شناسهٔ خبر: 22049807 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

­توسعه ناوگان ملی کشتیرانی ضروری است

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گفت : تا دو سال آینده ناوگان ملی را توسعه می دهیم.

صاحب‌خبر -

­توسعه ناوگان ملی کشتیرانی ضروری استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ مجمع عمومی عادی سالانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امروز با بیش از 92 درصد از سهامداران از جمله نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سهام عدالت، صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) برگزار شد.
محمد سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: پیش بینی می شد سال 95 نسبت به سال 94 دوران بسیار سخت تری داشته باشیم و با توجه به زیان ها و کاهش سودی که مالکان کشتی ها در کل صنعت کشتیرانی پیش بینی کرده بودند، تصور ما این بود که اثار این زیان ها در شرکت هایی مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز مشاهده شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت کشتیرانی تابع متغیرهای جهانی و رشد اقتصادی کشور در سطح بین المللی است بنابراین وضع بسیار وخیم تری را برای سال 95 پیش بینی می کردیم.
سعیدی با اشاره به زیان شرکت های معتبر کشتیرانی دنیا اظهار داشت: زیان شرکت مرسک، CMA CGM ، کاسکو و ادغام های پی در پی در این شرکت ها نشان از این داشت که شرایط صنعت حمل و نقل دریایی در سال 95 چندان مناسب نبوده است.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: سیاست کاهش هزینه و افزایش ارتباطات و گسترش خطوط و سرویس ها از اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود تا کاهش سود و زیان احتمالی را جبران کنیم.
وی تصریح کرد: کشتیرانی بسیار خوب از شرایط جدید استفاده کرد و توانست دو خط کشتیرانی را به 9 خط در عرصه بین المللی تبدیل کند.
سعیدی خاطرنشان کرد: همچنین خطوط جدید هند به ام القصر و همکاری با شرکت های معتبر بین المللی ایجاد شد که می توان به همکاری مشترک کشتیرانی با شرکت CMA CGM فرانسه اشاره کرد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: خوشبختانه توانستیم سهم قابل قبولی را از صادرات
و واردات کالا را به خود اختصاص دهیم.
سعیدی خاطر نشان کرد: به واسطه عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 95-96، توانستیم سود قابل قبولی را ارائه دهیم.
وی با اشاره به وضع وخیم رکود در اقتصاد جهانی در سال های گذشته گفت: خوشبختانه در حال حاضر شاخص های حمل و نقل دریایی در عرصه بین المللی و رشد اقتصادی کشور مثبت است و
امیدواریم همان طور که در 6 ماه اول امسال آمار بسیار مثبتی در رشد نرخ کرایه ها و حمل بار شاهد بودیم در 6 ماهه دوم نیز
ادامه پیدا کند.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به استفاده از ظرفیت های داخلی برای توسعه فعالیت ناوگان نیز اشاره کرد و افزود: به ابتکار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شرکت مشترکی با پنج شرکت معدنی اصلی کشور مانند گل گهر، گوهر زمین، سرمایه گذاری امید و ... ایجاد شده است.
وی افزود: هدف از ایجاد این شرکت ان است که بارهای صادراتی معدنی کشور را طریق حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و حمل و نقل دریایی به سراسر دنیا صادر کنیم.
سعیدی همچنین به مذاکره جهت ایجاد شرکت مشترک پتروشیمی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در صورت  نتیجه بخش بودن مذاکرات  در دو محور صادراتی محصولات پتروشیمی و معدنی نقشی جدی ایفا خواهیم کرد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تولید حدود 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور در حال حاضر اظهار داشت: این رقم تا پنج سال آینده به حدود 105 میلیون تن خواهد رسید که ظرفیت بسیار خوبی را برای حمل و نقل دریایی ایجاد می کند.
وی ادامه داد: به همین منظور کشتیرانی در برنامه های آتی توسعه ای خود به دنبال توسعه تانکرها و حامل های شیمیایی «کیمیکال کریرها» است تا بتواند این نوع محصولات را حمل کند.
سعیدی توسعه ناوگان را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: میانگین سن ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بالای 16 سال است بنابراین باید از فرصت استثنایی کاهش قیمت ساخت شناور در دنیا و شرایط بسیار خوب فاینانس موجود استفاده کنیم تا ناوگان خود را در بخش کانتینر و تانکر توسعه دهیم .
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش 50 درصدی ظرفیت ناوگان با خریدهای تازه ای که صورت گرفته است ، یادآور شد : با ورود چهار فروند شناور کانتینربر جدید به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت 100هزار TEU فعلی به 150 هزار TEU افزایش پیدا می کند.
وی با بیان اینکه 35 تا 40 درصد هزینه ناوگان را سوخت تشکیل می دهد، افزود: شناورهای جدید ورودی به بخش کانتینری همان سوخت شناورهای 6500TEU موجود را مصرف می کند که در حقیقت در هزینه سوخت نیز صرفه جویی خواهیم داشت.
سعیدی اظهار امیدواری کرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سرعت و تا دو سال آینده ناوگان را توسعه دهد.
بنابر گزارش شبکه اطلاع رسانی مانا ، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشتیرانی نباید تنها به ساخت ده فروند کشتی اکتفا کند، گفت: خوشبختانه قرارداد ده فروند کشتی و رقم 158 میلیون دلاری را که ده سال پیش به هیوندایی پرداخت شده بود در دو سال پیش احیا شد و امروز قراردادی بسته شده است که 22 درصد را کشتیرانی تامین می کند و 78 درصد آن فاینانس طرف خارجی است. این اولین قرارداد فاینانسی بود که در دوره جدید در کشور اتفاق افتاد.
وی در پایان به ورود اولین فروند از ده فروند کشتی خریداری شده در فروردین سال آینده اشاره و خاطرنشان کرد: تا ده ماه پس از آن، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سایر کشتی ها را تحویل می گیرد و میانگین سن ناوگان از 16 سال به کمتر از 12 سال کاهش پیدا می کند.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ، بیش از 163 میلیارد تومان سود تقسیم کرد.

نظر شما