شناسهٔ خبر: 22056305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

نشست اضطراری وزرای نفت 6 کشور عضو اوپک در ژنو

وزیران 6 کشور عربستان، کویت، لیبی، امارات، ونزوئلا و اندونزی از امروز مذاکرات خود را درباره تهیه طرحی برای دفاع از قیمت نفت آغاز می کنند.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 30 مهر 63

چکیده:

  • نیروهای عراقی با شکست در 10 ضد حمله تا انتهای دشت هلاله عقب نشستند.

 

  • شمار تلفات عراق در میمک از مرز 3600 تن گذشت.

 

  • کنفرانس صنعت برق در جهان سوم با پیام رئیس جمهور و سخنان نخست وزیر آغاز به کار کرد.

 

  • وزیر کشور ترکیه جهت توضیح در مورد علل ورود نیروهای این کشور به خاک عراق وارد تهران شد.

 

  • اجلاس فوق العاده وزرای نفت 6 کشور عضو اوپک امروز در ژنو تشکیل می شود.

 

شکست 10 پاتک سنگین عراق در میمک

نیروهای عراقی با ناکام ماندن در بیش از 10 پاتک سنگین در جبهه میمک اینک تا منتهی الیه دشت هلاله که بخشی از آن در نبردهای چند روز اخیر به تصرف رزمندگان اسلام درآمده رانده شدند.

عراق طی 24 ساعت گذشته نیز چندین بار کوشید به مواضع تازه ایران در ارتفاعات میمک رخنه کند اما نتیجه این تلاش های ناموفق از دست دادن 1500 تن دیگر از نفرات عراقی بود. به این ترتیب شمار کشته ها و مجروحین عراقی در میمک از مرز 3600 تن گذشت. در این پاتک ها همچنین 24 تانک و یک فروند هلیکوپتر عراقی نیز از بین رفت. بر اساس همین گزارش عراق در برابر شکست های سنگین خود در منطقه عملیاتی میمک اقدام به ریختن بمب خوشه ای کرد که در نتیجه یک تن شهید و 4 تن دیگر از رزمندگان اسلام مجروح شدند. در یک مورد نیز جنگنده های عراقی به اشتباه مواضع خودی را بمباران کردند و تعدادی از مزدوران بعثی در این حملات به هلاکت رسیدند. گزارش ها همچنین از منطقه عملیاتی میمک حاکیست فرماندهان رده های بالای ارتش بعثی عراق به تیپ های 2 کماندویی و 4 پیاده سپاه دوم عراق اعلام کردند که به دستور صدام باید مواضع از دست رفته را بازپس بگیرند و در غیر این صورت همگی آنها اعدام خواهند شد. در این دستورات اضافه شده است که فرماندهان در صورت پیروزی به ارتقاء درجه نایل خواهند شد.(1)

 

حضور 33 کشور در کنفرانس صنعت برق تهران

کنفرانس صنعت برق در جهان سوم با پیام رئیس جمهور و سخنان نخست وزیر صبح امروز در تهران آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس بیش از 800 تن از کارشناسان، محققان، اساتید و صاحب نظران 33 کشور جهان حضور دارند. در مراسم افتتاحیه این کنفرانس پیام رئیس جمهور توسط آقای مهندس میرسلیم مشاور عالی ریاست جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری قرائت شد.

در بخشی از پیام آیت الله خامنه ای آمده است: شکی نیست که با نصیحت و درخواست نمی توان از زیر سیطره سلطه جویانه ی برخی کشورها خارج شد و من مهمترین وظیفه این کنفرانس را به ویژه برای اعضای جهان سوم این می بینم که با تبادل تجربیات خود قدرت تشخیص در امر انتخاب و انتقال تکنولوژی و مجموعه های تولید برق را بالا ببرند تا به مرزهای خودکفایی کامل تر و سریع تر نزدیک شویم.(2)

 

ورود وزیر کشور ترکیه به تهران

وزیر کشور ترکیه به منظور تسلیم پیام کنعان اورن رئیس جمهور این کشور به آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان و توضیح در مورد علل ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق ظهر دیروز در راس یک هیئت وارد تهران شد.

وی عصر دیروز نیز در وزارت کشور مذاکرات خود را با حجت الاسلام ناطق نوری وزیر کشور انجام داد. در این نشست که جمعی از مسسئولین وزارت خارجه و فرماندهان انتظامی جمهوری اسلامی نیز حضور داشتند در مورد حضور نظامی ترکیه در کردستان عراق تبادل نظر شد.(3)

 

اجلاس اضطراری وزرای نفت 6 کشور عضو اوپک در ژنو

وزیران نفت 6 کشور عضو اوپک برای تشکیل یک گردهمایی کوچک به تدریج وارد ژنو می شوند. بر اساس گزارش یونایتدپرس وزیران 6 کشور عربستان، کویت، لیبی، امارات عربی متحده، ونزوئلا و اندونزی از امروز مذاکرات خود را پیرامون تهیه طرحی برای دفاع از قیمت نفت آغاز می کنند. این گروه گزارش خود را به کنفرانس فوق العاده وزیران اوپک که 29 اکتبر در ژنو تشکیل می شود تسلیم خواهند کرد. این اجلاس در پی تصمیم انگلیس نروژ و نیجریه به کاهش قیمت نفت خود که خطر بروز جنگ قیمت ها را افزایش داده است تشکیل می شود. انگلیس و نروژ عضو اوپک نیستند ولی کاهش قیمت نفت آنها بر قیمت نفت اوپک تاثیر می گذارد. دبیر کل اوپک نیز در همین رابطه گفت جنگ قیمت ها بین کشورهای تولید کننده نفت عضو با غیر عضو اوپک برای این کشورها و حتی برای کشورهای مصرف کننده نابود کننده خواهد بود.(4)

منابع:

1. کیهان، 30 مهر 63، ص 3
2. اطلاعات، 30 مهر 63، ص 15
3. جمهوری اسلامی، 30 مهر 63، ص 2
4. اطلاعات، 30 مهر 63، ص 4

انتهای متن/

برچسب‌ها:

نظر شما