شناسهٔ خبر: 22054625 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با همکاری پلیس فتا در اجرای بزرگ‌ترین عملیات جهانی اینترپل

بیش از 380 هزار قلم دارو و تجهیزات پزشکی قاچاق و تقلبی در کشور کشف شد

صاحب‌خبر -

 
 رئیس‌پلیس فتا ناجا گفت: اجرای عملیات بین‌المللی «پانجیا10» با حضور پلیس کشورهای مختلف در سراسر جهان منجر به دستگیری صد‌ها متهم و کشف هزاران قلم داروی قاچاق و تقلبی به ارزش51 میلیون دلار شده است.
سردار سیدکمال هادیانفر با بیان اینکه فروش اینترنتی دارو‌های قاچاق، غیرمجاز و تقلبی آنلاین یکی از جرایم مهم در جهان است، به پایگاه خبری پلیس گفت: طرح مبارزه با داروهای غیرمجاز و تقلبی از سال 2008 به صورت پلیس جهانی با هماهنگی سازمان اینترپل در قالب طرح«پانجیا» انجام می‌شود؛ در شهریورماه سال جاری نیز طرح «پانجیا 10» با مشارکت 123 کشور عضو سازمان اینترپل از جمله پلیس سایبری جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با فروش داروهای تقلبی و غیرمجاز در فضای سایبر به اجرا در آمد.
هادیانفر درباره ابعاد بين‌المللي اين عمليات، گفت: بخش اعظم اين عمليات بر فروش داروهای مخدر ازطريق اينترنت تمرکز داشت كه به انسداد 3500 وب سایت فروش و تبلیغ مواد دارويي جعلی و غیرمجاز منجر شد.
وی افزود: در اين عمليات که در سراسر جهان به اجرا در آمد، 715 هزار بسته دارویی بررسی و تفتیش شد که در این رابطه 400 نفر دستگیر شدند؛ این عملیات به توقیف داروهای تقلبی و غیرمجاز به ارزش 51 میلیون دلار منجر شده است.
وی با بیان اینکه پلیس فتا نیز همگام با پلیس سایر کشورها در این عملیات جهانی مشارکت کرد و 122 وب سایت را مورد پی جویی قرار داد، گفت: این پلیس توانست بیش از 380 هزار قلم دارو و تجهیزات پزشکی قاچاق و تقلبی را کشف و توقیف کند که در این رابطه 120 نفر شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضائی شدند؛ ضمن اینکه ارزش ریالی داروها و تجهیزات پزشکی جعلی و غیرقانونی کشف شده توسط پلیس فتا بالغ بر 26 میلیارد ریال است.
هادیانفردر كشور ما نيز هرگونه عرضه دارو، تبليغ، خريد و فروش آن از بستر اينترنت غيرقانوني است، به شهروندان توصیه کرد: نياز دارويي خود را از مبادي مجاز و قانوني مانند داروخانه‌ها و فروشگاه‌هاي مجاز عرضه تجهيزات پزشكي تهيه كنند زیرا افراد سود‌جو و فرصت‌طلب تنها به فكر منافع مالي خود هستند و به هيچ عنوان نگران سلامت خريداران اين محصولات نيستند.وی افزود: پلیس فتا ناجا از طریق وب‌سایت اینترنتی به آدرس www.cyberpolice.ir آمادگی دارد گزارش‌ها و همکاری هموطنان عزیز را دریافت کند.

نظر شما