شناسهٔ خبر: 22058494 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تحولات میدانی شمال عراق/بغداد: پیشمرگ‌ها جزو نیروی امنیت ملی هستند

71145

نیروهای امنیتی عراق مواضع خود را در شهر "التون کوبری" (آلتون کوپری) در شمال شهر کرکوک تقویت کرده‌اند در حالی که در پی درگیری‌های شدید روز جمعه آرامش شکننده‌ای در منطقه برقرار شده است. نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگ یکدیگر را به انهدام و منفجر کردن پل استراتژیک که شهر التون کوبری را به اربیل متصل می‌کرد، متهم کرده‌اند. دولت عراق نیز بار دیگر بر مذاکره مشروط با کردهای عراق تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد، تعداد زیادی نیروی امنیتی از اداره پلیس نفت به سمت کرکوک رهسپار شده‌اند تا در حمایت از چاه‌های نفت و تاسیسات نفتی مشارکت کنند که قبلا نیروهای پیشمرگ کرد در آنجا مستقر بودند.

این منبع امنیتی اظهار داشت: نیروهای امنیتی به دستور فرماندهی عملیات مشترک در بغداد از استان بصره به استان کرکوک رفته‌اند تا به حمایت از چاه‌های نفت و تاسیسات نفتی بپردازند. این نیروها متشکل از یگان ارتش نفت القرنه و نیروهای ضربت هستند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: سرتیپ حسن هلیل اداره پلیس نفت جنوب این نیروها را همراهی کرد.

وی افزود: نیروها مجهز به سلاح‌های سبک و نیمه سنگین هستند و دستوراتی درباره برخورد با هر گونه تهدید امنیتی علیه تاسیسات نفتی کرکوک را گرفته‌اند.

تسلط نیروهای عراقی بر شهر طقطق در نزدیکی سلیمانیه و اربیل

یک منبع امنیتی دیگر عراق نیز تاکید کرد، نیروهای فدرال بر شهر "طقطق" از توابع شهرستان "کویسنجق" در نزدیکی دو استان سلیمانیه و اربیل مسلط شده‌اند.

خبرگزاری واع عراق به نقل از این منبع گزارش داد، نیروهای فدرال این شهر را که از توابع کویسنجق در همجواری اربیل و سلیمانیه بوده و در شمال التون کوبری در کرکوک واقع است به کنترل خود درآورده‌اند.

وی تصریح کرد: این شهرستان به لحاظ اداری وابسته به اربیل و به لحاظ سیاسی به اتحادیه میهنی کردستان عراق تعلق دارد و قبل از سال ۲۰۰۳ از توابع استان کرکوک بود.

این منبع امنیتی خاطرنشان کرد، نیروهای فدرال بعد از تسلط بر طقطق قصد ورود به مرکز شهرستان کویسنجق را دارند.

محمد نظیف قادری، عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان وابسته به مسعود بارزانی مدعی شد، ده‌ها تانک و خودروی زرهی عراقی راهی  شهر طقطق و کویسنجیق در جنوب اربیل شدند.

وی افزود: دفاع از مواضع‌مان حق ماست.

بیانیه نیروهای وابسته به مسعود بارزانی درباره عملیات التون کوبری

فرماندهی نیروهای پیشمرگ وابسته به مسعود بارزانی نیز در بیانیه‌ای به مواضع روز گذشته فرماندهی عملیات مشترک پاسخ داد و گفت: حضور نیروهای خارجی در التون کوبری در کرکوک دروغ محض است.

این فرماندهی افزود: ما اقدام به حمله‌ای نکردیم بلکه حمله تحت نظارت حشد شعبی بود.

فرماندهی محور کرکوک – التون کوبری در بیانیه‌ای ادعا کرد: در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک نوعی اخبار گمراه‌کننده وجود دارد که هدفش مخفی کردن واقعیات است.

در این بیانیه پیشمرگ‌ها آمده است: ادعای حضور نیروهای خارجی در آنجا و اینکه شهروندان از نیروهای عراقی خواستند به التون کوبری بیایند کذب محض است و با این بهانه حمله به این شهر صورت گرفت.

در این بیانیه ادعا شده است: نیروهای پیشمرگ در مقرهای خود بودند و مبادرت به حمله نکردند بلکه از خودشان دفاع کردند راه را به روی نیروهای عراقی بستند.

در ادامه ادعاهای مطرح شده از سوی نیروهای وابسته به مسعود بارزانی آمده است: تعداد زیادی از کشته‌ها و زخمی‌ها دلیلی بر آن است که شبه نظامیان حشد شعبی بر این حمله نظارت داشتند و در آن مشارکت کردند به این شکل نمی‌توانند ناکامی نیروهای‌شان را مخفی کنند.

در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق آمده بود: برای روشن شدن حقایق باید توضیح بدهیم که بعد از استقرار نیروهای فدرال در کرکوک و مناطق مورد مناقشه، این نیروها بعد از درخواست ساکنان منطقه التون کبری برای آزادی آن به این منطقه رفتند چراکه این منطقه به مخفیگاه نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و نیروهای کرد دیگر تبدیل شده بود.

همچنین نیروهای عراق قصد پیشروی به سمت منطقه "قوش تپه" دارند که تحت تسلط پیشمرگ‌هاست و آن از آخرین مناطق استان کرکوک در هم‌جواری اربیل است که دست پیشمرگ‌هاست.

شاهدان عینی نیز گفتند، نیروهای پلیس در التون کوبری مستقر شده در حالی که ارتش در ورودی شمالی این منطقه در سه کیلومتری مواضع پیشمرگ مستقر است.

از سوی دیگر نوزاد هادی، استاندار اربیل در کنفرانس خبری مدعی شد، تاکنون بیش از ۸۴ هزار تن از کرکوک و اطراف آن به علت عملیات نظامی به شهر اربیل کوچ کرده‌اند.

وی گفت: مردم اقلیم کردستان از موضع‌گیری جامعه جهانی در قبال اقلیم ناراضی هستند.

این در حالی است که اربیل روزهای گذشته شاهد تظاهرات گسترده با حضور ساکنان این شهر و مهاجران کرکوک بود که مقابل کنسولگری آمریکا و مقر سازمان ملل تجمع کردند.

فرماندهی عملیات مشترک اعلام کرده بود، در حمله توپخانه‌ای پیشمرگ‌ها دو نیروی عراقی کشته و پنج تن هم زخمی شدند اما نیروهای پیشمرگ مدعی‌اند ۱۵۰ نیروی حشد شعبی در درگیری‌های التون کوبری و شش تن از پیشمرگ‌ها کشته شدند.

اعزام نیرو و تجهیزات به سد موصل از سوی ارتش عراق

ارتش عراق روز شنبه تجهیزات نظامی خود را به سمت سد موصل گسیل کرد که در استان نینوا در شمال عراق واقع است.

فرمانده عملیات نینوا وابسته به ارتش عراق تاکید کرد: تجهیزات نظامی نیروهای مبارزه با تروریسم برای تامین امنیت سد موصل در کنار نیروهای ارتش عراق به این سد رسیدند.

فرمانده این عملیات گفت: سد موصل موقعیتی استراتژیک در مساحت جغرافیایی بزرگ دارد از این رو باید خود سد و اطراف آن امن باشند.

سخنگوی دولت عراق:‌ پیشمرگ‌ها جزو نیروهای امنیتی تحت کنترل دولت فدرال هستند

این در حالی است که سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق به خبرگزاری واع گفت:‌ نیروهای پیشمرگ جزو نیروهای امنیت ملی و تحت نظارت دولت فدرال هستند.

وی تصریح کرد: باب مذاکره بین دولت فدرال و اقلیم کردستان بسته نیست و ما همواره بر اهمیت مذاکره تاکید داریم و آن را تنها راه حل مشکلات می‌دانیم.

الحدیثی خاطرنشان کرد، پیشمرگ‌ها در زمینه حفظ امنیت و ثبات مناطق مورد مناقشه ایفای نقش می‌کنند اما تحت نظارت دولت فدرال چون جزو سازمان امنیتی کشور بوده و مستقل نیستند.

وی افزود:‌ امروز می‌گوییم که آماده مذاکره براساس قانون اساسی و احکام آن هستیم که عراق را کشوری متحد قلمداد کرده و حاکمیت ملی را از آن دولت فدرال دانسته و پرونده‌های سیاسی را در زمینه تجارت خارجی از جمله فروش و صادرات نفت از چاه‌های واقع در اقلیم به دست دولت فدرال داده است.

سخنگوی رسمی دولت عراق در عین حال تاکید کرد، دولت عراق هیچ موعدی را برای استقبال از هیئت رسمی کرد برای مذاکره با بغداد تعیین نکرده است.

وی در کنفرانس خبری تصریح کرد: هر مذاکره‌ای مسلما مشروط و در راستای تاکید بر وحدت ملی، قانون اساسی و احترام به حاکمیت دولت فدرال بر گذرگاه‌های مرزی، فرودگاه‌ها، ثروت‌های اقتصادی، نیروهای پیشمرگ، سازمان‌های امنیتی کرد و اعمال قانون بر مناطق مورد مناقشه و منع هر گونه اقدام منافی با قانون اساسی از سوی اقلیم کردستان خواهد بود.

الحدیثی خاطرنشان کرد، صحبت درباره همه‌پرسی و نتایج آن اصلا مطرح نشد و دولت به حکم قضایی در زمینه بطلان همه‌پرسی استناد کرد علاوه بر اینکه دستور پارلمان در زمینه اتخاذ تمام گام‌ها از سوی دولت فدرال برای بسط حاکمیتش بود که عملا توانست با برقراری امنیت و لغو تمام امتیازات اقلیم کردستان عراق همه‌پرسی را لغو کند.

انتهای پیام

نظر شما