شناسهٔ خبر: 22047575 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش ویژه AFC از دربی استقلال و پرسپولیس

R1015161/P1015135/S3,27/CT10

سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا نگاهی به تاریخچه دیدارهای دربی تهران انداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در آستانه هشتادو‌پنجمین دربی تهران بین دو غول فوتبال ایران یعنی استقلال و پرسپولیس، سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نگاهی به تاریخچه یکی از شدیدترین و نمادی‌ترین رقابت‌های فوتبالی آسیا انداخته است.

این دو تیم روز پنجشنبه با یکدیگر مصاف خواهند کرد، زمانی که شهر تهران به دو قسمت تقسیم خواهد شد و انتظار می‌رود پرسپولیسِ در اوج در جو پرشور ورزشگاه آزادی به مصاف استقلالی برود که در تلاش برای فاصله گرفتن از رده‌های پایین جدول رده‌بندی لیگ برتر ایران است.

تاریخچه

تاریخ تأسیس دو باشگاه خیلی با هم فاصله ندارد. باشگاه استقلال درسال 1945 میلادی با نام «دوچرخه‌سواران» تأسیس شد و در ابتدا یک باشگاه دوچرخه‌سواری بوده و سپس به فعالیت در رشته‌های دیگر روی آورد که فوتبال هم جزو آنها بود.

استقلال که در آن زمان هم رنگ رسمی‌اش آبی بوده است، در سال 1949 میلادی توسط یکی از ژنرال‌های ارتش خریداری شد، کسی که در اولین اقدام نام این تیم را به «تاج» تغییرنام داد و در نهایت هم در سال 1979 میلادی نامش به «استقلال» تغییر کرد.

پرسپولیس که نامش را از پایتخت قدیمی امپراطوری ایران گرفته، شروعی کاملاً پیچیده داشته است. باشگاه پرسپولیس در سال 1963 میلادی تأسیس شد، اما در واقع ادامه‌‌رو راه باشگاه شاهین شد که 20 سال پیش و در سال 1942 میلادی تأسیس شده بود.

باشگاه شاهین که باشگاهی به شدت محبوب بود، پیش از اینکه در سال 1967 میلادی منحل شود، چند تن از بهترین بازیکنان دوره خودش را در اختیار داشت. در ادامه بیشتر بازیکنان این تیم به تیم پرسپولیس ملحق شدند و هواداران شاهین هم به تبعیت از آنها هوادار پرسپولیس شدند.

اولین بازی بین دو تیم استقلال و پرسپولیس که در سال 1968 میلادی برگزار شد، به تساوی بدون گل اتجامید.

ورزشگاه

ورزشگاه امجدیه که اکنون به ورزشگاه شهید شیرودی شناخته می‌شود، ورزشگاه خانگی این دو باشگاه بود و اولین دربی تهران هم در آنجا برگزار شد، ورزشگاهی که یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه ایران به شمار می‌رود و در حال حاضر تنها برای رقابت‌های دوومیدانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افتتاح ورزشگاه آزادی در اوایل دهه 1970 میلادی بدین معنا بود که این دو تیم به این ورزشگاه تازه‌تأسیس و 100 هزار نفری نقل مکان کردند. دربی تهران و بازی‌های خانگی تیم ملی حالا در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و وقتی استقلال و پرسپولیس با هم بازی دارند، این ورزشگاه مملو از تماشاگر می‌شود.  

موفقیت آسیایی

زمانی که بحث به فوتبال قاره‌ای می‌رسد، آبی‌های تهرانی نسبت به رقیب همشهری خود دلخوشی بیشتری دارند. استقلال که نامش تاج بوده است، در سال 1970 میلادی در فینال رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا- اکنون به لیگ قهرمانان آسیا تغییرنام داده-  با شکست 2 بر یک نماینده رژیم صهیونیستی در تهران، فاتح این رقابت‌ها شد.

آنها سپس موفقیت خود را در فصل 91-1990 همین رقابت‌ها تکرار کردند، جایی که در داکا با نتیجه 2 بر یک از سد لیائونینگ چین گذشتند و به قهرمانی رسیدند و به عنوان موفق‌ترین ایرانی در سطح قاره آسیا باقی ماندند.

پرسپولیس اما از تورنمنت‌های آسیایی کمتر لذت برده و تنها عنوان قهرمانی آنها به فصل 91-1990 بازمی‌گردد که در فینال جام برندگان جام آسیایی در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه یک بر صفر بر المحرق بحرین غلبه و به عنوان قهرمانی رسید.

دو سال بعد آنها بار دیگر به فینال همین رقابت‌ها رسیدند، اما این بار در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه 2 بر یک مغلوب یوکوهاما مارینوس ژاپن شدند و از رسیدن به قهرمانی بازماندند و با وجود چهار دوره حضور در مرحله نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا، در سطح آسیا قابل مقایسه با استقلال نبوده‌اند.

در لیگ قهرمانان آسیا پرسپولیس هرگز به فینال نرسیده، اما آنها اولین حضورشان در مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها را در همین دوره، پیش از اینکه توسط الهلال عربستان حذف شوند، تجربه کردند.

بازی خاطره‌انگیز

دربی تهران، در سال‌های گذشته بازی‌های زیادی داشته که به دل چنگ می‌زده، اما کمتر دربی می‌تواند با دربی هفتاد‌وچهارم که دو تیم در ماه فوریه 2012 با هم روبه‌رو شدند، رقابت کند، دیداری که استقلال با چهار پیروزی متوالی در چهار دربی اخیر به عنوان بخت اول پیروزی پا به این بازی گذاشت.  

بیش از 80 هزار هوادار در عصر یک روز سرد زمستانی در ورزشگاه آزادی حضور داشتند و از یکی از خاطره‌انگیزترین بازگشت‌هایی که تاکنون دیده بودند، لذت بردند.

استقلال با برتری یک بر صفر در نیمه اول راهی رختکن شد و سپس چند دقیقه پس از شروع نیمه دوم اختلاف را به دو گل رساند. در ادامه مهرداد اولادی از پرسپولیس در اواسط نیمه دوم از زمین بازی اخراج شد و با این شرایط پیروزی استقلال قطعی به نظر می‌رسید.

دقایقی پیش از کارت قرمز اولادی، پرسپولیس، ایمون زاید، مهاجم ایرلندی – لیبایی خود را وارد زمین کرده بود کسی که قهرمان غیرمنتظره آن بازی شد.

بازی به 10 دقیقه پایانی خود رسید، زاید یکی از گل‌های خورده را برای سرخپوشان جبران کرد و سه دقیقه بعد اتفاق غیرقابل‌تصور رخ داد و زاید سانتر مهدوی مهدوی‌کیا را تبدیل به گل کرد و نتیجه را به تساوی کشاند.

استقلال تسلیم شده بود و زاید سپس در دقیقه 91 هت‌تریک خود را کامل کرد تا ورزشگاه منفجر شد و پرسپولیس با نتیجه 3 بر 2 رقیب سنتی خود را شکست داد.

انتهای پیام/

نظر شما