شناسهٔ خبر: 22055409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

در دیدار با «ریموند کناپس»:

بروجردی: برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی دارد

رئیس کمیسیون سیاست خارجی در دیدار با رئیس کمیته روابط خارجی مجلس هلند با تأکید بر اینکه برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی داشته و هیچ ارتباطی با برجام ندارد، گفت: اجازه نخواهیم داد یک کشور به تنهایی در مورد سرنوشت برجام تصمیم بگیرد.

صاحب‌خبر -

خانه ملت: «ریموند کناپس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس هلند و هیأت همراه امروز (شنبه) با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بروجردی در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه 4 قرن روابط دیپلماتیک ایران و هلند، اظهار داشت: در طول 4 قرن گذشته روابط دو کشور فراز و فرودهایی را شاهد بوده ولی اکنون با توجه به روند رو به رشد روابط ایران با کشورهایی اروپایی، می‌توانیم با گفت‌وگوهای سازنده مقامات دو کشور و همکاری با یکدیگر، شاهد شروع فصل نوینی از روابط ایران و هلند باشیم.

وی با ابراز ناخرسندی از تراز پایین مراودات تجاری دو کشور، افزود: در حال حاضر سطح روابط تجاری و اقتصادی فیمابین متناسب با ظرفیت‌های دو کشور نیست در حالی که بعد از برجام و رفع تحریم‌­های گذشته، می‌توانیم به سطح بالاتری از روابط تجاری فیمابین دست یابیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این دیدار ضمن اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور ایالات متحده در خصوص برجام، تصریح کرد: برجام توافقی میان ایران و آمریکا نیست که به تنهایی در خصوص آن تصمیم‌گیری کند و طرف این توافق 6 کشور به نمایندگی از جامعه جهانی هستند؛ لذا نباید اجازه داد یک کشور به تنهایی در مورد سرنوشت آن تصمیم بگیرد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در صورت خروج آمریکا از برجام، اقدام متناسب را در چارچوب منافع ملی خود انجام خواهد داد.

بروجردی در پاسخ به سؤالات هیأت هلندی در خصوص برنامه موشکی کشورمان، گفت: برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی داشته و هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

وی همچنین یادآور شد: کشور ما مانند همه کشورهای دیگر جهان با تهدیدات خارجی مواجه است و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران مخالف سلاح‌های کشتار جمعی است، داشتن سامانه دفاع موشکی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، لذا جمهوری اسلامی ایران برنامه دفاع موشکی خود را ادامه خواهد داد و این مسئله به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست.

اجماع جهانی برای حفظ برجام وجود دارد/ برجام کمک فراوانی به توسعه روابط کشورها با ایران خواهد کرد

«ریموند کناپس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس هلند نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: این سفر در راستای ارزیابی سطح فعلی روابط دو کشور و بررسی راه‌های توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی فیمابین صورت می‌گیرد.

وی افزود: هیأت پارلمانی هلند را در سفر به ایران احزاب مختلف تشکیل می‌دهند و این نشان از علاقه پارلمان و دولت هلند به توسعه روابط دوستانه خود با ایران دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون علیرغم سخنان ترامپ، اجماع جهانی برای حفظ برجام وجود دارد، گفت: پارلمان هلند به طور مفصل به بحث در خصوص برجام پرداخته و در پایان همه احزاب حمایت خود را از این سند اعلام کردند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس هلند، اضافه کرد: پارلمان و دولت اکنون به این نتیجه رسیده‌اند این سند کمک فراوانی به ارتقای صلح و امنیت در جهان و توسعه روابط همه کشورها با ایران خواهد کرد.

اعضای هیأت پارلمانی هلند در ادامه این دیدار پرسش‌هایی در خصوص برجام، برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران و آینده همکاری‌های دو کشور مطرح و پاسخ متناسب را دریافت کردند.

گفتنی است در این دیدار دهقانی‌فیروزآبادی، نوریان، رحیمی و ذوالنوری از دیگر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور داشتند که با نمایندگان پارلمان هلند در خصوص نحوه توسعه روابط دو کشور رایزنی و مسائل منطقه و تحولات دو کشور را مورد گفت‌وگو قرار دادند.

نظر شما