شناسهٔ خبر: 22049017 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هشت عروسی سرخ / زنگ خطر سلاح جنگی و شکار در دست جوانان

R1014142/P1014142/S2,20,21,1392/CT12

هم اکنون در ستاد دیه هشت پرونده از استان‌های مرکزی کشور در حال رسیدگی است که صاحبان این پرونده‌ها، آن‌هایی هستند که می‌خواستند به زور گلوله، جشن‌های عروسی خود را شاد کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه کشور، مردم دامنه رشته کوه زاگرس به ویژه ساکنان بخش‌هایی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان فارس و کرمان از دیر باز به دلیل شرایط خاص محیطی با اسلحه‌های شکاری و بعضا جنگی قرابتی چند ده ساله دارند و بالتبع آیین‌هایی مردمان این جغرافیا نظیر نوروز و حتی مراسم عروسی  بی‌ ارتباط با حضور نمادین این وسیله اغلب دردسرساز برگزار نشده و همچنان نمی‌شود.

حال اینکه سنت حسنه‌ ازدواج نه فقط در شرع ما بلکه در عرف ایرانیان همواره اهمیت فراوانی داشته و حتی در برگزاری آن بر انجام آیین‌های معنوی خاصی تاکید شده است. امری که متاسفانه در شرایط روز جامعه ما لااقل در مناطقی از کشورمان چندان به گوش نرسیده و بدان عمل نمی‌شود. هنوز هم برخی از روستاها خرده فرهنگ‌های متحجرانه باقی مانده از ایامی دور با قوت خود برگزار شده و از قضاء سینه به سینه از والدین و بزرگترها به نسل بعدی منتقل می‌شود.

«شاهو الف» یکی از قربانیان همین رسم ناصحیح است. مرد 40 ساله‌ زابلی که در شب عروسی تنها برادرش حین اجرای آیین سنتی تیراندازی، در اوج شادی ناخواسته دستش به خون یکی از مهمانان مراسم سرخ می‌شود. ماجرایی که مربوط می‌شود به هشت سال پیش. آن وقتی که «دامون» برادر کوچک «شاهو» در غیاب پدر مرحوم‌شان رخت دامادی به تن می‌کند. مراسمی که شاهو در آن از فرط خوشحالی با هدف اعتبار بخشیدن بیشتر مراسم از چند دوست قدیمی صاحب اسلحه دعوت می‌کند تا در مراسم آن‌ها حضور یابند. قول و قراری که در ادامه بابت یک سهل‌انگاری موجب مجروح شدن یکی از مهمان شده و در ادامه با وجود تلاش گروه پزشکی این فرد جان خود را از دست می‌دهد.

اتفاقی که به گفته توکل شاکرمی، مدیرعامل نمایندگی ستاد دیه لرستان هم‌اکنون شبیه به آن در این استان 6 نفر بابتش در زندان بسر می‌برند. موضوعی که علت همگی آن‌ها از سوی قضات پرونده خطای محض ناشی از تیراندازی‌هایی گزارش شده است.

این مقام مسئول تکرار یک چنین اتفاقات را در بین ایلات مناطق مرکزی کشور نیازمند یک آسیب‌شناسی جدی مطرح کرد و افزود: باید بگویم تعداد پرونده‌هایی از این جنس در حال حاضر 6 مورد می‌باشد. حال اینکه با عنایت به موضوع قوم و خویشی طرفین این دعاوی و وساطت ریش‌سفیدان قبایل در بسیاری از موارد، اختلاف منتهی به مصالحه شده و موضوع مطالبه دیه دیگر به طرح شکایت از طریق دادگاه منتهی نمی‌شود و الا آمار یاد شده بیش از این پرونده‌هایی هست که امروز در روند رسیدگی ستاد دیه قرار دارند.

وی یادآور شد: کثرت تفنگ‌های جنگی و شکاری در جشن‌های مردمان این دیار آن هم در دست جوانان که سرشار از انرژی هستند، زنگ خطری است که نه فقط شادی یک نفر را در چشم بر هم زدنی به ماتم ابدی تبدیل کند بلکه چنان‌چه نمونه‌های فراوانی از آن هم در بایگانی ستاد دیه وجود دارد ممکن است موجب گرفتاری بسیاری از خانواده‌هایی شود که تنها به نیت شرکت در یک جشن عروسی در محل حادثه حاضر شده بودند. اتفاقاتی نظیر از دست دادن سرپرست یک خانواده یا معلولیت همیشگی یک دختر جوان که نمونه‌های آن هم اکنون روی میز کارشناسان ستاددیه قرار دارد.

به راه انداختن کاروان‌های ویژه جشن‌ عروسی و دست بر روی ماشه یک اسلحه جنگی گذاشتن اگرچه برای افراد معدودی ممکن است هیجان‌انگیز باشد اما این گونه‌ هیجانات ناهنجار همواره به دور از فرهنگ اسلامی و ایرانی ما تعریف شده و در بیشتر موارد سلب آسایش جمع بزرگی را به همراه داشته و دارد. اتفاقی که بنا بر آمار تنها در سال 93 در استان کوچکی چون کهگیلویه و بویراحمد مرگ 8 ایرانی را آن هم در خلال برگزاری جشن‌های عروسی گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما