شناسهٔ خبر: 22058150 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

رونمایی فدائیان دولت از «مردم شریف آمریکا»/ عضو زن شورای شهر: «دختر خوبی باش» هم خشونت است؛ طلاق «آسیب» نیست، راه حل است!

فراکسیون امید، فرم‌هایی را برای «تفتیش عقاید» در میان نمایندگان مجلس توزیع کرده است!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

رونمایی فدائیان دولت از «مردم شریف آمریکا»

به تازگی خبری در وبلاگ مشرق مورد اشاره قرار گرفت مبنی بر اینکه غلامرضا ظریفیان، از فعالان اصلاح‌طلب، در یادداشتی با اشاره به اینکه مواضع این روزهای برخی منتقدان با مواضع «اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌های افراطی» هم‌سنخ است؛ تلویحاً از وجود چیزی به نام اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌های معتدل نیز خبر داده است.[۱]

در همین راستا، رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی هم چندی قبل در بخشی از مصاحبه خود در روزنامه اعتماد از مفهومی به نام «مردم شریف آمریکا» استفاده کرده و گفته بود:

«هیچ کدام از دیکتاتورهای تاریخ این طور وقیحانه صحبت نکرده‌اند. این خود دلیل بر بی‌لیاقتی آقای ترامپ است و دلیل بر اینکه "مردم شریف آمریکا" در انتخابات اکثرا به او رأی ندادند و او در سیستم الکترال موفق به رای آوری شد و آرای اکثریت مردم را به دست نیاورد. امروز خبر می‌رسد که مردم آمریکا از او ناراضی هستند و به دنبال فرصتی هستند که ترامپ کناره‌گیری کند.»[۲]

*قضاوت درباره این اظهارات و تشبیهات پسابرجامی را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

صد البته پر واضح است که سیاست‌های ضد آمریکایی نظام جمهوری اسلامی ایران علیه کاخ سفید و هیئت حاکمه آمریکاست و نه علیه مردم این کشور. اما اینکه یک فعال اصلاح‌طلب در اوج بدعهدی‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی از عبارتی استفاده کند که حتی شاید یک آمریکایی هم حاضر به استعمال آن نباشد؛ نکته‌ای بسیار عجیب و قابل تأمل است.

برخی تحلیلگران معتقدند استعمال این واژه‌ها از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب، مسئولیت آنها را در قبال پاسخگویی درباره بی‌دستاوردی و شکست برجام دوچندان می‌کند.

گفتنیست، رسول منتجب‌نیا، در ایام دولت یازدهم و در روزگار وعده‌های رنگارنگ برجامی، عنوان کرده بود که اصلاح‌طلبان خودشان را «فدائیان دولت روحانی» قرار داده‌اند.

***

عضو زن شورای شهر: «دختر خوبی باش» هم خشونت است؛ ما زنان شهامت بیان تجربه خشونت را نداریم!

الهام فخاری، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران و تهمینه میلانی، از کارگردان‌های زن سینما، به تازگی در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای که روزنامه دولتی ایران آنرا منتشر کرده، صحبت‌های قابل تأملی را درباره بانوان و مبحث خانواده بر زبان آورده‌اند.

در ادامه گزیده‌ای از این صحبت‌ها را می‌خوانید:

فخاری: خیلی از ما (زنان) شهامت بیان اینکه فرد خشونت دیده‌ای هستیم یا زمانی نسبت به ما رفتار خشونت‌بار شده را نداریم!

فخاری: «دختر خوبی باش» هم خشونت خانگی است. خیلی از خانواده‌ها با همین عبارت اعتماد به نفس و علایق دخترانشان را نابود می‌کنند.

میلانی: دختر خوب بودن جایزه‌ای هم در پی ندارد. دختر خوب، دختر مطیع و نجیبی است که هیچ‌کس به او اهمیت نمی‌دهد و تا می‌توانند وظایف خانه‌ داری بدون مزد سرش هوار می‌کنند. من اسم این نوع خانم‌ها را گذاشته‌ام «منشأ خدمات رایگان»

فخاری: در کشور ما هنوز طلاق را آسیب عنوان می‌کنند در حالی که طلاق آسیب نیست بلکه یک تصمیم و راه حل است. هنوز که هنوز است شما از تریبون‌های اصلی می‌شنوید که یکی از آسیب‌ها طلاق است.

میلانی: فردی که تقاضای جنسی نامتعارف از زنش دارد و می‌گوید که باید تمکین کند، خشونت‌گر است. اغلب بانوان از بیان این مسائل خجالت می‌کشند و بر زبان نمی‌آورند چون از طرف جامعه تحقیر می‌شوند.

میلانی: من بارها دیده‌ام مادرانی را که برای حفاظت دختران خود به آنها تلقین می‌کنند و می‌گویند: «تو آنقدر مورد قبول منی که اگر برهنه وسط صد تا سربازبروی، سالم بیرون میای» و این یعنی احساسات جنسی دخترشان را نابود کردن که همین جمله خودش مصداق خشونت است.[۳]

*از محضر مخاطبان محترم برای انتشار این صحبت‌ها عذرخواهی می‌کنیم اما در فضایی که روزنامه ارگان دولت دست به چنین رفتاری می‌زند، چاره‌ای جز پرداختن به موضوع نیست.

ما قضاوت درباره این اظهارات را بر عهده مخاطبان می‌گذاریم و فقط به بیان چند نکته در قبال برخی فرازهای این صحبت‌ها می‌پردازیم...

یکم: بایستی این تبریک را به ستاد جریان سیاسی خاص گفت که صاحبان چنین افکاری را بعنوان نماینده خود به شورای شهر تهران فرستاده است!

در واقع شاید نظیر همین رفتارهاست که ۱۶ سال آزگار اصلاح‌طلبان را از چشم مردم متدین و اصیل ایرانی انداخته و آنها را از پیروزی اکثریتی در تمام مناصب دموکراتیک کشور باز داشته است.

در اشاره به صحبت‌های خانم فخاری باید تصریح کرد که مشخص نیست جامعه زیستی ایشان کجا بوده که اکثریت خانم‌ها در هجوم رفتارهای خشونت‌بار قرار دارند؟!

دوم: برای ما مشخص نیست که خانم میلانی که مشهور به داشتن دیدگاه‌های سوپرفمینیستی، دفاع از فسق محصنه[۴] و یا حمایت از روابطی مانند دوستی‌های نامشروع در قبل از ازدواج[۵] است؛ در چه فضایی زندگی می‌کند که فکر می‌کند «دختر خوب ایرانی» زیر رگبار مشت و لگد مردان ایرانیست و یا هیچکس به او اهمیت نمی‌دهد؟!

همچنین است که نمی‌دانیم چه کسی به ایشان یاد داده عبارت نامتجانس «برهنه» را به یک جمله عامیانه ایرانی درباره دختران غیور بیافزایند و به ماجرا جلوه‌ای اروتیک بدهند؟!

اما فی‌الحال به نظر می‌رسد برای ایشان هیچ پیشنهادی بهتر از تبعید دسته‌جمعی تمام مردان ایرانی و یا مثلا قتل عام آنها توسط آنتیانِرایهای یونان باستان نیست!

و سوم: در اشاره به اظهارات خانم فخاری باید گفت کیست که نداند طلاق یک «راه حل تلخ» است. اما مشکل ما و فمنیست‌ها بر سر قبول آسیب‌های این مسئله است.

آسیب‌های محرزی که جماعت سوپرفمنیست با انکار آن‌ها و نیز جلوه دادن یک سرزمین آرزوها در مقابل مشکلاتی که هنوز هم راهی برای تحمل آنها هست؛ راه طلاق را در پیش پای زنان می‌گشاید و آنگاه جام تلخ سست شدن پایه‌های خانواده در جامعه را تا ته سر می‌کشد...

***

توزیع فرم برای «تفتیش عقاید» نمایندگان فراکسیون امید!

«غلامرضا حیدری» نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم در مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه ستاره صبح و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دلیل ناکامی‌های قابل توجه فراکسیون امید چیست؟! گفته است: نباید عهدشکنی برخی را فراموش کنیم، این عهد شکنی‌ها سبب بسیاری از این مسائل و ناکامی‌هاست و این مسائل، مسائل غالب است.

او در ادامه با اشاره به عهد شکنی‌های انجام شده در قبال لیست امید اظهار می‌کند: در حال تهیه ساز و کاری هستند و فرم‌هایی بین نمایندگان توزیع شده تا بتوانند برخی عوامل را شناسایی و رفع کنند.[۶]

*مسئله اخراج نمایندگان خاطی پیش از این، مورد اشاره محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید هم قرار گرفته بود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد فراکسیون امید قصد دارد ناکامی‌های سیاسی خود، کم‌توانی در تأثیرگذاری و لابی‌گری و البته اقلیت بودن خود در مجلس دهم را به گردن تعدادی از نمایندگان بیاندازد.

صد البته رفتار فراکسیونی ایجاب می‌کند که اعضای آن در قبال مسائل مطروحه در مجلس نظری یکسان داشته باشند اما این مسئله وحی منزل و یا نقیض رأی مخالف تنی چند از اعضا هم نیست.

فی‌الواقع فراکسیون‌ها و لابی‌ها در پارلمان‌ها شکل می‌گیرند تا با استفاده از ظرفیت‌هایی مثل تعداد اعضا و یا توان اثرگذاری بتوانند به سمت و سوی رأی جمعی تعدادی از نمایندگان جهت بدهند نه اینکه صاحبان آرای مخالف عضو همان فراکسیون را به تیغه تیز گیوتین سپرده و مثلا ناکامی‌های خود را به گردن چند رأی مخالف بیاندازند.

آقای عارف و سایر دوستانشان باید بدانند که از همان روزی که ریاست مجلس دهم به یک اصولگرا رسید، وزانت فراکسیون امید که یکی از اصلاح‌طلبان به تازگی گفت اکثر نمایندگان عضو آن اصلاح‌طلبان دسته‌چندم هستند[۷] مشخص شد.

و علی‌القاعده دیگر نیازی به انتقام گرفتن از صاحبان آرای مخالف و یا نمایندگانی که به لحاظ دموکراسی این حق را دارند که از تصمیم فراکسیون متبوع خود پیروی نکنند، نیست.

البته از باب طرح کنایه سیاسی باید اشاره کرد که فراکسیونی که رئیس آن پای طرح تصویب «قانون برای حبس منتقدان دولت» را امضا می‌کند؛ باید هم که روزی منتظر تفتیش عقاید نمایندگان عضو خود باشد.

***

1_ mshrgh.ir/788389

2_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3644721

3_http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/204634

4_mshrgh.ir/786361

5_http://maddahnews.ir/fa/news/4321

6_http://setaresobh.ir/fa/news/main/15230

7_mshrgh.ir/783633

نظر شما