شناسهٔ خبر: 22057523 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دختران بسکتبالیست پیش از شکستن طلسم 37ساله شوکه شدند

حذف از مسابقات به‌دلیل بدهی

صاحب‌خبر -

شرق: مثل اینکه قرار نیست انتظار 37ساله بانوان بسکتبالیست ایرانی برای حضور در مسابقات بین‌المللی به پایان برسد. 
زنان این رشته که از بعد از انقلاب به‌دلیل داشتن حجاب، اجازه شرکت در رویدادهای برون مرزی را نداشتند، در حالی به‌تازگی مجوز پوشش اسلامی را از فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) گرفته‌اند که حالا با مشکل دیگری روبه‌رو شده‌اند. 
مشکلی که به‌صراحت باید گفت در بی‌توجهی و سوءمدیریت مسئولان فدراسیون خلاصه می‌شود. تیم ملی بسکتبال دختران زیر 16 سال در شرایطی بعد از صدور مجوز حجاب از سوی فیبا راهی مسابقات آسیایی 2017 هند شد که هنوز این پیکارها شروع نشده از فهرست تیم‌های شرکت‌کننده در رقابت‌ها حذف شده است. حذف نام ایران از برنامه مسابقات بسکتبال قهرمانی نوجوانان دختر آسیا (دسته دوم) به‌دلیل بدهی فدراسیون بسکتبال به فدراسیون جهانی است. 
موضوعی که پیش از این هم برای تیم باشگاهی پتروشیمی دردسرساز شده بود. کمتر از یک ماه پیش در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیایی مردان بود که به نماینده کشورمان اجازه شرکت در مسابقات را ندادند. ممانعت از ورود بسکتبالیست‌های پتروشیمی به زمین مسابقه به‌قدری برای مسئولان این تیم بغرنج شد که در نهایت آنها به‌ناچار یک ساعت پیش از شروع اولین مسابقه‌شان مقداری از بدهی فدراسیون را پرداخت و اجازه مسابقه‌دادن را پیدا می‌کنند. بدهی 325هزاردلاری فدراسیون بسکتبال به فیبا بابت میزبانی ایران از رقابت‌های فیبا چلنج است که سال گذشته در تهران برگزار شده و حالا گریبان دختران نوجوان را گرفته است. 
اگرچه مسئولان فدراسیون بسکتبال مدعی هستند درباره حذف ایران از مسابقات هند هیچ اطلاع‌رسانی به آنها نشده اما دیروز طبق برنامه جدید اعلام‌شده، نامی از ایران در سایت رقابت‌ها دیده نمی‌شد. 
نکته جالب توجه اینجاست که قرعه‌کشی مسابقات انجام شده و ایران با تیم‌های نپال، سریلانکا و هند هم‌گروه است. 
حذف نام ایران از برنامه مسابقات بسکتبال قهرمانی نوجوانان دختر آسیا در حالی انجام شده که محمود مشحون روز گذشته به رسانه‌ها گفت: «فعلا هیچ خبری نیست؛ نه اتفاقی افتاده و نه تصمیمی گرفته شده است. فدراسیون بسکتبال به‌طور جدی پیگیر این موضوع است. این کار را هم امروز شروع نکرده‌ایم. چند روز است که پیگیر موضوع هستیم تا برای تیم کشورمان مشکلی پیش نیاید. پول لازم برای پرداخت بدهی آماده شده اما به‌خاطر تعطیلات هنوز نتوانسته‌ایم بدهی خود را واریز کنیم. از طریق دفتر وزیر ورزش و سفارت ایران به‌شدت پیگیر موضوع هستیم تا مشکلی پیش نیاید».
طبق برنامه از پیش اعلام‌شده دختران بسکتبالیست نوجوان ایرانی امروز باید در نخستین دیدار ساعت 18 به مصاف سریلانکا بروند. البته اگر رایزنی‌ها و تلاش‌های مسئولان فدراسیون به جایی بینجامد و بدهی مربوطه به فیبا پرداخت شود. 
در سطح یک مسابقات، تیم‌های چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، چین تایپه، تایلند، استرالیا و نیوزیلند رقابت می‌کنند. چهار تیم برتر راهی مسابقات جهانی 2018 بلاروس خواهند شد. 
تیم‌های رده‌های سنی مختلف بسکتبال بانوان اگر چه در 37 سال گذشته از حضور در رویدادهای بین‌المللی محروم بوده‌اند اما در تمام این سال‌ها هیچ‌وقت عقب نکشیدند، تا روزی رؤیای دست‌نیافتنی خود را به حقیقت تبدیل کنند. دختران نوجوان در چند ماه گذشته شش مرحله اردو را پشت‌سر گذاشتند تا با آمادگی کامل در رقابت‌های قهرمانی آسیا در هند شرکت کنند. الهه دارستانی، سرمربی تیم بسکتبال نوجوانان ایران، پیش‌تر گفته بود: «با توجه به دوری بسکتبال زنان ایران از میادین آسیایی و جهانی و شناخت اندک از حریفان، کار بسکتبال دختران در آسیا بسیار سخت است، اما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم و با قدرت در زمین مسابقه ظاهر می‌شویم تا بسکتبال زیبا و کم‌اشتباهی را به نمایش بگذاریم».
مژده نظری، زینب غفاری، عسل نسترن‌طهرانی، مریم شیرازی، فاطمه آقازادگان، فاطمه مرتضوی، رکسانا کریمی، روژین طلاکوب، پیونیک آراکلیان، عسل محسنی، غزل ملکی و آیدا گل‌محمدی 12بسکتبالیست زیر 16 سال ایران هستند که پنجشنبه گذشته راهی هند شدند. 

 

نظر شما