شناسهٔ خبر: 22056771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

خیالی باطل برای وقوع جنگ علیه ایران

راهبرد آمریکا بر تشدید جنگ‌های نیابتی

صاحب‌خبر -

با اظهارات گستاخانه و سخیف رئیس جمهور آمریکا علیه ملت ایران برخی بر این باورند که احتمال جنگ نظامی دور از انتظار نیست که در پاسخ به این نگرانی و تصورات باید گفت همان طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند جنگی اتفاق نمی‌افتد چرا که توان دفاعی و اقتدار نظامی جمهوری ‌اسلامی این اجازه را به دشمن برای تجاوز حتی به صد کیلومتری مرزهای کشور را نیز نخواهد داد اما عدم هوشیاری در مقابل مکرهای دشمن و ادامه این روند گزافه‌گویی و تهدیدها به ادامه جنگ‌های نیابتی در منطقه دامن می‌زند.
رهبر عالیقدر انقلاب چند روز پیش در دیدار نخبگان تأکید کردند: به یقین و مسلم بدانند که آمریکا این بار هم از ملت انقلابی ایران تودهنی و شکست خواهد خورد.
ایشان خاطرنشان کردند: نباید بلاهت نشان دادن رئیس جمهور آمریکا، موجب شود که از مکر و توطئه دشمن غافل شویم و آن را حقیر بشماریم، بلکه باید همه با تدبیر و هوشیاری و آمادگی کامل در صحنه باشیم. حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: البته جنگ نظامی اتفاق نمی‌افتد اما مسائلی هست که اهمیتش از جنگ کمتر نیست، بنابراین باید پیش بینی کنیم و مراقب باشیم.
مراقبت و پیش‌بینی که مقام معظم رهبری بر روی آن تاکید دارند یعنی افزایش قدرت دفاعی که دقیقا برتجربه‌ی دفاع مقدس متکی بود.
ایشان خاطرنشان کردند: در آن سال‌ها که تهران زیر موشک‌باران صدام و حامیان غربی‌اش بی‌دفاع بود، جوانان کشور برای حل این معضل از صفر شروع کردند و به‌تدریج به چنان توانایی دست یافتند که دشمن وقتی توانایی مقابله به مثل ما را دید، متوقف شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اکنون نیز باید توان دفاعی کشورمان را افزایش دهیم تا دشمنان گستاخ و جَری نشوند و به حمله و دست از پا خطا کردن، تشویق نگردند.
اسباب جنگ یا جنگهای کوچکی در منطقه عربی اسباب جنگ که می‌تواند ترجمه و مصداق «طوفانی» باشد که رئیس جمهور آمریکا از آن حرف زد. مشخص است که مقابله با ایران، جوهر اصلی استراتژی ترامپ است، اما جنگی که برخی نگران وقوع آن هستند اتفاق نخواهد افتاد
البته یک گمان دیگر که آن به واقعیت نیز نزدیک تراست؛ تقلای آمریکا و متحدان اروپایی‌اش برای باز کردن باب مذاکرات دیگر در بخش‌های توان دفاعی و نظامی کشور. به نظر می‌رسد برجام دستاویزی شده تا آمریکا بتواند در ذیل آن امتیازات بیشتری ازملت ایران بستاند که ازهم اکنون به بعد هنر و درایت مسئولان کشور وبالاخص تیم مذاکره کننده مقابله و پاسخ انقلابی به هرگونه زیاده‌خواهی در این خصوص است.
حتی دیروز عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان نیز با بیان اینکه آمریکا ناقض برجام است، اظهار داشت: روشن و صریح می‌گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد درباره برجام یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد.

فعالیت‌های موشکی کشورمان ارتباطی با برجام ندارد
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس گفت: موضع گیری فرانسوی‌ها درباره فعالیت‌های موشکی کشورمان صرفا در راستای ایجاد راه فرار در قبال مواضع دولت آمریکا است.
کمال دهقانی فیروزآبادی درگفت‌و گو با خانه ملت با بیان اینکه صحبت رئیس‌جمهور فرانسه با رییس جمهور ایالات متحده مبنی بر اینکه باید به کنترل ایران ادامه دهند و درعین حال درباره فعالیت‌های موشکی بالستیک، کشورمان را وادار به پاسخگویی بیشتر کنند، گفت: به نظر می رسد چنین موضع گیری‌هایی صرفا در راستای ایجاد راه فراردر قبال مواضع دولت آمریکا است.
نماینده مردم تفت و میبد درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورمان و ۱+۵ در قبال اجرای مفاد برجام تعهد دارند و کشوری نمی‌تواند خلاف رویه مذکور در متن برجام عمل کند، اظهار کرد: بر این اساس فعالیت‌های موشکی بالستیک اصلا ارتباطی با برجام نداشته و ندارد لذا نمی‌توان چنین موضوعاتی را در راستای برجام تلقی و نسبت به آنها اقدام به مذاکره کرد.
وی با اشاره به اینکه مذاکره در خصوص مباحث هسته‌ای در دستورکار کشورمان قرار داشته و مبحث دیگری برای مذاکره وجود ندارد، ادامه داد: موضع گیری فرانسه در خصوص فعالیت‌های موشکی بالستیک صرفا دیدگاه این کشور محسوب شده و هیچ ربطی به سایر کشورهای اروپایی ندارد؛ فرانسوی‌ها باید در زمان اعلام مواضع کشورشان، بر اساس واقعیات و حق قانونی هر کشور اظهار نظر کنند.
این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند که اگر خلف وعده‌ای در برجام کنند هیچ ضرری به جمهوری اسلامی ایران وارد نمی‌شود و باید هزینه خروج از برجام را بدهند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برجام توافقنامه مستقل هسته‌ای است و بر اساس آن نمی‌توان موضوعات دیگر را به برجام ربط داد.

گزینه‌های احتمالی برخورد با ناقضان برجام باید پیش‌بینی شود
عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی تاکید کرد: علی‌رغم بیان اظهارات متفاوت آمریکایی‌ها، اصلاح برجام هدف مشخص آنهاست زیرا اساس و ماهیت توافق هسته‌ای را همه پذیرفتند.
عزت‌الله یوسفیان ملا در خصوص اظهارات متناقض دولتمردان آمریکایی درباره برجام و مواضع آنها در برابر جمهوری اسلامی ایران، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا با واگذاری تصمیم‌گیری درباره برجام به کنگره، بر خروج آمریکا تنها در صورت عدم پذیرش اصلاح برجام یا موافقت با پایبندی ایران تاکید کرد، البته خروج از برجام به معنای ابطال آن نیست زیرا کشورهای اروپایی هم برجام را امضا و شورای امنیت سازمان‌ملل آن را مصوب کرده است.
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ترامپ در ایام انتخابات از پاره کردن برجام و هم‌اکنون از خروج آمریکا از برجام صحبت می‌کند، تیلرسون نیز همین مباحث را به نوعی دیگر مطرح کرده است، در واقع علی‌رغم ظاهر متفاوت اظهارات، هدف آنها در یک قالب یعنی اصلاح برجام می‌گنجد.
وی افزود: آمریکایی‌ها معتقد به انجام تخلفاتی از سوی ایران هستند، از این رو بر اصلاح این موارد تاکید دارند، همچنین دولتمردان آمریکایی اذعان داشتند که باید درباره طول مدت توافق هسته‌ای تغییراتی لحاظ گردد زیرا بعد از این زمان احتمال رسیدن ایران به غنی‌سازی وجود دارد، حال آنکه همه طرف‌ها ماهیت برجام را تایید می‌کنند.
یوسفیان ملا تاکید کرد: خروج آمریکا از برجام به ضرر همه طرف‌ها خواهد بود و قطعا با این اقدام، جمهوری اسلامی‌ایران هم به تعهدات خود پایان می‌دهد. از این رو مسئولان ما باید گزینه‌های احتمالی را پیش‌بینی کرده تا تکلیف جمهوری اسلامی در صورت اتحاد اروپا با آمریکا یا مخالفت اروپا با آمریکا یا سایر موارد مشخص شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز از پیش‌بینی منابع مالی کافی برای مقابله ایران با آمریکا یا همه طرف‌های مذاکره در صورت نقض برجام خبر داده است تا در صورت تدوین تحریم جدید علیه ایران آمادگی لازم داشته باشیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ادامه داد: تاکنون هیچ کدام از طرف‌های مذاکره اساس برجام را نقض نکرده و مواردی هم که گاها مطرح شده که به نقض روح برجام مرتبط است، تحریم علیه سپاه پاسداران هم موضوعی حاشیه‌ای است زیرا نظام دفاعی ایران ارتباطی با برجام ندارد.
عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران انتظار عدم موضع‌گیری آمریکا و عدم بیان مواضع ضدایرانی را ندارد زیرا آمریکایی‌ها در طول سال‌های مختلف بدعهدی خود به ایران را ثابت کردند اما مهم پذیرش تعهد ایران به برجام است که در نهایت به آنها ثابت خواهد شد.

نظر شما