شناسهٔ خبر: 22048067 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پرداخت 93 درصد مطالبات گوجه‌کاران شهرستان دشتی

نماینده مردم شهرستان‌های دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون 93 درصد مطالبات کشاورزان گوجه کار شهرستان دشتی پرداخت‌شده و بقیه نیز هفته آینده پرداخت می‌شود.

صاحب‌خبر -

پرداخت 93 درصد مطالبات گوجه کاران شهرستان دشتیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، سید کمال‌الدین شهریاری در جمع مردم روستای سنا شهرستان دشتی بیان کرد: سال گذشته با وضعیت مناسب جوی کشت گوجه‌فرنگی وضعیت خوبی داشت و باعث افزایش محصول شد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش محصول باعث کاهش قابل توجه قیمت آن در بازار و ضرر کشاورزان شد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع را به جد در مجلس شورای اسلامی، وزارت کشاورزی، سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان تعاون روستایی پیگیری کردم تا از هدر رفتن محصول و خسارت بیشتر به کشاورزان جلوگیری شود.

وی افزود: این پیگیری‌ها باعث شد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی گوجه‌فرنگی را با قیمت توافقی از کشاورزان خریداری کنند که تاکنون 93 درصد از مطالبات کشاورزان گوجه‌کار شهرستان دشتی پرداخت‌شده و بقیه نیز در هفته آینده پرداخت می‌شود.

شهریاری گفت: برای حمایت از کشاورزان و محصولات آن‌ها وام با کارمزد چهار درصد برای ایجاد سردخانه و ساخت کارخانه رب گوجه‌فرنگی توسط تعاون روستایی آماده پرداخت است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روستای سنا از قطب‌های کشاورزی شهرستان دشتی است خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته با تخریب قسمتی از سد سنا و تجمع رسوبات در کف سد حجم آبگیری آن به‌شدت کاهش پیداکرده است.

وی اضافه کرد: از سال گذشته بازدیدهای مکرری از این سد صورت گرفت و برنامه‌هایی برای اصلاح، آبگیری، لایروبی و بازسازی آن انجام و در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تأمین اعتبار شد.

شهریاری تصریح کرد: با لایروبی، بازسازی و ترمیم بازوهای سد سنا، مخزن آن در فصل بارندگی حدود یک ‌میلیون متر مکعب آب ذخیره خواهد کرد و با سیلاب‌هایی که به وجود می‌آید تا 3 میلیون مترمکعب می‌تواند ذخیره‌سازی کند که می‌تواند آب مصرفی کشاورزان پایین‌دست را افزایش دهد.

وی با اشاره به جاده حسین زائری به سنا، شنبه و درویشی افزود: در زمان برداشت محصولات کشاورزی شاهد ترافیک سنگینی در این مسیر هستیم که با پیگیری‌هایی که انجام شد 100 میلیارد ریال اعتبارات وزارت نفت برای اصلاح و  بازسازی این مسیر اختصاص یافته است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: عملیات اجرایی قطعه یک‌، دو و سه این مسیر به‌زودی آغاز می‌شود و حدود 25 میلیارد ریال از اعتبار یاد شده تا پایان امسال در این مسیر هزینه می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: 120 میلیارد تومان اعتبار جهت آبیاری تحت شبکه برای دو شهرستان دشتی و تنگستان اختصاص داده ‌شده است و کشاورزان می‌توانند برای دریافت این تسهیلات به مدیریت جهاد کشاورزی این دو شهرستان مراجعه کنند.

وی افزود: کسانی که در مناطق زلزله‌زده بخش شنبه و طسوج دیوارکشی منازل مسکونی خود را به پایان رسانده‌اند برای دریافت وام بلاعوض به فرمانداری دشتی مراجعه کنند.

شهریاری اضافه کرد: برای برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی در بخش‌های شنبه و طسوج و کاکی مشکلی نداریم اما در منطقه آباد و سمل شهرستان تنگستان هنوز مشکلاتی وجود دارد.

وی همچنین از اختصاص سهمیه قیر رایگان به شهرستان دشتی خبر داد و گفت: این سهمیه قیر تا پیش از پایان سال در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌گیرد.

نظر شما