شناسهٔ خبر: 22049491 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برخی ها مانند تله انفجاری مقابل شفاف سازی مالیاتی می ایستند

رئیس سازمان مالیاتی: شفاف سازی مالیاتی فریاد برخی‌ها را درآورده است.

صاحب‌خبر -

­رئیس سازمان مالیاتی : برخی ها مانند تله انفجاری مقابل شفاف سازی مالیاتی  می ایستندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ سید کامل تقوی نژاد در جمع افسران تحقیق پلیس آگاهی سراسر کشور گفت: هر راهی را برای افزایش ظرفیت مالیاتی می رویم دیوارهای بلندی ما را احاطه می کند و دیوارهای بتنی که پشت آنها تله های انفجاری برای نظام مالیاتی کشور چیده شده است.
وی تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی افزایش درآمدهای قابل اتکا به جای درآمدهای ناپایدار جزء برنامه ها و اصول اساسی است که مقام معظم رهبری هم بارها تاکید کرده اند.
تقوی نژاد گفت: پارسال از نمایندگان مجلس درخواست کردیم ابتدا درآمدهای مالیاتی مطابق با شرایط اقتصادی کشور و ظرفیتی که وجود دارد و امکان تحقق آن، پیش بینی شود.
وی افزود:­ همچنین هر درآمدی برای مالیات پیش بینی می شود حمایت کافی از طرف تصمیم گیران به ویژه نمایندگان مجلس برای وصول مالیات انجام گیرد.
تقوی نژاد با اشاره به اینکه بخش عمده ای از اعتبارات جاری و عمرانی دولت به درآمدهای مالیاتی وابسته است، گفت: حقوق نیروهای نظامی، انتظامی، ماموران بهداشت و معلمان با درآمدهای مالیاتی پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه ما در افزایش ظرفیت های مالیاتی به توسعه پایه های مالیاتی اعتقاد داریم، افزود: بدهی های گذشته مؤدیان و بدهی هایی که از بعضی از سوء استفاده های قانونی مثل کارت های بازرگانی وجود دارد از مواردی است که به عنوان ظرفیت جدید نگاه می کنیم.
رئیس کل سازمان مالیاتی کشور گفت: شناسایی منابع جدید درآمدی، شناسایی واحدهای جدید و مبارزه با فرار مالیاتی به عنوان ظرفیت های جدید مطرح می شود که تحقق هر کدام آنها به عوامل دیگری بستگی دارد.­
تقوی نژاد ادامه داد: این همان دردی است که در جامعه وجود دارد و به محض اینکه به سراغ یکی از اینها برویم، فریادها بلند می شود.
وی با اشاره به اینکه نظام مالیاتی بیش از همه دغدغه تولید اشتغال را دارد، گفت: در یک سال و نیم گذشته بیش از سی بخشنامه راهگشا برای افزایش تولید و اشتغال و صادرات در کشور ارائه شده است و می دانیم اگر تولید نباشد بیکاری و رکود به وجود می آید و مالیاتی هم نخواهد بود.
تقوی نژاد با بیان اینکه مالیات حلقه آخر فعالیت های اقتصادی است، خاطرنشان کرد: پارسال بیش از یک میلیون و 200 هزار برگه قطعی برای مؤدیان که خوداظهاری داشتند  صادر کردیم.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ­­تاکید کرد: در ستاد اقتصاد مقاومتی پیشنهاد کردیم مالیات واحدهای کوچک و متوسط بر اساس خوداظهاری رسیدگی و وصول شود.
وی ادامه داد: مالیات، حق الناس و بیت المال است و به همان اندازه که به بیت المال حساسیت داریم به حق الناس هم اعتقاد داریم.
تقوی نژاد اظهار کرد: مالیات از مقوله عدالت است و برای رسیدن به عدالت، بی عدالتی نخواهیم کرد و حاضر نیستیم یک واجب را به خاطر واجب دیگر ضایع کنیم.

*سنگ اندازی عده ای در برابر مبارزه با فرار مالیاتی

­رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اعلام اینکه فرار مالیاتی یک ظلم است گفت: عده ای در جامعه از همه مواهب استفاده می کنند اما ازهمه راههای قانونی و غیرقانونی استفاده می کنند و به همه راهها متوسل می شوند که مالیات ندهند.

سید کامل تقوی نژاد  افزود: در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم موادی را برای مبارزه با فرار مالیاتی و جرم انگاشتن آن در نظر گرفتیم و مجلس و شورای نگهبان هم آن را تصویب کردند و به عنوان یک قانون آن را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه هنوز درباره فرار مالیاتی و جرم انگاشتن آن اقدامی جدی نکردیم چه شده که الان یک عده سنگ اندازی می کنند گفت: گام اول مبارزه با فرار مالیاتی شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی است و تشخیص اینکه چه کسانی مالیات داده اند و چه کسانی مالیات نداده اند باید این اطلاعات را در اختیار بگیریم تا اطلاعات این اشخاص شفاف شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: خیلی از افراد شعار شفافیت می دهند، ما حمایت نمی خواهیم و هیچ کمکی هم نمی خواهیم اما برای شفاف سازی فعالیت های اقتصادی مانع ایجاد نکنید و دست و پای مان را هم نبندید، آنهایی که باید ما را نوازش کنند بر ما تازیانه نزنند.

وی با اشاره به اینکه برای بررسی تراکنش های بانکی تحت شدیدترین فشارها بودیم گفت: می خواهم شفاف عرض کنم عده ای با این موج همراهی می کنند به دلیل اینکه شناخت کافی از قانون ندارند و به آن افراد دوستانه و برادرانه می گویم که مواد قانونی را مطالعه کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در کشور عده ای عامدانه با علم و اطلاع با شفافیت اطلاعاتی مبارزه می کنند و این یک دردی است که الان وجود دارد و از همه مسئولان نظام درخواست می کنم اجازه ندهند برنامه ای که در سازمان امور مالیاتی کشور برای مبارزه با فرار مالیاتی شروع شده در همین مرحله اول خفه شود.

تقوی نژاد ادامه داد: ما کمربندها را برای مبارزه با فرار مالیاتی محکم بسته ایم و اجازه بدهند گام اول را محکم برداریم .

وی با بیان اینکه فشار به سازمان امور مالیاتی برای بررسی نکردن اطلاعات ،همراهی با فراریان مالیاتی است گفت: عده ای به طور وسیعی در جامعه پخش کرده اند که این کار غیرقانونی است و من تعجب می کنم از کسانی که خود قانونگذارند ولی یک کلمه از قانونی را که در این رابطه وجود دارد، نخوانده اند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: مگر عدم اطلاع شما از قانون باید مانع از اجرای یک کار بزرگ بشود؟ شما قانون نمی دانید چه حقی دارید ذهن جامعه را مشوش کنید، ایراد دارید بپرسید؟

تقوی نژاد خاطرنشان کرد: چرا در همه جا پخش کرده اید این کار غیرقانونی است، این کار قانونی است و تنها مطابق میل شما نیست ، مطابق منافع و مصالح شما نیست و ما برای تشخیص مالیات از هیچ کس اجازه نمی گیریم.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به نصب صندوق های مکانیزه فروش گفت: هنوز در این رابطه اتفاقی نیفتاده عده ای راه افتاده اند و دندان خود را تیز کرده اند و ما در سازمان مالیاتی اجازه رانت خواری را به انها نمی دهیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده عده ای رانتخوار پیشاپیش اقداماتی کرده اند واقعا چه کسانی از اینها حمایت می کنند و مردم چه ضررهایی متحمل می شوند؟ و ما اجازه نمی دهیم افراد و شرکت های خاصی بخواهند از قانون سوء استفاده و جیب مردم را خالی کنند.

*حامیان فرار مالیاتی را معرفی می کنم

­رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در روزهای گذشته سازمان امور مالیاتی به دلیل اینکه می خواهد اطلاعات اقتصادی را شفاف در اختیار داشته باشد عده ای با عمد و قصد مانع ایجاد می کنند.

سید کامل تقوی نژاد در حاشیه کارگاه آموزشی کشف و پی جویی جرائم مالیاتی در جمع روسا و سران تحقیق ادارات مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس آگاهی ناجا افزود: عده ای با این مانع تراشی فضا را غبارآلوده کرده اند و افرادی که این چنین می کنند خواهیم گفت که شما همکاران فراریان مالیاتی هستید و کسانی که اجازه نمی دهند شفافیت اطلاعاتی داشته باشیم آنها به قاچاق و اقتصاد پنهان و زیرزمینی کمک می کنند.

وی با اشاره به افرادی که سرمایه دارند اما مالیات پرداخت نمی کنند گفت: اینها باعث می شوند بودجه کشور به نفت بیشتر وابسته شود و البته اینها مجرم هستند.

تقوی نژاد با بیان اینکه در روزهای گذشته کسانی به سازمان مالیاتی فشار زیادی آوردند گفت: اگر این افراد همچنان به حمایت از فراریان مالیاتی ادامه دهند مجبورم به مردم آنها را معرفی کنم.
­

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه 880 میلیارد تومان از یک میلیون و 700 هزار واحد صنفی در سال گذشته مالیات دریافت شده گفت: در بررسی از تراکنش های بانکی و اطلاعات از مراجع مختلف مطلع شدیم 77 نفر تاکنون مالیات پرداخت نکرده اند و بعد از بررسی اطلاعات آنها مبلغ 990 میلیارد تومان دریافت کردیم.

وی با اشاره به وضعیت صندوق های مکانیزه فروش گفت: ما به شرکتی یک کار مطالعاتی واگذار کردیم که استاندارهای نرم افزاری، سخت افزاری و حافظه مالیاتی را مطالعه کند و تا آبان نتیجه این مطالعات را اعلام می کنیم.

تقوی نژاد افزود: زمانی که سازمان مالیاتی اطلاعات را در اختیار بگیرد اجازه رانت خواری به هیچ شرکتی را نمی دهد و شرکت هایی که تا کنون کاری انجام دادند بدون هماهنگی سازمان مالیاتی بوده است.
­

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اجرای قانون صندوق های مکانیزه فروش ارزش 5 تا 6 هزار میلیارد تومانی دارد خاطر نشان کرد: ما آن را در اختیار اشخاص خاص نمی گذاریم و برای برگزاری یک رقابت جدی در زمان مشخص اعلام عام خواهد شد و شرکت هایی که توانایی دارند فراخوان می شوند.

وی در پایان تاکید کرد: کسانی از الان در این راستا کالای خاصی را وارد نکنند چون که هنوز مشخصات لازم صندوق های مکانیزه فروش مشخص نشده است.

 

نظر شما