شناسهٔ خبر: 22054003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آخرین تلاش‌های نتانیاهو برای جلوگیری از شکست‌های پی‌درپی کردهای تجزیه‌طلب

صاحب‌خبر -


سرویس خارجی-
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن ابراز نگرانی در مورد پیشروی نیروهای مسلح عراقی در یکی از استان‌های شمالی این کشور، از قدرت‌های غربی خواسته برای جلوگیری از شکست کامل جریان تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق دست به کار شوند.
پیشروی نیروهای مسلح عراق در استان «کرکوک» و تسلط کامل آنها بر این استان، «بنیامین نتانیاهو» را به شدت خشمگین و نگران کرده است؛ ایسنا، در این باره نوشته، سران رژیم صهیونیستی می‌گویند، نخست‌وزیر این رژیم (به زعم خود) تلاش می‌کند تا قدرت‌های جهان را بسیج کند و جلوی شکست‌های بیشتر کردها در مقابل ارتش عراق را بگیرد. البته منظور این مقامات صهیونیستی از کردها، جریان تجزیه‌طلب حاکم بر اربیل است. «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در اقدامی مغایر با قانون اساسی این کشور، سوم مهر گذشته همه‌پرسی جدایی برگزار کرد. فقط رژیم صهیونیستی بود که از این اقدام بارزانی حمایت کرد!
ایسنا در ادامه به نقل از شبکه «المیادین» نوشته «نتانیاهو» برای اینکه پیشروی نیروهای مسلح عراق را متوقف کند، با سران فرانسه، آلمان و روسیه گفت‌وگوی تلفنی انجام داده است.
یک عضو کابینه نتانیاهو هم گفته، با توجه به نزدیک بودن اقلیم کردستان عراق به تهران و دمشق، اسرائيل در این اقلیم منافع امنیتی داشته و آنجا را یک مکان استراتژیک برای خود می‌داند.به گفته این مقام صهیونیستی، هر چند اسرائیل مایل است از اربیل حمایت کند و یا سلاح در اختیار آن قرار دهد، ولی واضح است که نمی‌تواند این کار را انجام دهد.
«یسرائیل کاتز» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز از خطر کشتار جمعی کردها! به دست نیروهای ارتش عراق ابراز نگرانی کرده است. اسرائیل از دهه‌های گذشته تاکنون با منطقه خودمختار کردستان روابط محرمانه دارد. اسرائیل در کل، به کردها، نگاه ابزاری دارد و می‌خواهد از طریق آنها، منافع نامشروع خود را تأمین کند.
تحولات میدانی
در پی تسلط کامل ارتش عراق بر استان کرکوک، وزارت خارجه آمریکا از ارتش عراق خواست تحرکات خود را در کرکوک متوقف کند! و راه مذاکره را در پیش بگیرد. سازمان ملل نیز از بغداد و اربیل خواسته در چارچوب قانون اساسی عراق عمل کنند و از تنش میان خود بکاهند.
پیشمرگان کرد در حال حاضر خارج از مرزهای استان کرکوک هستند و نیروهای عراقی نیز قصد دارند در مرزهای اقلیم کردستان متمرکز شوند.
اما، از اربیل گزارش‌های متناقضی نیز می‌رسد؛ از یک طرف، دولت اقلیم با صدور بیانیه‌ای، از طرح توقف درگیری بین نیروهای پیشمرگ و نیروهای ارتش عراق استقبال کرده و از طرف دیگر، «مسعود بارزانی» دولت عراق را به نقض قانون اساسی متهم کرده و از کردهای جهان خواسته در حمایت از اقلیم کردستان، تظاهرات کنند.
از سلیمانیه نیز خبر رسیده، «وستا رسول» فرمانده نیروهای پیشمرگ وابسته به «اتحادیه میهنی کردستان عراق» گفته: «عقب‌نشینی (نیروهای پیشمرگ) از کرکوک، تصمیم درستی بود.»
اظهارات فرزند طالبانی
«بافل طالبانی» فرزند «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور سابق عراق که به تازگی در گذشته است، نیز ضمن رد اتهام توافق با دولت بغداد، اظهار داشته: «من کاملاً این اتهام بی‌اساس و مشمئز کننده را رد می‌کنم. هرآنچه تاکنون رخ داده، ناشی از سیاست کوته‌بینانه رهبران کرد بوده است. پس از این تراژدی من انتظار داشتم که کردها متحد شوند و صدای واحد داشته باشند، اما متأسفانه همچون موارد بسیار درگذشته، جناح‌های مختلف کردی تصمیم گرفتند که یکدیگر را مورد سرزنش قرار داده و اتهامات بی‌اساس به هم بزنند و توجه جامعه بین‌المللی را از مشکل اساسی منحرف کنند.»

نظر شما