شناسهٔ خبر: 22054299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور: فرهنگ عمومی حوزه‌ای تزئینی و دست چندم نیست

به گزارش ایرنا سیدمحمدرضا موالی زاده شنبه در نشستی با اصحاب مطبوعات خوزستان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان اظهار کرد: فرهنگ عمومی حوزه باورها است

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا سیدمحمدرضا موالی زاده شنبه در نشستی با اصحاب مطبوعات خوزستان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان اظهار کرد: فرهنگ عمومی حوزه باورها است و نه حوزه بایدها و اگر فرهنگ عمومی در جامعه تقویت شود به فرهنگی بالنده دست پیدا می‌کنیم.
وی با بیان این که فرهنگ کار جمعی، گفت‌وگو، تعاون و کار آفرینی باید در کشور تقویت شود توضیح داد:در شورای فرهنگ عمومی لازم است با همه بخش‌ها ارتباط گسترده وجود داشته باشد به ویژه این که از ظرفیت اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشه در این فرهنگ استفاده شود.
وی با تاکید بر این که ارتباطات اجتماعی بین اقوام را باید افزایش داد گفت: قومیت‌ها در خوزستان فرصتی برای این استان هستند چرا که سده‌ها طولانی است که آنها در کنار هم زندگی می‌کنند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر این که از انجام پژوهش‌های صرفا نظری و همایش های بی اثر در حوزه فرهنگ عمومی خودداری شود تصریح کرد: فرهنگ حوزه‎ای است که در گذر زمان اتفاق می‌افتد و تغییرات آن در طول زمان به چشم می‌خورد لذا از این حوزه نباید انتظار تحولات سریع و کوتاه مدت داشت.
وی با بیان این که آسیب‌های اجتماعی خود نیازمند آسیب شناسی هستند توضیح داد: اگر رویکرد ما در فرهنگ عمومی اجتماعی نباشد به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: فرهنگ عاشورا از جمله مولفه های مثبت فرهنگ عمومی است و نام بلند سید الشهدا روز به روز پر آوازه تر می شود و هرکس متناسب با فرهنگ خود ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می دهد که جان مایه تمام آنها عشق به این امام بزرگوار است.
وی خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین امروز تبدیل به یک مولفه بسیار ارزشمند شده و در فرهنگ عمومی ما نهادینه شده است.
موالی زاده با اشاره به دیگر مولفه های مثبت فرهنگ عمومی گفت: فرهنگ شهادت طلبی، مشارکت در تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی در قالب انتخابات، فرهنگ ماه رمضان و عید سعید فطر و عید نوروز جزیی از فرهنگ عمومی ما هستند.
وی ادامه داد: فرهنگ عمومی ارزش های پذیرفته شده و به کار بسته شده توسط آحاد یک جامعه محسوب شده و رفتارهای قابل پیش بینی یک جامعه است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه فرهنگ، زیربنای توسعه است اضافه کرد: اگر می خواهیم به توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه دست پیدا کنیم باید به مقوله فرهنگ عمومی توجه کافی داشته باشیم و باید تلاش کنیم بخشی از مولفه های مثبت فرهنگ عمومی قوام پیدا کند.
وی با اشاره به این که در این راستا در شورای فرهنگ عمومی کشور پنج مجموعه تشکیل شده است گفت: خانواده یکی از این مجموعه‌ها است که شامل خانواده متعالی، متعادل، متوازن ، متشتت و متلاشی است.
موالی زاده ادامه داد: از جمله ویژگی های ارزشمند جامعه ما، خانواده است که باید در جهت دوام و قوام و استحکام آن تلاش کنیم که از آسیب در امان باشد.
وی در ادامه اضافه کرد: از جمله آسیب های اجتماعی امروز دشواری ازدواج و آسانی طلاق است که باید تلاش کنیم این روند به شکل طبیعی برگردد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی گفت: این مقوله مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.
وی گفت: تقویت فرهنگ کار از جمله تقویت کارجمعی، تعاون، کارآفرینی و مدیریت مصرف از جمله پیش نیازهای اقتصاد مقاومتی است و رویکرد ما استفاده از کالاهای ایرانی است و باید به سمت فرهنگ تقویت کیفیت کالای ایرانی حرکت کنیم.
وی بیان کرد: سرمایه اجتماعی نیز در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی مهم است و تاثیر آن در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به خوبی دیده شده است و تهدید جنگ تحمیلی بر اساس همین سرمایه معنوی و اجتماعی تبدیل به فرصت دفاع مقدس شد.
موالی زاده با تاکید بر مقوله اخلاق عمومی و ادب اجتماعی گفت: در خوزستان ویژگی های ارزشمندی در حوزه فرهنگ عمومی وجود دارد که دینداری، ولایتمداری، میهمان نوازی، شجاعت، عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و خونگرمی از جمله این ویژگی ها است.
وی اظهار کرد: خوزستان رنگین کمانی از قومیت های مختلف است که برای گفت و گو و پیوندهای اجتماعی یک فرصت است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اضافه کرد: باید در جهت حفظ و ترویج داد و ستدهای عاطفی و ادب اجتماعی حرکت کنیم.
وی تاکید کرد: زیربنای یک جامعه بالنده و پیشرفته و اخلاقی توجه به عنصر ممتاز فرهنگ است و فرهنگ بر همه حوزه ها موثر است.
دبیر شواری فرهنگ عمومی کشور روز چهارشنبه گذشته به استان خوزستان سفر کرده است که تا کنون از مناطق مختلف خوزستان از جمله دو مرز چذابه و شلمچه دیدن کرده است.

***41 درصد خبرهای برخی روزنامه های خوزستان منبع ندارند
همچنین یک پژوهشگر در این نشست اظهار کرد: یک کار پژوهشی با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان انجام شد که طی این پژوهش هشت روزنامه کثیر الانتشار شامل روزنامه‌های نور خوزستان، فرهنگ جنوب، ایام خوزستان، نسیم خوزستان، آنزان، عصر کارون، صبح کارون، و توسعه جنوب از نظر محتوا و ساختار خبری بررسی شدند.
زینب شریفی بیان کرد: در این پژوهش سوال مد نظر این بود که آیا مطبوعات خوزستان رسالت حرفه ای خود را در انتشار اخبار رعایت می کنند یا خیر.
وی با بیان این که در این پژوهش 96 نسخه از روزنامه ها طی 6 ماهه دوم سال 95 مورد توجه قرار گرفت افزود: از هر روزنامه 12 شماره به شکل تصادفی انتخاب شد که 2 هزار و 454 خبر مورد تحلیل قرار گرفت.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: منابع خبری، نوع خبر، خبرسازان، رویکرد خبر، سابقه خبر، سبک خبر، انعکاس سازمان‌ها و ... ازجمله معیار های بررسی شده در این پژوهش بود.
وی با اشاره به فراوانی اخبار محلی در این روزنامه ها افزود: روزنامه نور خوزستان با 12 درصد، صبح کارون با 17 درصد و روزنامه ایام خوزستان با 15 درصد بیشترین فراوانی را در انتشار اخبار محلی به خود اختصاص داده اند.
شریفی با شاره به سازمان های برجسته شده در این روزنامه ها گفت: هیات فوتبال، استانداری خوزستان، علوم پزشکی، شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، آموزش و پرورش استان، فرمانداری، نیروی انتظامی ، ورزش و جوانان ، سازمان آب و برق و بنادر و کشتیرانی به ترتیب بیشترین خبرها را به خود اختصاص داده اند.
وی با اشاره به موضوع اخبار در این خبرها بیان کرد: اخبار اجتماعی رتبه اول را در میان دیگر موضوعات به خود اختصاص داده است و پس از آن موضوعات اقتصادی، ورزشی، فرهنگی، حوادث، علمی، هنری، سیاسی در رتبه های بعدی قرار دارند.
این پژوهشگر با در نظر گرفتن معیار ذکر منبع خبر توضیح داد: در 41 درصد خبرهای روزنامه ها هیچ گونه منبع خبری ذکر نشده است و در 35 درصد اخبار فقط نام خبرگزاری ها ذکر شده است.
وی افزود: 51 درصد خبرها سابقه خبر دارند و 82 درصد خبرها به سبک هرم وارونه تنظیم شده اند، 62 درصد تیترها مثبت، 17 درصد تیترها منفی و 20 درصد تیترها خنثی هستند و علاوه بر این ها 69 درصد خبرها بدون عکس کار شده اند. شریفی تاکید کرد: در رسانه باید نیروی انسانی را جدی گرفت و برای تقویت کار آنها کارگاه های تخصصی از سوی دستگا های متولی برگزار شود و نیز از پتانسیل دانشکده خبر ایرنا اهواز می توان کمک گرفت.
7164/6064
خبرنگار: عاطفه جوادی** انتشار دهنده: محسن بهاروند

نظر شما