شناسهٔ خبر: 22057829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

آقای عراقچی! برجام عبرت است نه الگو

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی جهان نيوز: معاون وزیر امور خارجه گفته است که می‌توان از الگوی برجام در راستای حل وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات استفاده کرد. این در حالی است که برجام نه به عنوان یک الگو و دستاورد، بلکه به عنوان یک تجربه بسیار مهم و البته پرهزینه در مقابل دیدگان افکار عمومی قرار دارد.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام در پنل تخصصی برجام در کنفرانس عدم‌اشاعه در مسکو گفت: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستمرا پایبندی ایران به توافق برجام را مورد تایید قرار داده است، ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود پایبند نبوده و صراحتا روح و متن برجام را در موارد متعددی مورد نقض قرار داده است.

عراقچی افزود: بزرگ‌ترین مورد تخلف از برجام مربوط به عدم پایبندی آن کشور به بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام است. بر اساس این بندها آمریکا متعهد شده است برجام را همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده اجرا کند و از هر عملی که باعث خدشه دار شدن منافع ایران از رفع تحریم‌ها می‌شود خودداری کند. به ویژه آن کشور مکلف به رعایت این اصول در سخنان عمومی مقامات خود می‌باشد که تاکنون بدان عمل نکرده است.

وی در ادامه گفت: آمریکا در حالی که خود ناقض برجام است، ادعای نقض برجام توسط سایرین را دارد و خود را در جای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده و زیاده خواهی هم می‌کند! این روال مسلما نمی‌تواند ادامه پیدا کند و آمریکا می‌بایست مسئولیت هرگونه تبعات این اقدام خود را بپذیرد.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: روشن و صریح می‌گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام و یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد.

به گزارش مهر، عراقچی تاکید کرد: برجام نه تنها دستاوردی برای دیپلماسی در راستای حل وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات به شمار می‌رود، بلکه فصل جدیدی نیز در نظام عدم‌اشاعه سلاح‌های هسته‌ای گشوده است.
حل وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات!

نکته قابل تأمل در اظهارات عراقچی آنجاست که وی علیرغم اذعان به نقض متن و روح برجام توسط آمریکا، برجام را به عنوان الگویی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات معرفی می‌کند!

این در حالی است که برجام نه به عنوان یک الگو و دستاورد، بلکه به عنوان یک تجربه بسیار مهم و البته پرهزینه در مقابل دیدگان افکار عمومی قرار دارد.

برخی دولتمردان و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت پس از امضای برجام مدعی بودند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و «صبح بدون تحریم» فرا رسید.بر همین اساس آقای روحانی تاکید کرد که در دی ماه 94 تمامی تحریم‌های ضدایرانی بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق. اما در نهایت «تحریم‌ها پابرجاماند و هسته‌ای رفت».

برجام از ابتدا در قالب یک قرارداد یکطرفه به «اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل» تبدیل شد.
متاسفانه متن برجام و ضمائم آن، آن‌قدر خلل و فرج ریز و درشت دارد که آمریکایی‌ها هر روز طمع کنند از یکی از این سوراخ‌ها چنگ و دندانی نشان دهند. در حال حاضر آمریکا با همراهی کشورهای اروپایی عضو 1+5 به دنبال آن هستند تا محدودیت‌ها و بازرسی‌های بی‌سابقه برجام دائمی شده و مسائلی مانند نابودی یا مهار توان موشکی جمهوری اسلامی و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز به آن اضافه شود.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در روزهای گذشته با‌اشاره به همراهی اروپا با آمریکا علیه ایران نوشت:«بنا بر گفته برخی دیپلمات‌ها، چندین رهبر شامل ترزامی‌نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه بر اهمیت حفظ فشار بر ایران بر سر موضوعاتی از قبیل آزمایش‌های موشکی بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تاکید کردند».

برجام، برای آمریکا حیاتی است
«وندی شرمن» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و مسئول پیشین تیم مذاکره آمریکا در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای در پنل تخصصی برجام در کنفرانس عدم‌اشاعه در مسکو گفت: برجام، برای امنیت ملی آمریکا، حیاتی است.
نظرسنجی جدید شبکه خبری سی‌ان‌ان نشان می‌دهد حدود ۶۷ درصد از مردم آمریکا خواستار ماندن کشورشان در توافق هسته‌ای با ایران و گروه 1+5 هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما