شناسهٔ خبر: 22047352 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان | لینک خبر

آژانس خبری فرانسه گزارش داد؛

نگرانی مشترک سعودی‌ها و صهیونیست‌ها از نفوذ ایران/ روابط عربستان و اسرائیل در بهترین وضعیت سال‌های اخیر قرار دارد

بر اساس گزارش آژانس خبری فرانسه عربستان سعودی و اسرائیل هر دو ترامپ را برای سخنرانی ۱۳ اکتبر و اعلام مواضع جدید آمریکا در قبال ایران تحسین کردند و این نشان‌دهنده نگرانی مشترک این دو در قبال ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیدبان به نقل از پایگاه خبری فرانس پرس، عربستان سعودی و اسرائیل هر دو ترامپ را برای سخنرانی ۱۳ اکتبر و اعلام مواضع جدید آمریکا در قبال ایران تحسین کردند و این نشان‌دهنده نگرانی مشترک هر دو در قبال ایران است. 

بر اساس گزارش آژانس خبری فرانسه، نتانیاهو گفته بود زمانی که اسرائیل و کشورهای عرب منطقه با هم روبه‌رو می‌شوند باید همه توجه‌ها متمرکز شود؛ چراکه اتفاق مهمی در حال رخ دادن است. او هفته گذشته گفته بود روابط اسرائیل و اعراب امروز از هر زمانی بهتر شده است. 

بر اساس این گزارش، با این وجود هیچ یک از سران کشورهای عربی به احساسات نتانیاهو پاسخی نداده‌اند و حتی با او ارتباطی هم برقرار نکرده‌اند. در سال ۲۰۱۵ اسرائیل در ابوظبی دفتر دیپلماتیکی را به عنوان بخشی از یک قرارداد انرژی‌های پاک با سازمان ملل، احداث کرد. 

«اوزی رابی» استاد دانشگاه تل آویو و کارشناس امور عربستان سعودی، در گفت‌وگو با آژانس خبری فرانسه گفته که نشانه‌هایی از همکاری میان اسرائیل و عربستان درباره نگرانی‌های مشترک آنها درباره ایران دیده می‌شود. سعودی‌ها با اسرائیلی‌ها همه جا دیدار داشتند و این روابط کارکردی بر اساس منافع مشترک آنها بوده است. 

«کریستین اوریچسن» استاد امور خلیج‌فارس در دانشگاه رایس هم در گفت‌وگو با این خبرگزاری مدعی شد: برای بسیاری از کشورهای اهل تسنن منطقه به ویژه در خلیج فارس، این احساس رو به رشد است که امروز منطقه با تهدیدهای جدیدی روبه‌رو است که از جانب ایران به آنها تحمیل شده و این تهدیدها با منافع اسرائیل همگرایی پیدا کرده است. 

به گفته اولرچسن طبف آنچه انتظار می‌رود در سال‌های پیش رو، روابط اقتصادی و امنیتی بین اعراب آشکارتر خواهد شد.

در این گزارش گفته شده تغییرات در روابط سعودی و اسرائیل، آرام اما پیوسته است. «انور عشقی» ژنرال سابق سعودی که در موقعیت‌های حساس و بالا در ارتش عربستان و وزارت خارجه خدمت کرده است، در ماه جولای به رژیم صهیونیستی سفر کرد. او یکی از اعضای هیات آکادمیک و تجاری بود که در آن زمان به اسرائیل سفر کرده بودند.

در ادامه این گزارش به دو مصاحبه از سوی مقامات رژیم صهیونیستی با رسانه‌های عربستانی اشاره و گفته شده که در سال ۲۰۱۵ «دور گلد» دیپلمات ارشد رژیم صهیونیستی و مشاور دیرینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم و معاون وزیر خارجه اسرائیل با یک وبسایت عربستانی مصاحبه کرد و سفیر اسرائیل در آمریکا هم با یک رسانه سعودی مصاحبه داشت. مدیر وزارت خارجه اسرائیل و انور عشقی به طور علنی در ژوئن سال ۲۰۱۵ روابط عربستان و اسرائیل را آشکار کردند و جلوی دوربین‌ها با هم دست دادند. 

بر اساس این گزارش، بهبود روابط عربستان سعودی و اسرائیل، به گرم شدن روابط با مصر و بازگشایی مقر دیپلماتیک اسرائیل در امارات هم منجر شده است. در آگوست ۲۰۱۶، «دورگلد» در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفته بود که کشورهای عربی، به خاورمیانه از همان چشم‌اندازی نگاه می‌کنند که اسرائیل نگاه می‌کند.  تقریبا همزمان با این اظهارنظر، ایوب کارا سیاست‌مدار اسرائیلی به مجله تبلت گفته بود روابط ما با همسایگان در بهترین وضعیت روابط تاکنون قرار دارد. او گفته بود حتی می‌تواند تصور کند که اسرائیل وارد یک قرارداد مشترک دفاعی با هشت عضو شورای همکاری خلیج فارس شود.

نظر شما