شناسهٔ خبر: 22058442 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

درخواست بازگرداندن روز شیخ‌ شهاب‌الدین سهروردی به تقویم رسمی کشور

به گزارش ایرنا روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گفت: در جلسه اخیر شورای فرهنگ عمومی استان گزارشی از روند حذف شدن روز شیخ شهاب‌الدین سهروردی در سال ٩٠ از تقویم رسمی کشور ارائه شد که بر اساس آن، در این سال ٥٠ مناسبت از جمله روز سهروردی از تقویم حذف شده و به ضمایم تقویم منتقل شد.
ناصر مقدم ادامه داد: بعد از بحث و بررسی توسط اعضای شورای فرهنگ عمومی در این خصوص، تصمیم بر آن شد با ارسال نامه‌ای به شورای فرهنگ عمومی کشور، درخواست بازگشت این روز به تقویم رسمی کشور مطرح شود.
وی با بیان اینکه ضمایم تقویم رسمی کشور را دانشگاه تهران منتشر می‌کند و بسیاری از مردم عادی به آن دسترسی ندارند، افزود: تا به امروز کسی متوجه حذف این نام‌گذاری از تقویم رسمی کشور نشده چرا که فرقی بین تقویم و ضمایم آن قائل نبودند تا اینکه یکی از اهالی فرهنگ استان این موضوع را مطرح کرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، شیخ اشراق را یکی از مفاخر استان دانست و گفت: کسانی که با فلسفه آشنایی دارند، نظرات این شخصیت بزرگ را به خوبی می‌شناسند، در طی پنج سال گذشته باید درخواست بازگشت این نام‌گذاری به تقویم رسمی کشور مطرح می‌شد ولی گویا کسی متوجه این موضوع نشده بود.
به گفته وی، از ٥٠ عنوانی که در سال ٩٠ از تقویم رسمی حذف شد، یک عنوان بعد از پیگیری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی به تقویم بازگشته است.
به گزارش ایرنا پیش از این هشتم مرداد روز بزرگداشت «شهاب الدین سهروردی» در تقویم رسمی کشور بود.
سهروردی از فیلسوف بزرگ ایران زمین است که با یاری جستن از عقل و شهود پایه گذار مکتب 'اشراق' شد و به درک عالم هستی رسید و مسلمانان را با فصلی تازه از فلسفه و عرفان آشنا کرد و تاثیر شگرفی بر مراکز علمی و فلسفی جهان گذاشت.
/6085/7312
دریافت: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی

نظر شما