شناسهٔ خبر: 22049265 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

توسط نخبه برگزیده در دیدار با مقام معظم رهبری مطرح شد:

پیشنهاد ادغام دانشگاه‌ها با عنوان «دانشگاه ملی»

صاحب‌خبر -

 فاطمه خوشنویسان؛ دانشجوی برتر دکتری مدیریت آموزش عالی در دیدار نخبگان با رهبری پیشنهاد کرد تا به منظور حذف رقابت و ساماندهی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های نظام آموزش عالی کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی ادغام و در قالب «دانشگاه ملی» اداره شوند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی ؛ فاطمه خوشنویسان؛ دانشجوی برتر دکتری مدیریت آموزش عالی در دیدار نخبگان با رهبری، به بیان دغدغه‌های این حوزه پرداخت و گفت: بدون شک یکی از چالش‌های مهمی که در توسعه علمی با آن مواجه هستیم خوانش ناصوابی است که از علوم انسانی با رویکرد بومی‌ می شود. تفوق علوم تحصلی و تقویت بنیان‌های سرمایه‌داری مدرن بستری را فراهم می‌کند تا بخش قابل‌توجهی از علوم انسانی که جنبه‌های مادی کمتری دارند به حاشیه رانده و ماهیت کارکردی خود را از دست بدهند و چونان علوم ناکارآمد جلوه کنند. موضوعی که لازم است توسط سیاست‌های بالادستی موردحمایت قرار گیرد.

وی بیان کرد تعبیر تقلیل یافته از تولید علم به مثابه تولید مکانیکی مقالات و کتب، مضاف بر آن ایجاد فضای رقابتی برای کسب امتیاز و منافع مادی، علاوه بر پیامدهای منفی، روح زیست علمی را جریحه دار کرده است و از اصالت و اعتبار مفاهیمی چون نظریه پردازی و خلاقیت کاسته است. این دانشجوی برتر دکتری پیشنهاد کرد: امتیاز و منافع مادی این فعالیت‌ها حذف شوند تا سهم واقعی تولیدات علمی اصیل مشخص شود.

وی مسئله ارزیابی کیفیت دانشگاه­ها و آموزش در همه مقاطع بر اساس شاخص‌های ملی و جهانی در وزارت علوم، بهداشت و همچنین آموزش و پرورش را یک نیاز فراگیر دانست و گفت: توجه به ارزیابی و تضمین کیفیت بومی که وزارت علوم به آن اهتمام می‌کند نیازمند حمایت، تشویق و گسترش است.

خوشنویسان تاکید کرد: در نقد به خود باید عرض کنم بیش از پیش آنچه انتظار می‌رود در مطالبه نسل جوان و فرهیخته کشور جای گیرد؛ و به مثابه کشتی نجات در طوفان‌های فکری است باز خوانش منشور انقلاب اسلامی به ویژه در وصایای حضرت امام (ره) و منویات و رهنمودهای حضرت عالی در قالب گفتمان ایران انقلابی است. چنین امری مستلزم «تدوین محتوایی آموزشی با همین مضمون» در سطح دانشگاهی است.

وی بیان کرد: دانشگاه در گذار یک «انقلاب خاموش» است توجه به جنبه­های مذهبی و انقلابی برای جذب اعضای هیات­ علمی کم­رنگ شده است. در دانشگاه­ها اخلاق حرفه­ای، معروفات دانشگاهی و رسالت­های دانشگاهی در سطح وظایف نهادی تقلیل یافته و منکرات دانشگاهی از طریق سویه­های مادی گرایی، تنبلی دانشگاهی را مشهود کرده است؛ این دانشجوی برتر دکتری افزود: تصمیم­گیران در منافع گسترش یا عدم گسترش، حذف رشته یا مجوزهای دانشگاهی سهیم‌اند.

وی پیشنهاد داد تا به منظور حذف رقابت و ساماندهی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های نظام آموزش عالی کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی ادغام و در قالب «دانشگاه ملی» اداره شوند. به گفته وی، تمایل دانشگاه‌ها به استقلال از یک سو و محدودیت‌های ساختاری اداری و مالی سبب ایجاد تعارض، تضاد منجر به رقابت و توسعه نامتوازن و رفتارهای سیاسی خواهد شد. در نهایت این اتفاق به افت کیفیت آموزش عالی می‌انجامد.

تک‌ ساحتی شدن دانشجویان، چالش بزرگ دانشگاه‌ها است

خوشنویسان معتقد است نظام آموزش عالی علی­رغم همه وجوه مثبت و قابل‌تحسین خود نیازمند انقلاب فرهنگی است. تک ساحتی شدن دانشجویان چالش بزرگ دانشگاه‌های ما است.

وی بیان کرد: دانشجویان ما به طور تکنیکالی تربیت می‌شوند و حکمت، فلسفه و دانش‌های اجتماعی و انسانی را به قدر کفایت نمی‌دانند. تقویت درس‌های علوم انسانی برای سایر رشته‌ها راه‌حلی است که از نظر این دانشجوی دکتری می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی گفت: به دلیل تاکید دانشگاه به پژوهش و مضاف بر آن پیوند منافع اعضای هیات علمی به مقاطع تحصیلات تکمیلی، مقطع کارشناسی در بسیاری از رشته‌ها به حاشیه و رو به زوال رفته است.

خوشنویسان با مخاطب قرار دادن مقام معظم رهبری بیان کرد: دستور حضرت‌عالی مبنی بر تقویت مقطع کارشناسی به‌ویژه در حوزه علوم انسانی باعث تقویت شالوده آموزشی خواهد شد.

وی یکی از دستاوردهای انقلاب را افزایش حضور زنان در دانشگاه دانست و گفت: این در حالی است که هرچقدر زنان مدارج علمی بالاتری را طی می‌کنند سهم آنان در جذب هیات علمی کاهش می‌یابد. این دانشجوی برتر دکتری افزود: توجه به عدالت جنسیتی مطالبه جدی زنان در قشرهای تحصیل‌کرده در مدارج عالی است.

چهره‌های فعال و توانمندی در رأس سیاست‌گذاری نهادهای علمی و اجرایی کشور قرار گرفتند
به گفته وی، به لطف تدابیر دولت تدبیر و امید چهره‌های فعال و توانمندی در رأس سیاست‌گذاری نهادهای علمی و اجرایی کشور قرار گرفتند. امید به استمرار چنین تدبیری کیاستی را می‌طلبد تا به کارگیری نخبگان در لایه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم­گیر کشور تقنین و تضمین گردد. ایجاد سهمیه‌های جذب و به کارگیری نخبگان در وزارتخانه‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز راه‌حلی است که به گفته خوشنویسان می‌تواند در این امر راه گشا باشد.

وی مطالبه قشر فرهیخته دانشگاهی را به معنای کم‌کاری یا سهل‌انگاری مسئولین ذی‌ربط ندانست و گفت: این مطالبه به معنای انتظار بیشتری است که از آن­ها در قبال حفظ، هدایت و بهره‌گیری از این سرمایه‌های فکری می‌رود. این دانشجوی دکتری ادامه داد: به ویژه بعد از انقلاب، ظرفیت­های بی بدیلی در کشور ایجاد شد؛ استفاده از این فرصت­ها مستلزم ایجاد فضای آرام و به دور از تنش­ها و تسویه حساب‌های سیاسی است. وی افزود: نباید اجازه داد وزارت آموزش ‌و پرورش و علوم، به‌ویژه با تغییر دولت‌ها دستخوش ناآرامی شوند.

خوشنویسان رو به مقام معظم رهبری تاکید کرد: قشر فرهیخته و نخبگان کشور هیچ انتظاری بیشتر از آنچه از تریبون‌های صف اولی در باره نخبگان گفته می‌شود ندارند. در این میان اما پرسمان از چرایی تفوق گفتمان و فرهنگ وعظ و خطابه و کم دقتی در ترجمان آن چیزهایی که حضرت عالی مدام به مسئولین اجرایی تاکید می‌فرمایید؟ غالب این مطالب بی عمل مانده است.

وی بیان کرد: مطالبه نسل و قشر ما دقیقاً همان چیزی است که می­گویند و می­دانید و می­دانیم، اما عمل نمی‌شود.

نظر شما