شناسهٔ خبر: 22051979 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

رئیس مرکز آمار ایران: سرشماری حذف می‌شود

رئیس مرکز آمار ایران گفت: ایجاد روش ثبتی مبنا و گذار از روش های سنتی به آمارگیری نوین، سرشماری را حذف خواهد کرد و دیگر به در خانه ها مراجعه نمی شود.

صاحب‌خبر -
رئیس مرکز آمار ایران گفت: ایجاد روش ثبتی مبنا و گذار از روش های سنتی به آمارگیری نوین، سرشماری را حذف خواهد کرد و دیگر به در خانه ها مراجعه نمی شود.

به گزارش ایرنا، «امید علی پارسا» روز شنبه در نشست خبری که در محل مرکز آمار ایران برگزار شد، افزود: روش ثبتی مبنا موضوعی فراقوه ای است و همه قوا و دستگاهها باید برای اجرای آن همکاری کنند.

وی گفت:در روش سنتی هر پنج یا ده سال سرشماری انجام می شد اما در روش ثبتی مبنا سرشماری با کمک دستگاهها و پایگاه های اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

پارسا، قانون فعلی مرکز آمار ایران را ناکافی برای رسیدن به آمارهای مدرن دانست و گفت:این قانون باید اصلاح شود.

رئیس مرکز آمارایران گفت: گذار از سنتی به مدرن در حوزه آمار در کشورهای پیشرفته ١٧تا ١٨ سال طول کشید اما امیدواریم این مهم با توجه به تجارب جهانی طی 6 تا هفت سال در ایران تحقق یابد.

وی در پاسخ به ایرنا که آیا ارتباط در روش ثبتی مبنا با مردم کمتر می شود؟ گفت: نه روش های نمونه گیری ادامه می یابد و مرکز آمار ایران تعامل خود را با مردم ادامه می دهد.

پارسا گفت: به دنبال سرشماری در سال ١٤٠٠ به روش سنتی دیگر نیستیم.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار داشت: ساختار اجرایی باید تغییر کند که نیازمند راهبری هوشمندانه است و جهت گیری های کلی برای گذار از آمارگیری سنتی به ثبتی مبنا ابلاغ شده است. 

وی توضیح داد: آمارگیری به روش سنتی تضعیف سرمایه های اجتماعی، سردرگمی برنامه ریزان، اتلاف منابع مالی و انسانی ،افزایش بار پاسخگویی دستگاهها و مردم و کاهش کیفیت آمار را به دنبال دارد. 

برچسب‌ها:

نظر شما