شناسهٔ خبر: 22050841 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی؛ نقطه عطف تاریخ انقلاب

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره): اول آبان شهادت سیدمصطفی خمینی است و در ۱۳ آبان تبعید امام به ترکیه و تسخیر لانه جاسوسی انجام شد که هر دو، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب بوده است.

صاحب‌خبر -

شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی؛ نقطه عطف تاریخ انقلاببه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ حمید انصاری در نشست خبری بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله مصطفی خمینی افزود: آبان در تاریخ انقلاب اسلامی یادآور چند رویداد است که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب محسوب می‌شود.

انصاری ادامه داد: مسئله مهمی که نقش آیت‌الله سید مصطفی خمینی را برجسته می‌کند شهادت او در اول آبان ۵۶ است که ابعاد شهادت ایشان تاکنون مشخص نشده و حاکی از آن است که شهادات وی طبیعی نبوده و احتمال مسمومیت ایشان بسیار زیاد بوده است.

وی گفت: پزشکان آن زمان درخواست کالبدشکافی داشتند که خانواده ایشان و حضرت امام قبول نکردند، چون می‌دانستند که رژیم بعث عراق اجازه نمی‌دهد نتیجه به اطلاع مردم برسد.

انصاری با اشاره به نقش آیت الله مصطفی خمینی در انقلاب اسلامی گفت: با توجه به اینکه سال آینده چهلمین سال پیروزی انقلاب است و عدد ۴۰ در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد، باید تلاش‌های این اشخاص برجسته انقلابی پاس داشته شود.

وی افزود: بعد از بازداشت حضرت امام خمینی، حاج آقا مصطفی نقش ویژه‌ای را در بیت امام راحل ایفا می‌کند و وی همواره تلاش داشت که علما و روحانیون داخل کشور و حوزه نجف را متحد کند که علیه شاه مبارزه کنند.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد آیت الله سید مصطفی خمینی صبح روز دوشنبه با سخنرانی حجت‌الاسلام روحانی افتتاح می‌شود و در ادامه علی لاریجانی رییس مجلس سخنرانی می‌کند.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: همچنین در عصر روز دوشنبه در پژوهشگاه فرهنگ اسلامی تهران و دارالشفاء قم، ابعاد شخصیتی آن مرحوم بررسی می‌شود.

انصاری افزود: بعدازظهر دیروز نیز مراسمی با حضور علما و بزرگان نجف به منظور گرامیداشت یاد و خاطره آن مرحوم در نجف اشرف و در مجاورت مرقد ام‌البنین برگزار شد.

نظر شما