صورت عدم ثبت در سامانه گمرک، امکان استفاده از آن در شبکه مخابراتی کشور وجود نداشته باشد.

واکنش بازار به اجرای رسمی طرح رجیستری

بررسی ها نشان می دهد که برغم پیش بینی برای حضور خریداران در بازار گوشی پس از اعلام طرح رجیستری اما، بازارهای موبایل روز اول اجرای طرح رجیستری را با استقبال نه چندان گرم مشتریان آغاز کرده اند؛ از سوی دیگر با وجود آنکه طرح رجیستری از روز گذشته آغاز شده اما بخش قابل توجهی از فعالان بازار از جزئیات این طرح و زمان دقیق اجرای آن بی‌اطلاع اند.

در این فضا شماری از مشتریان نیز نسبت به تبعات خرید گوشی قاچاق، احساس نگرانی کرده و در مورد نتایج اجرای طرح و مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند، ابهام دارند. این درحالی است که فروشندگان موبایل در مقابل این پرسش‌ها واکنش‌های متفاوتی داشته و بخشی از آن‌ها، اجرای طرح را جدی نگرفته و معتقدند که مثل سال‌های گذشته طرح با شکست مواجه خواهد شد و جای نگرانی نیست.

از سوی دیگر برخی از فعالان بازار، اجرای طرح رجیستری را قطعی دانسته و مشتریان را به خرید و فعال‌سازی هرچه سریع‌تر گوشی‌ها تشویق می کنند. در این میان تعدادی از نمایندگی‌ها و فروشندگان نیز که مدعی اند اجناس آن‌ها به صورت قاچاقی وارد کشور نشده، از اجرای طرح رجیستری، نگران نیستند.

گوشی هایی که از حالت آکبند خارج شدند

برخی فعالان بازار نیز می گویند که از چند روز پیش، بعضی از فروشندگان اقدام به باز کردن بسته‌بندی گوشی‌های قاچاق و فعال کردن آن‌ها از طریق قرار دادن سیم‌کارت کرده‌اند. این گوشی‌ها اکنون از حالت آکبند خارج شده‌اند و بنابراین مردم باید پیش از خرید، از پلمپ بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

جو روانی ایجاد شده برای آیفون و سامسونگ

بررسیها نشان می دهد که عمده نگرانی‌های بازار مربوط به دو برند اپل و سامسونگ است که بیشترین سهم را در بازار گوشی موبایل کشور دارند و با وجودی که هنوز اسامی مدلهای اولیه اجرای طرح رجیستری اعلام نشده، فعالان بازار پیش بینی می کنند که ممکن است مدلهای جدید این دو برند در وهله اول، برای تشخیص اصالت مورد تست قرار گیرند.

در این زمینه از چند روز قبل و با نزدیک شدن به آغاز طرح رجیستری، قیمت بعضی مدل‌های گوشی همراه از جمله آیفون در بازار افزایش یافته است. بسیاری از کارشناسان می‌گویند که این افزایش قیمت بیشتر تحت تاثیر جو روانی است و طی روزهای آینده فروکش می‌کند.

تغییر قیمت آیفون به دلیل افزایش نرخ دلار

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تاثیر خاصی پس از اعلام طرح رجیستری در بازار تلفن همراه مشاهده نمی شود، گفت: فعلا تا اعلام مدلهای اولیه گوشی، بازار در آرامش به سر می برد و پس از آن نیز امیدواریم بدون مشکل، شاهد اجرای موفق طرح باشیم.

وی با بیان اینکه هیچگونه افزایش قیمتی در بازار گوشی دیده نمی شود، گفت: افزایش قیمت احتمالی برند آیفون نیز به دلیل تغییر نرخ ارز است و این موضوع ارتباطی با طرح رجیستری ندارد.

محبی در مورد برخی گمانه زنی ها برای افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی گوشی موبایل پس از اجرای طرح رجیستری، افزود: احتمالا این افزایش قیمت وجود دارد؛ چرا که گوشی هایی که تاکنون به صورت قاچاق وارد بازار می شد از این پس باید با پرداخت هزینه واردات که حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد است، وارد کشور می شود و به همین دلیل افزایش قیمت گوشی پس از اجرای کامل طرح، معمول است.

قیمت گوشی در بازار موبایل، مناسب شد

فرزاد یزدیان کاشانی فعال بازار موبایل در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد واکنش بازار به آغاز طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه گفت: با توجه به آنکه رجیستری گوشی موبایل در مرحله اول تنها مربوط به پایش وضعیت شبکه است، هنوز تاثیر چندانی در وضعیت بازار خرید و فروش گوشی دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت مرحله ای انجام می شود و قرار است پس از مرحله پایش، برخی مدلها برای فیلترشدن اعلام شوند، افزود: تاکنون هیچ گوشی از گردونه خارج نشده و تا اعلام مدلهای گوشی برای حذف از شبکه، بازار همچنان حالت ثبات خواهد داشت.

این کارشناس ارشد صنایع مخابراتی با اشاره به اینکه تنها تاثیر فعلی این طرح، عدم افزایش قیمت گوشی با وجود افزایش قیمت دلار است، گفت: از آنجایی که قرار است در اوایل آبان ماه، مدلهای گوشی برای حذف از شبکه اعلام شود، فروشندگان برای نگهداری گوشی ها در انبار ریسک نمی کنند.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه ممکن است گوشی های موجود در انبار مغازه داران، از گردونه خارج شود، آنها مجبورند بدون توجه به افزایش نرخ دلار و بدون افزایش قیمت، گوشی ها را به فروش برسانند. به همین دلیل هم اکنون گوشی موبایل با قیمت مناسب در بازار فروخته می شود.

یزدیان کاشانی با تاکید براینکه رجیستری گوشی موبایل، باعث می شود معضل قاچاق در این بخش، بی اثر شود، اضافه کرد: اگر عمر مفید هر گوشی را ۴ سال درنظر بگیریم، کشور سالانه به ۱۵ تا ۲۰ میلیون دستگاه گوشی نیازمند است که هم اکنون در این بازار ۹ درصد گوشی ها از مبادی رسمی و ۹۱ درصد به صورت قاچاق تامین می شوند.

این فعال بازار تلفن همراه ادامه داد: پیش بینی می شود که در صورت حذف کالای قاچاق از این بازار، شاهد افزایش قیمت ۱۰ درصدی گوشی باشیم؛ که البته با توجه به اینکه گوشی ها دارای خدمات پس از فروش خواهند شد و به صورت کاملا اصلی به دست مصرف کننده می رسند، این افزایش قیمت، ارزنده خواهد بود.

وی با اشاره به حذف ارز مبادله ای در بخش گوشی موبایل، اضافه کرد: با اجرای رجیستری مغازه دار باید ۱۵ درصد از ارزش کالای خریداری شده را از طریق سامانه ای که در گمرک طراحی شده به عنوان عوارض ورود پرداخت کند.

به گفته وی در حال حاضر استعلام از طریق سامانه ۳۰۰۰۸۸۸۷ و سایت گمرگ جمهوری اسلامی به نشانی www.irica.ir امکان پذیر است.

برچسب‌ها:

نظر شما