شناسهٔ خبر: 22058219 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

فرمانده پیشمرگه‌ها خواستار مداخله آیت‌الله سیستانی شد

بین الملل > خاورمیانه - ایرنا نوشت: سیروان بارزانی فرمانده نیروهای پیشمرگه که دیروز با کاتیوشا و موشک های آلمانی به نیروهای ارتش ملی عراق در کرکوک حمله کردند، امروز(شنبه) در نامه ای از آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق خواستار مداخله برای جلوگیری از خونریزی و برادر کشی شد.

صاحب‌خبر -

وی در این نامه که در رسانه های محلی عراق منتشر شده است، فضای سیاسی و درگیری ها میان - به تعبیر او - پیشمرگه های کرد و نیروهای نظامی شیعه را خطرناک دانسته و گفته است تجربه سال های اخیر ثابت کرده است که نبرد و خونریزی میان فرزندان عراق به نفع هیچ طرف نخواهد بود.

وی تلویحا دولت مرکزی را به عدم پایبندی به شعارهای انسانی و دموکراتیک متهم کرده و گفته است: ما خواستار مداخله قوی شما برای جلوگیری از ریخته شدن خون و ویرانی روابط تاریخی و مشترک میان شیعه و اکراد و تلاش برای پر کردن شکاف بوجود آمده در اثر حوادث اخیر کرکوک، آلتون کوبری وطوزخورماتو (در شمال عراق) هستیم.

بارزانی خطاب به آیت الله سیستانی نوشته است: برون رفت از فضای بحرانی و خطرناک کنونی جز با مداخله جنابعالی و اتخاذ موضعگیری جامع ملی که حافظ خون فرزندان این سرزمین باشد، امکان پذیر نیست.

مقامات اقلیم کردستان عراق از جمله شخص سیروان بارزانی طی چند سال اخیر و درجریان جنگ با داعش، بارها اعلام کرده بودند که مناطقی که از داعش آزاد می کنند ضمیمه اقلیم خواهند کرد و - بر خلاف قانون اساسی - آن را به دولت تحویل نخواهند داد.
آنها همچنین درجریان همه پرسی جدایی کردستان عراق در 25 سپتامبر گذشته، استان کرکوک را با وجود تنوع قومی آن، دارای ماهیتی 'کردستانی' دانسته و توسط عوامل خود و برغم مخالفت دولت مرکزی و تحریم ترکمن ها و عرب های ساکن دراین استان، همه پرسی را در آن برگزار کردند.

درخواست امروز سیروان بارزانی برای مداخله آیت الله سیستانی، درحالی است که از زمان برگزاری همه پرسی غیر قانونی در اقلیم و زمزمه رهبران حزب دموکرات کردستان عراق برای استقلال و جدایی، تاکنون دو بار نمایندگان رسمی آیت الله سیستانی در قالب خطبه دوم نماز جمعه شهر کربلاء، ضمن غیرقابل قبول خواندن هر گونه جدایی طلبی و تشکیل دولت قومیتی در بخشی از خاک عراق، بر حل اختلافات درچارجوب قانون اساسی و تمکین رهبران اقلیم به چارچوب ملی وقانون اساسی تاکید کرده اند.

نماینده آیت الله سیستانی در خطبه های هفته گذشته بطور صریح از اقدام ارتش عراق در کنترل مجدد مناطق مورد اختلاف موضوع ماده 140 قانون اساسی دفاع کرد و موفقیت ارتش را موفقیت همه عراقی ها نامید.
درهمین حال مقامات اقلیم کردستان عراق تا پیش از برگزاری همه پرسی یکجانبه، هر گونه پیشنهاد گفتگو و پادرمیانی میان اربیل - بغداد را رد می کردند.

اکنون بغداد می گوید بر حسب وظایفی که قانون اساسی و مصوبات پارلمان عراق و دادگاه فدرال این کشور برای دولت تعیین کرده است نیروهای ارتش و پلیس فدرال را از روز دوشنبه برای بدست گرفتن کنترل مناطقی که تا قبل از ظهور داعش در سال 2014 در اختیار داشته است، به منطقه کرکوک اعزام کرده است.

طی چند روز گذشته ارتش توانست به دلیل عقب نشینی پیشمرگه های عمدتا تابع اتحادیه میهنی کردستان عراق بسرعت درهمه این مناطق و ازجمله چاههای نفت و مراکز دولتی مستقر شود اما روز جمعه درحال ورود به شهرک آلتون کوبری (بردی) در جنوب اربیل، با تهاجم پیشمرگه های وابسته به حزب دموکرات (به رهبری مسعود بارزانی) مواجه شد.

به همین دلیل روز گذشته منطقه مهم آلتون کوبری در شمال استان کرکوک و جنوب شهر اربیل صحنه درگیری بعضا شدید دراثر آتش باری پیشمرگه ها علیه نیروهای ارتش و پلیس فدرال عراق بود.

اخبار تایید شده ای از میزان تلفات احتمالی درگیری های روز گذشته وجود ندارد.
منابع مطلع همچنین از دستگیری افراد غیر عراقی و نیز اسرای داعش درجریان در جمع پیشمرگه ها در جریان درگیری روز گذشته خبر می دهند اما مسوولان اقلیم می گویند خارجی در بین آنها نبوده است.

5252

برچسب‌ها:

نظر شما