شناسهٔ خبر: 22054069 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

افزایش قیمت سوخت، پروازهای صادراتی فرودگاه پیام البرز را زمین گیر کرد/ کاهش ۹.۵ درصدی صادرات کشور در سال 96

دولت در اوایل سال 96 هزینه سوخت کارگو را افزایش داده است و این روند باعث شد میزان پروازهای صادراتی فرودگاه پیام البرز به شدت افت پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «تیتریک»، بر اساس اعلام گمرک ایران صادرات در 4 ماه نخست سال جاری در کشور به شدت افت پیدا کرده است و آمارها کاهش ۹.۵ درصدی را نشان می دهد و همچنین در چهار ماهه اول سال جاری تمایل کشورهای صادرکننده کالا برای افزایش صادرات به ایران رشد داشته و ۱۵ میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۳.۹۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

 
افزایش 26 درصدی واردات کالای چینی به کشور

 بر اساس آمار گمرک، در اولین ماه سال ۹۶ واردات اجناس چینی نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۶ درصد افزایش یافته است چرا که در فروردین‌ ماه سال جاری ۴۸۵ میلیون دلار کالای چینی وارد کشور شده است، به طوری که چینی ‌ها ۲۰.۷ درصد کل واردات کالای ایران در این ماه را به خود اختصاص داده‌ اند، این در حالی است که در فروردین ‌ماه سال قبل ۳۸۳ میلیون دلار کالای چینی به کشورمان وارد شده بود که ۱۹.۴ درصد کل واردات کالای ایران را شامل می ‌شد.

 
دولت با افزایش قیمت سوخت؛ پروازهای صادراتی فرودگاه پیام البرز را زمینگیر کرد/ کاهش ۹.۵ درصدی صادرات کشور در سال 96
 
 آمارهای کشوری کاهش صادرات را در 6 ماه نخست سال جاری نشان می دهد، در حالی که مسئولین البرز از افزایش 130 درصدی صادرات غیر نفتی در استان خبر می دهند.
 
ایرج موفق رئیس صنعت، معدن و تجارت استان البرز، 24 مهر 96 در شورای گفتگو بخش خصوصی و دولت با اعلام آمار مذکور گفت: ۱۰ درصد واحدهای نمونه ملی کشور و از مجموع ۵۰ واحد صادراتی منتخب کشور در سال گذشته پنج واحد در البرز مستقر است. 
 
مدیر کل گمرک استان البرز نیز با اشاره به آمار عملکرد 5 ماه ابتدای سال جاری گمرک استان البرز در مقایسه با مدت مشابه می گوید: در این مدت بیش از 54 میلیون و 763 هزار و 540 کیلوگرم  کالا به ارزش 71 میلیون و 780 هزار و 194 دلار از طریق گمرک استان البرز به خارج از کشور صادر شده است. 
 
حسین سالاری با بیان اینکه این صادرات از لحاظ وزنی 121.2 درصد و از نظر ارزش دلاری 154.4 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است، ادامه داد: عمده ‌ترین کالاهای صادر شده شامل آرد، گندم، ماشین‌ها و دستگاه ‌های مکانیکی، قند و شکر، کانکس و ساختمان ‌های پیش‌ ساخته و رب گوجه ‌فرنگی آماده بوده و این صادرات عمدتا به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، ترکیه، پاکستان، امارات، سومالی، انگلستان و فدراسیون روسیه انجام شده است. 
 
افزایش قیمت سوخت پروازهای صادراتی البرز را زمین گیر کرد
 
آمارهای کشور کاهش صادرات در سال 96 را نشان می دهد و مسئولین البرز مدعی افزایش این مهم در استان هستند، در این خصوص مدیرعامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام به خبرنگار تیتر1 گفت: مشکل عمده ما قیمت سوخت است چرا که دولت هزینه سوخت "کارگو" را 1200 تومان افرایش داده و این مهم باعث شد میزان پروازهای صادراتی این فرودگاه به شدت افت پیدا کند.
 
سعید زرندی در حالی به خبرنگار ما از کاهش پروازهای صادراتی خبر می دهد که این روند فروردین ماه سال جاری نیز حاکم بوده است چرا که وی پیش از این نیز درباره وضعیت حمل بار هوایی در فرودگاه پیام اعلام کرده بود که حمل و نقل بار در فرودگاه پیام رونق ندارد و دلیل آن نیز مربوط به قیمت سوخت است. قیمت سوخت "کارگو"  (پروازهای باری) با قیمت سوخت مسافربری 1200 در هر لیتر تفاوت قیمت دارد، از این رو حمل بار در فرودگاه پیام به شدت افت پیدا کرده است. 
 
آنچه مسلم است این است که اگر به جای بیان حقایق و اعلام مشکلات در حوزه صادرات غیر نفتی بر دغدغه ها و مسائل این حوزه سر پوش گذاشته و آمارهای متناقض اعلام شود نه تنها فردای بهتری پیش رو نخواهد بود بلکه معضلات لا ینحل و این کلاف روز به روز کور تر خواهد شد.
 
 
 
انتهای پیام/

نظر شما