شناسهٔ خبر: 22055789 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

علم‌الهدی: درک جایگاه سیدالشهدا (ع) تنها در روضه‌خوانی و سینه‌زنی نیست

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار داشت: «در بیان مظلومیت اهل‌بیت(ع) و سیدالشهدا(ع) که اثرگذاری عاطفی در درون انسان‌ها دارد، باید برون‌داد و نتیجه این مظلومیت در کنار خود مظلومیت تبیین شود».

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه درک جایگاه سیدالشهدا(ع) تنها در روضه‌خوانی و سینه‌زنی نیست، گفت: بزرگداشت شعائر حسینی باید در نسل ما وجود داشته باشد اما حفظ این شعائر باید متناسب با رشد سیاسی جامعه صورت بگیرد.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امشب در اجتماع عظیم «منشور عزت»، با بیان این‌که درک جایگاه سیدالشهدا(ع) تنها در روضه‌خوانی و سینه‌زنی نیست، اظهار کرد: با مقدس دانستن همه روضه‌خوانی‌ها، سینه زدن‌ها و زنجیر زدن‌ها که به عنوان شعائر ویژه حسینی در نسل ما جریان داشته است که باید همچنان در همان شکل ادامه دهیم، این حفظ شعائر باید متناسب با رشد سیاسی جامعه باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که وجود این مراسم در گوشه و کنار شهر به مناسبت‌های گوناگون، عامل تحول، رشد و بیدارسازی در جهت عزاداری سیدالشهدا(ع) است، خاطرنشان کرد: روز اول صفر به عنوان نمایشگر عزت و اقتدار اهل‌ بیت(ع) است که حاصل همه رنج‌ها، دردها و مصائب به وجود آمده بر اهل‌بیت امام حسین(ع) بود.

وی با تأکید بر این‌که عشق و ارادت ما به اهل‌ بیت(ع) نباید تنها در تبیین شعائر امام حسین(ع) خلاصه شود، تصریح کرد: در بیان مظلومیت اهل‌بیت(ع) و سیدالشهدا(ع) که اثرگذاری عاطفی در درون انسان‌ها دارد، باید برون‌داد و نتیجه این مظلومیت در کنار خود مظلومیت تبیین شود و با استفاده از آموزه‌های آن، به اوج عزت برسیم نه این‌که در نقطه مظلومیت متوقف شویم و به قدمی بالاتر صعود نکنیم.

علم‌الهدی، عشق و عاطفه نسبت به اهل‌بیت(ع) را ابزار رسیدن به هدف دانست و افزود: این ابزار را باید تا نقطه هدف که معرفت‌شناسی نسبت به نتایج و برون‌داد قیام کربلا است، استفاده کرد؛ توقف در بیان مظلومیت امام حسین(ع) و اهل‌بیت (ع)ایشان در انسان ایجاد رکود فکری و عملی می‌کند.

وی با بیان این‌که در فکر نسل جوان، سؤال ایجاد می‌شود که با وجود این حجم از مصائب، چطور عزت اسلام حفظ‌شده است، گفت: آیا سیلی خوردن اسرا، کشته شدن و سر بریدن بچه شیرخواره روی دست، عزت و زنده شدن اسلام است؟ این سؤال برای نسل جوان ما پیش می‌آید که می‌گویید امام حسین(ع) دین را زنده کرد، کجای این مصائب زنده کردن دین است؟

عضو مجلس خبرگان رهبری به بیان مثالی از سوءاستفاده از شعائر حسینی در تاریخ کشور پرداخت و ابراز کرد: در مسئله حمله انگلیس‌ها به جنوب ایران رئیس‌علی دلواری در مقابل آنان ایستاد و در تاریخ نقل‌شده که کنسول انگلیس از شیراز به بوشهر آمد، تمام هیأت های بوشهر را جمع کرد و گفت تمام هزینه و خرج دهه عاشورای شما را می‌دهم، شما فقط عزاداری و گریه را ادامه دهید؛ این‌گونه جوانان به هیأت‌ها جذب شدند و اطراف رئیس‌علی دلواری خالی شد و شکست خورد.

وی افزود: امام بزرگوار ما با تکیه بر همین نیروی محرک، ریشه ظلم و نظام ستم‌شاهی را کند و انقلاب را به پیروزی رساند اما در مقطع دیگری از تاریخ، همین اشک و آه امام حسین(ع) باعث شد مردم را منحرف و جلوی انقلاب را بگیرد.

علم‌الهدی ادامه داد: نتیجه این مظلومیت‌ها، زیر و رو شدن شام شد، یعنی شهری که بنی‌امیه 40 سال بر آن حکومت کرده و مردم را علیه امیرالمؤمنین(ع) و اهل‌بیت(ع) تربیت کردند به همین خاطر، اول صفر، سالروز عزت اهل‌بیت امام حسین(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: هنر اهل‌بیت(ع) این بود که مظلومیت‌ها را خرج و استخدام عزت می‌کردند، این‌طور نبود که سیلی بخورند و گریه کنند، تازیانه بخورند و وامحمدا بگویند، این‌ها را خرج می‌کردند و از آن، عزت و اقتدار برای خود ایجاد کردند.

نظر شما