شناسهٔ خبر: 22058045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه در گفت وگو با جام جم آنلاین:

توسعه موشکی هیچگاه متوقف نمی شود / غرب بداند ما دنبال صلح هستیم و نه جنگ!

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه را پایان بخش نفوذ غرب در منطقه دانست و گفت: نگرانی اروپایی ها از موضوعات منطقه‌ای و توان دفاعی ما، نشات گرفته از دغدغه آنها برای از دست دادن پیشینه چند صد ساله استعماریشان در خاورمیانه است.

صاحب‌خبر -

سردار یدالله جوانی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در خصوص مواضع دوگانه سران اروپا مبنی بر مسائل منطقه ای و توان موشکی ایران افزود: دولت های اروپایی سال ها در منطقه میان ملت ها تفرقه افکنی کرده اند و از این طریق موفق به تاسیس حکومت های سرسپرده با هدف چپاول ذخایر و منابع کشورها شده اند. اما جمهوری اسلامی ایران فارغ از وابستگی های مرسوم به شرق و غرب تمام این معادلات را بر هم زده است و این استراتژی قطعا با منافع غرب همخوانی ندارد.

وی تصریح کرد: امروز تئوری انقلاب اسلامی ایران به قلب ملت های منطقه نفوذ کرده و آنها را نسبت به حقوق خود در برابر قدرت های دست نشانه و سلطه غربی ها آگاه کرده است. از طرفی ظهور موثر و نقش آفرین محور مقاومت باعث ایستادگی مردم های ستمدیده در برابر سلطه غرب گشته از این رو شاهد هستیم حضور منطقه ای ایران برای آمریکا و غرب نگران کننده شده است.

این کارشناس ارشد نظامی در ادامه تاکید کرد: منطقه متعلق به ملتهای این بخش استراتژیک از دنیا است و این ملت ها امروز جمهوری اسلامی ایران را در کنار خود و حامی منافعشان بشمار می آورند. از این رو نزدیکی مردم منطقه به نظام اسلامی ایران و همراهی با جمهوری اسلامی که در راستای منافع آنها است یک کریدور راهبردی را برای ما بوجود آورده است. بنابراین همسویی ایران قدرتمند با ملت ها موجب شکست همه جانبه توطئه های دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای شده است.

جوانی تصریح کرد: در جایی که سلطه گری چند ده ساله آمریکا با حضور ایران در منطقه رو افول است، کاملا طبیعی بنظر می رسد بعد از توافق برجام، کاخ سفید پیرو عهدشکنی هایش حضور ما را در منطقه بهانه قرار دهد و در تلافی منافع از دست رفته اش غربی ها را هم با خود همسو کند. بنابراین، آمریکایی ها چون کنترل دایمی خود بر ژئوپلتیک خاورمیانه را از دست رفته می بینند به رفتارهای جمهوری اسلامی ایران و حضور مشروع آن در سوریه و عراق انتقاد می کنند.

وی در همین ارتباط با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت های اروپایی با آمریکا هم آواز نشوند و اگر شدند مورد قبول ما نیست، ابراز کرد: ایشان در بیانات خود به صراحت اشاره فرمودند ما باید از آنها سئوال کنیم که شما امروز در منطقه چکار می کنید؟! در واقع این ساکنان منطقه هستند که باید درباره نوع حکومت و سرنوشت سیاسی خود تصمیم گیری کنند. در اصل آنها از این هراسان هستند که با بیداری امتها و تأسی از آرمان های انقلاب اسلامی برای همیشه باید با منافع سرشار توسعه طلبی خود خداحافظی کنند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه گفتگو پیرامون تاکید سپاه پاسداران بر تداوم توسعه‌ توان دفاع موشکی کشور عنوان داشت: ضرورت دارد هم در دیپلماسی دفاعی و هم در دیپلماسی رسمی این مطلب را به درستی برای غربی ها و افکار عمومی جهان تبیین و منتقل کنیم که قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دکترین دفاعی کشور است.

وی تصریح کرد: آنها باید بپذیرند تمامیت ارضی ایران در ادوار مختلف قبل از انقلاب و حتی بعد از انقلاب ( دوره هشت ساله دفاع مقدس) مورد تهاجم نظامی قرار گرفت و در زمان صلح هم برخی از قدرت های جهانی دایما جمهوری اسلامی ایران را تهدید به اقدام نظامی می کنند. بنابراین ما از طریق تقویت بنیه دفاعی خود با شاخصه های بازدارندگی در حفظ تمامیت ارضی سرزمین خود تلاش می کنیم و امیدواریم کشورهای غربی بر خلاف شانتاژ سیاستمداران آمریکایی به درک درستی از واقعیت دفاعی ایران برسند.

این کارشناس ارشد نظامی رفتار منطقه ای ایران و توسعه توان بازدارندگی اش را اقدامی معقول و در جهت صلح و ثبات منطقه برشمرد و گفت: با بکارگیری یک دیپلماسی فعال در تمامی ابعاد می توانیم پادزهری در برابر ایران هراسی آمریکایی ها بوجود آوریم تا این ادعای آنها که برد موشک های ایران تهدیدی برای اروپا است برای همیشه خنثی شود.

جوانی با گریزی بر پیشینه ملت ایران یادآور شد: مردم ایران هیچگاه در فکر تجاوز به سرزمین دیگری نبوده و اقتدار نظامی ما صرفا در راستای صلح پایدار در این منطقه آشوب زده است. از طرفی باید توجه داشت این ددمنشی و توسعه طلبی قدرت هاست که ما را بدرستی به سمت تجهیز و تقویت دفاعی خود سوق می دهد و میل تهاجم نظامی در ما در قبال هیچ کشوری وجود ندارد.

وی در خاتمه با انتقاد از گذشته سراسر جنگ طلبانه ایالات متحده و برخی کشورهای غربی خاطر نشان کرد: دولت آمریکا بارها به کشورهای مختلف حمله کرده و اقدامات آنها فجایع زیادی علیه بشریت به بار آورده است و حتی کشورهای غربی هم در مقاطعی به برخی کشورها یورش برده و تا سال ها مردم آن سرزمین ها را تحت استثمار خود قرار داده اند.

جوانی افزود: در دوره کنونی تهدیدها علیه جمهوری اسلامی ایران روزافزون است و ما شاهد انواع دسیسه ها بر ضد منافع کشورمان هستیم. طبیعی است قدرت نظامی ما باید با میزان تهدیدها تناسب داشته باشد. بنابراین طبق آنچه فرماندهان نظامی ابراز می دارند و در بیانیه سپاه هم تصریح شده است، توسعه موشکی هیچگاه متوقف نخواهد شد و قطعا برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران در سال های آینده به مراتب توانمندتر از آنچه که امروز است در راستای صلح و امنیت ملت ایران ادامه خواهد یافت.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

نظر شما