شناسهٔ خبر: 22049013 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سفیر سابق پاکستان در آمریکا:

وظیفه ارتش پاکستان تعریف سیاست نیست/حصار مرزی با افغانستان فرو می‌ریزد

R36461/P36461/S8,87,91/CT10

سفیر سابق پاکستان در آمریکا اعلام کرد که ساخت حصار مرزی در خط دیورند مانند دیوار برلین فرو خواهد ریخت و راه مبارزه با تروریسم، نابودی مراکز امن تروریستی در خاک این کشور و تغییر اساسی در رویکرد دولت پاکستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «حسین حقانی» سفیر سابق پاکستان در آمریکا به «پشتون تایمز» گفت: ساخت حصار مرزی در خط دیورند تفاوتی با دیوار برلین ندارد و در نهایت این حصار مرزی توسط اقوام پشتون ساکن در دو طرف مرز از بین خواهد رفت.

وی افزود: اقوام ساکن در دو طرف مرز دیورند همزبان هم فرهنگ و دارای قرابت‌های قومی هستند.

حقانی اظهار داشت: دولت پاکستان به جای اقدامات افراطی باید بر دوستی با مردم افغانستان و بهبود روابط با کشورهای همسایه تمرکز کند.

این دیپلمات سابق پاکستانی تاکید کرد وظیفه ارتش تعریف سیاست نیست، بلکه دفاع از حریم این کشور است.

وی گفت: ارتش پاکستان با گروه‌های جهادی ارتباط دارد و آمریکا باید پاکستان را به طرفی سوق دهد که دولت پاکستان مردم خودش و کشورهای منطقه را تهدید نکند.

حقای خاطر نشان کرد: به نفع پاکستان است تا روابط بهتری با افغانستان و هند داشته باشد، زیرا اقوام پشتون ساکن در پاکستان نه تنها خویشاوندی قومی با پشتون‌های افغانستان دارند بلکه این اقوام روابط تاریخی با هم نیز دارند.

این در حالی است که اخیرا مقامات ارتش پاکستان تاکید کردند که تا سال 2018 میلادی روند ساخت حصار مرزی در مرز مورد مناقشه دیورند با افغانستان را کامل خواهند کرد. اما مقامات افغان معتقدند که مراکز امن گروه‌های تروریستی در داخل خاک پاکستان هستند.

دولت افغانستان مخالف ساخت حصار مرزی در خط دیورند است و نیروهای امنیتی افغان بارها با ارتش پاکستان در مرز مشترک درگیر شده‌اند، اما ساخت حصار مرزی در خط دیورند همچنان ادامه دارد.

ارتش پاکستان معتقد است که گروه «تحریک طالبان پاکستان» که حملات متعددی را در پاکستان انجام داده در امتداد خط دیورند و در برخی از مناطق مرزی در خاک افغانستان پناه گرفته‌ است که با ساخت این حصار می‌توانند مانع تردد این گروه تروریستی شوند.

با این حال افغانستان خط فرضی دیورند که در سال 1893 و دوران استعمار انگلیسی‌ها ترسیم شد تا کنون از سوی دولت افغانستان به عنوان مرزی رسمی دو کشور به رسمیت شناخته نشده است.

انتهای پیام/.

 

نظر شما