شناسهٔ خبر: 22054585 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سازمان بسیج سازندگی خبر داد

بیابان‌زدایی از ۱۰۰ هکتار زمین توسط یک خانواده جهادگر

صاحب‌خبر -


سازمان بسیج سازندگی از بیابان زدایی ۱۰۰ هکتار زمین توسط یک خانواده جهادگر خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج سازندگی، عبدالله یوسفی ساکن شهرستان زرین دشت از توابع استان فارس، مردی عاشق طبیعت است که دست به کاری ارزشمند زده است. او با برگزاری اردوهای جهادی خانوادگی و با استفاده از منابع مالی شخصی، ظرف ۳ سال نزدیک به ۱۰۰ هکتار از زمین‌های شهرستان خود را با کاشت درختان مقاوم و مناسب بیابان زدایی کند.
وی درباره علت ورودش به عرصه بیابان زدایی، گفت: «دوست داشتم یک یادگاری جاودانه از خودم برجای بگذارم و خدمتی به نسل آینده بکنم. من می‌توانستم این سرمایه زمانی و اقتصادی را در عرصه‌ای درآمدزا صرف کنم، اما عشق به طبیعت این حرف‌ها را نمی‌شناسد. با انجام این طرح با خدا معامله کردم و از دولت و سایر نهادها هیچ انتظاری ندارم.»
وی افزود: «در شروع کار به فکر افتادیم تا از اراضی بلااستفاده‌ای که منشا بحران‌های زیست‌محیطی، فرسایش خاک، هدر رفت آب و ریزگردها هستند، استفاده کنیم. در پی این تصمیم، طرح بیابان‌زدایی را در زمین‌های شور شهرستان زرین دشت اجرا کردیم و نتیجه مطلوبی هم از این فعالیت حاصل شد. در ابتدا مساحت کوچکی را با یک حرکت جهادی خانوادگی احیا کردیم. در ادامه به کارمان وسعت دادیم و زمین‌های زیادتری را برای اجرای این طرح انتخاب کردیم.»
یوسفی از رزمندگان دفاع مقدس است. او با بیان اینکه دولت مسئول بیابان‌زدایی در کشور است، می‌گوید: «متاسفانه دولت به دلایل گوناگون در بیابان‌زدایی موفق نبوده است. هدف ما از اجرای جهادی و خودجوش طرح بیابان‌زدایی، ترویج این شیوه از آبادسازی کشور در سایر استان‌های کشور بود. در حال حاضر بیابان‌های استان خوزستان منشا اصلی ریزگردها در این استان هستند و این رفع معضل نیازمند حرکتی جهادی و مردمی است.»
وی خاطرنشان کرد: «اجرای پروژه بیابان‌زدایی از ۱۰۰ هکتار زمین توسط مردم و در قالب اردوی جهادی، لبیکی به فرمایش و خواسته مقام معظم‌رهبری درباره حفاظت از محیط زیست و بیابان‌زدایی بود. امیدواریم مسئولان اجرایی کشور نیز دست به کار شوند و برای مبارزه با ریزگردها کمر همت ببندند. طرح ما می‌تواند یاری دهنده طرح‌های اقتصاد مقاومتی در کشور باشد، چرا که اقتصاد مقاومتی بدون حمایت و توجه به محیط‌زیست امکان‌پذیر نیست. محیط‌زیست مقدمه حیات و زندگی است و باید به آن اهمیت دهیم. بسیج که نمود مشارکت‌های مردمی است به خوبی می‌تواند از این ماموریت سربلند بیرون بیاید همچنان که در واکسیناسیون دام‌ها در کشور دیدیم که جهادگران بسیجی گل کاشتند و ظرف کمتر از ۱۰ روز، ۱۳ میلیون قطعه دام و طیور را واکسیناسیون کردند.»
یوسفی با تاکید بر نقش رسانه ملی در بیابان‌زدایی، خاطرنشان می‌کند: «کشور ما در منطقه‌ای خشک و کویری قرار گرفته و آمار بیکاری و معضلات اجتماعی در آن بالاست. ما می‌توانیم با احیای اراضی،‌ اشتغالزایی کنیم و تولید را بالا ببریم. ما باید جنگل‌ها را احیا کنیم. مجلس شورای اسلامی به مدت ۱۰ سال به جنگل‌های شمال تنفس داده است، یعنی ظرف این مدت ۱۰ سال حتی یک درخت هم نباید قطع شود و در مقابل واردات چوب را آزاد کرده‌اند و از واردکنندگان چوب هیچ گمرکی دریافت نمی‌شود. از این مدل قوانین باید به نفع بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری هم تصویب شود. رسانه ملی باید به کمک بیابان‌زدایی بشتابد و با ساخت مستندهای زیبا، فرهنگ بیابان‌زدایی را گسترش دهد.»
این فعال جهادی با تاکید بر نقش بیابان‌زدایی در ‌اشتغالزایی برای جوانان، می‌گوید: «طرح بیابان‌زدایی یکی از زمینه‌های اصلی برای ‌اشتغالزایی جوانان است. استفاده از فرصت‌های خدادادی و بکرِ طبیعت به طور قطع می‌تواند راهگشا باشد. ما آب و زمین در اختیار داریم، کافی است مردم پای کار باشند و دولت از آنها حمایت کند تا مشکلات مرتفع شود. بیابان‌زدایی باید به یکی از سیاست‌های اصلی نظام تبدیل شود و دوسوم از خاک کشور که بلا استفاده است با بیابان‌زدایی جان بگیرد. تهدیدهای خطرناکی چون فرسایش خاک، ریزگردها، هدررفت آب، مهاجرت، گرما، سیلاب و نشست زمین به خاطر بی‌توجهی به طبیعت و بیابان‌زایی ایجاد شده است.»

نظر شما