شناسهٔ خبر: 22052210 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمتر از 20 روز مانده تا اربعین/

تلاش برای میزبانی شایان زائران سالار شهیدان

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بعد از اربعین سال گذشته ایجاد ، بهسازی و توسعه امکانات و شرایط ورود ،حضور و گذر زائران اربعین در محدوده استان ایلام به خصوص شهر ومرز مهران در دستور کار ستاد اربعین استان قرار گرفت .
براساس این دستور کار در ماه های گذشته اقدام های مناسبی در همه بخش ها برای میزبانی درخور شان زائران ، مقصد و استان ایلام مصوب و اجرایی شد که مختصر نتیجه و چکیده این طرح هاو تلاش ها در این متن امده است.

** علوم پزشکی
در ایام منتهی به اربعین حسیتی امسال بیش از یک هزار و 300 هزار نیرو در بخش بهداشت و درمان برای اربعین در مهران مستقر خواهند شد.
با توجه به تجهیز بیمارستان مهران، یک بیمارستان صحرایی برای مواقع اضطراری و پشتیبان بیمارستان مهران در پایانه مرزی راه اندازی می‌شود.
گروه‌های مرکز فوریت‌های پزشکی (اورژانس) این دانشگاه برای تامین سلامت و ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین حسینی در بیشتر نقاط جاده‌های ارتباطی استان ایلام تا مرز مهران مستقر می‌شوند و گروه‌های امدادی اورژانس به همراه تجهیزات و امکانات اولیه درمانی در این مراکز مستقر و خدمات‌رسانی می‌کنند.
از اربعین پارسال تاکنون اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف راه، آب، برق و روشنایی جاده، تاسیسات زیربنایی و افزایش امکانات پایانه مرزی مهران انجام ‌شده است.
کادر بهداشتی نیز با استقرار در مرز، سلامت و بهداشت زائران را در رفت و به‌ ویژه برگشت کنترل می‌کنند.
راه اندازی بیمارستان صحرایی در مرز مهران نیز از دیگر اقدام های دانشگاه علوم پزشکی ایلام در مهران است.

** خدمات شرکت آب وفاضلاب شهری
یکی از مهمترین مشکلات اربعین پارسال وجود داشت آب‌رسانی و تامین اب بهداشتی بود که امسال در این خصوص عملیات اجرایی حفر ۲ حلقه چاه آب شرب و بیش از 13 کیلومتر خط انتقال با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار گرفت.
به گفته مسئولان آب و فاضلاب شهری استان ایلامبا بهره برداری از این طرح ، اب مورد نیاز تمامی موکب ها، سرویس های بهداشتی و سایر کاربری های موجود در مرز مهران تامین و هیچ گونه مشکلی در زمینه تامین آب در مرز مهران وجود نخواهد داشت.

** استقرار هفت جایگاه سیار سوخت در مسیر زائران اربعین در مهران
امسال و در ایام اربعین چهار جایگاه تامین سوخت (بنزین و گازوئیل) از سوی 2 شرکت خصوصی دریا کولاک جنوب و شرکت ماهان یزد در مهران به ‌صورت سیار و شبانه ‌روزی آماده خدمات ‌دهی به زائران اربعین است.
از این تعداد 2 مورد در پارکینگ بزرگ اربعین در مسیر تردد زائران از سمت ایلام به مهران، یک جایگاه در پارکینگ برکت و یکی جایگاه هم در ضلع روبرو پارکینگ اربعین در نظر گرفته شده است.
جایگاه سوخت بنزین در سه کیلومتری مرز مهران در داخل پایانه صدف نیز برای این ایام تکمیل و راه اندازی شده و امسال از ظرفیت این جایگاه (بنزین و گازوئیل) در ایام اربعین به خوبی استفاده خواهد شد.
همچنین در این ایام و در صورت نیاز 2 جایگاه سوخت سیار دیگر در ورودی امامزاده پیرمحمد ملکشاهی و سه راهی صالح آباد راه اندازی خواهد شد.
هم اکنون پنج جایگاه سیار در انبارهای شرکت موجود بوده و در صورت نیاز از این تعداد در ایام منتهی به اربعین استفاده می شود.

** اردو سپاه
خدمات سپاه در حوزه های مختلف چون راهسازی ، اسکان، اردوگاه، پشتیبانی، حمل و نقل، تغذیه، بهداشت و درمان و فرهنگی و تبلیغات را در منطقه عمومی مهران و پایانه مرزی شامل می شود.
اردوگاه سپاه از پنجم آبان ماه آماده خدمت به زائران اریعین حسینی است، در حوزه راه کار مونتاژ، هم اکنون نصب و راه اندازی پل پیش ساخته در محور مهران به ملکشاهی و در جاده ترشابه به عنوان مسیر جایگزین از سوی سپاه در حال انجام است.
در این ایام و توسط سپاه پاسداران استان بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) در مرز مهران راه نادازی خواهد شدئ، این بیمارستان صحرایی چون سال های گذشته در منطقه مرزی مهران مستقر و خدمت درمانی ، پزشکی و بهداشتی رایگان به زائران ارائه می کند، مراحل لازم برای احداث مکان اسکان زائران توسط سپاه در حال انجام است و تا روزهای آینده تکمیل خواهد شد.
سپاه پاسداران نیز همچنین به منظور تامین امنیت لازم برای زائران اربعین، برای این ایام اقدامات لازم را پیش بینی کرده است از جمله اینکه بالگرد و پهبادهای سپاه در مرز مهران مستقر می شوند.
علاوه بر این ساپه پاسداران استان در حوزه های جنگ نوین، بیوتروریسم و نیز کمک های مردمی اقدام هایی برای ایام اربعین در مهران انجام گرفته است.
علاوه بر حضور مستمر و دائمی سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام، چند سپاه استانی دیگر نیز به منظور خدمات رسانی گسترده به زائران در منطقه حضور می یابند.

** استقرار کنسولی عراق در ایلام /
طبق مصوبه طرح تردد زائران حسینی در ایام اربعین و تقسیم بندی استان ها، زائران 13 استان از جمله استان های تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، لرستان، خرسان رضوی، خراسان شمالی و ایلام از مرز بین المللی مهران تردد خواهند کرد.
با توجه به ازدحام جمعیت و اینکه بیشتر زائران از مرز مهران برای شرکت در آیین بزرگ اربعین حسینی تردد می کنند لذا بر اساس نیاز و برنامه ریزی های انجام شده صدور رویداد در دفاتر زیارتی استان ایلام از دوازدهم مهرماه آغاز شده و تا چند روز قبل از آیین باشکوه اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.
طبق مصوبه طرح تردد زائران حسینی در ایام اربعین و تقسیم بندی استان ها، زائران استان های تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، لرستان، خرسان رضوی، خراسان شمالی و ایلام از مرز بین المللی مهران تردد خواهند کرد.

** حوزه انتظامی
** پنج گردان مرزبانی تامین امنیت مرزهای استان ایلام را در اربعین 96 بر عهده دارند
پنج گردان از نیروهای مرزبانی با در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات مورد نیاز تامین امنیت مرزهای استان ایلام را در اربعین 96 بر عهده خواهند داشت.
همچنین در این ایام بیش از 10 هزار نیرو برای تامین امنیت زائران اربعین در مرز مهران بکارگیری و 47 ایستگاه پلیس نیز در ایام اربعین ایجاد می شود.

** هلال احمر
همزمان با اربعین حسینی و به منظور ارایه خدمات امدادی به زائران 25 پایگاه امداد جاده ای در مسیر تردد زایران در این استان مستقر می شود که از این تعداد 10 پایگاه در مسیر ایلام - مهران و مابقی نیز در سایر مسیرهای تردد زایران شامل دهلران، سرابله، ایوان و ملکشاهی برگزار می شود.
این پایگاه ها از هشتم تا 28 آبان ماه در طول مسیرهای مشخص شده ایجاد و 400 نیروی امدادگر خدمات رسانی امدادی لازم را به زائران انجام خواهند داد.
همچنین یک نیم واکنش سریع این جمعیت به همراه 15 دستگاه آمبولانس در مرز مهران همزمان با ایام اربعین مستقر تا در صورت نیاز خدمات رسانی لازم را به زایران چه در مرز و چه خارج از مرز ارایه دهند.
همچنین با برنامه ریزی های به عمل آمده 2 فروند بالگرد امدادی جمعیت هلال احمر نیز در مرز مهران مستقر تا در مواقع بحران اقدام به امدادرسانی کند.
جمعیت هلال احمر در ایام اربعین سال گذشته به 28 هزار و 422 زائر در مسیرهای منتهی به شهرستان مهران خدمات درمانی و امدادی ارائه کرد و 22 هزار و 663 زائر در شهرستان مرزی مهران توسط این جمعیت در 14 مکان اسکان داده شدند.
از 20 آبان تا سوم آذر در مجموع امدادگران این جمعیت به 59 حادثه رانندگی زائران اربعین حسینی در جاده های استان ایلام و راه های منتهی به مرز بین المللی مهران که منجر به زخمی شدن 225 نفر شد، امداد رسانی کردند.

** هیات های مذهبی
200 موکب پذیرایی از زائران اربعین حسینی توسط هیات های مذهبی ایلام در مناطق مختلف این استان همزمان با اربعین حسینی راه اندازی خواهد شد.
این تعداد موکب در شهرهای مسیر تردد زائران اربعین و بیشتر در مسیر ایلام تا مهران دایر و توسط هیات های مذهبی خدمات رسانی به زائران انجام می شود.
پارسال 700 هزار نسخه اقلام فرهنگی بین زائران اربعین توزیع شد که پیش بینی می شود امسال این اقلام به یک میلیون نسخه افزایش یابد.
استقرار 20 مبلغ روحانی در مرز مهران، ایستگاه های فرهنگی برای توزیع بسته های فرهنگی، مراکز مشاوره دینی و تهیه اپلیکیشن ویژه اربعین و توزیع در فضای مجازی از دیگر برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام در ایام اربعین 96 است.

** زیرساخت و ارتباطات
شرکت ارتباطات زیرساخت استان سال گذشته در ایام اربعین حسینی برای سرویس دهی مناسب اپراتورها از جمله همراه اول و ایرانسل به زائران حسینی هفت برابر سال ماقبل ظرفیت خود خدمات ارائه کرد که کیفیت ارتباطی نیز مورد رضایت زائران و مسئولان استانی قرار گرفت.
امسال و در ایام اربعین حسینی نیز این شرکت آمادگی دارد تا به هر میزان که نیاز است سرویس دهی مناسب به همه اپراتورها در استان و مرز مهران برای زائران اربعین حسینی را تامین کند.
نصب تجهیزات دیتا در شهرستان مهران علاوه بر تامین نیاز ظرفیت اپراتورهای مختلف (همراه اول ، ایرانسل ، رایتل) و سایر شرکت ها در راستای سرویس دهی اینترنت و وای فای به زائران امکان سهولت ارتباطی را نیز به همراه خواهد داشت.
با نصب و راه اندازی این تجهیزات، حدود 15 درصد ظرفیت دیتای استان قابل انتقال و تجمیع در شهرستان مهران است.
شرکت ارتباطات زیرساخت در استان ایلام با پنج ایستگاه پر ظرفیت انتقال رادیو ماکس، چهار پایانه فیبرنوری و 780 کیلومتر شبکه فیبر b.b، یک مرکز دیتا و یک مرکز سوییچ بین شهری به ظرفیت 24 هزار ترانک همه ارتباطات صوت، تصویر و داده استان را با داخل و خارج استان برقرار می کند.

** پلیس راهور
با توجه به فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و افزایش چشمگیر تردد خودروها در مسیر جاده ایلام - مهران پلیس راه استان هفت ایستگاه پلیس راه در محورهای تونل راه کربلا، بهرام آباد مهران، کنجانچم ، سراب ایوان، دوراهی میشخاص - ملکشاهی، تونل آزادی و سه راهی کاور هفته آینده جانمایی و مستقر کرده است.
در این ایام 47 ایستگاه انتظامی و ترافیکی در نقاط مختلف استان برای ایام اربعین در جهت روان سازی ترافیک و تامین امنیت زائران و تسهیل در تردد آنها در مسیرهای مختلف این استان جانمایی می شوند.
نصب و جانمایی 16 دوربین ثبت تخلف در محورهای مختلف استان و راه نادازی چهار دستگاه دوربین ثبت تخلف دیگر نیز در جاده ایلام - مهران و در محورهای رضا آباد، بانروشان، تقاطع کارزان و نرسیده به شباب از دیگر اقدمات پلیس راهور در استان در ایام اربعین است.
با توجه به اینکه کمتر از 20 روز مانده تا آیین بزرگ اربعین حسین ، تلاش دستگاه های اجرایی استان ایلام و همچنین به کارگیری از ظرفیت استان های معین کشور برای تقویت و آماده سازی زیرساخت های موجود در مرز رسمی مهران برای تردد زائران اربعین حسینی با جدیت تمام در حال انجام است.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی **انتشار دهنده:شهریار حیدری فر
6034/3032

انتهای پیام /*

نظر شما