شناسهٔ خبر: 22046928 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی:

اجرای طرح هادی در ۵۰۱ روستای آذربایجان غربی/ آغاز طرح در روستاهای جدید نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: در صورت تخصیص کامل اعتبارات طبق برنامه و بودجه، طرح هادی در ۵۰ روستای جدید استان اجرا خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، امروزه طرح هادی روستایی، به عنوان نخستین تلاش سازمان یافته و فراگیر ملی برای ساماندهی فضایی روستاهای کشور، مهم ترین ابزار مدیریت توسعه روستایی محسوب می شود. طرح هادی روستا از جمله طرح های عمران روستایی است که می تواند نقش بنیادی و زیربنایی در توسعه یکپارچه نواحی روستایی داشته باشد.

با توجه به ادامه روند اجرای این طرح ها، ارزیابی اثرات آن ها، موضوع مهمی است که می تواند از یک سو پیامدهای اجرای طرح را در روستا مشخص کند و از سوی دیگر با شناسایی قوت ها و ضعف های موجود، اطلاعات لازم را برای مدیریت بهتر طرح ها فراهم کند.

به همین بهانه در زمینه اجرای طرح هادی در روستاها با «محمود بدلی» مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی  به گفت و گو نشستیم که شرح آن در پی می آید.

* حد معمول اجرای طرح های هادی زیر چند خانواراست؟

اجرای طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار سطح استان قابل اجرا می باشد.

* چه تعداد از روستاهای استان از ابتدای اجرای طرح هادی از این طرح بهره مند شده اند؟ این رقم در سال جاری چه تعداد روستا را شامل می شود؟

در ۵۰۱ روستای سطح استان طرح هادی اجرا یا شروع شده و در سال جاری(۱۳۹۶) در صورت تخصیص کامل اعتبارات طبق برنامه و بودجه ۵۰ روستای جدید نیز اجرا خواهد شد.

شایان ذکر است اعتبارات اجرای طرح هادی در سال جاری تاکنون تخصیصی نداشته است.

از مجموع روستاهای برخوردار از طرح هادی در سطح آذربایجان غربی، ۲۰ روستا تبدیل و یا الحاق به شهر شده اند.

* از ابتدای اجرای طرح هادی چه مقداربودجه صرف این امر شده ودرسال جاری چه مقدار بودجه صرف شده است؟

اعتبار هزینه شده تاکنون بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بوده است.

* چه مقدار بودجه برای اتمام طرح های هادی در استان نیاز است و نسبت به سال های گذشته بودجه طرح هادی افزایش یافته است یا کاهش؟

برای اجرای طرح هادی در کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار باقیمانده دارای قابلیت اجرای طرح هادی آذربایجان غربی، اعتباری در حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است. همچنین اعتبار اجرای این طرح نسبت به سال های گذشته کاهش داشته و در سال جاری نیز تاکنون تخصیصی نداشته است.

* آیا طرح هادی در مناطق مرزی اجرا می شود در صورت اجرا شدن بفرمایید چه مقدار است؟

بله اجرا می شود و جزء ۵ بند ب ماده ۲۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه تهیه و اجرای حداقل ۲۰ درصد از روستاهای مرزی با رویکرد پدافند غیرعامل جهت توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستائیان مرزنشین پیش بینی شده است.

طرح هادی روستایی تاکنون در ۲۴ روستای مرزی سطح استان اجرا گردیده و پی گیری تخصیص اعتبارات از محل مربوطه در برنامه این بنیاد می باشد.

* چه عواملی باعث شده که در برخی از روستاها طرح هادی اجرا نشود؟

تخصیص و محدودیت منابع اعتباری و نیز عدم همکاری و مشارکت لازم در برخی از روستاها با توجه به اینکه اجرای کامل این طرح با مشارکت و همکاری اهالی و مسئولین محلی میسر می شود، جزو عواملی است که موجب اجرانشدن این طرح در روستاها می شود.

* همکاری نهادهای مختلف با بنیاد مسکن در راستای اجرای طرح هادی چگونه است ؟

در کمیته های برنامه ریزی شهرستان که به ریاست فرماندار تشکیل می گردد، پروژهای اجرای طرح هادی در شهرستان تصویب و جهت تامین اعتبار به سازمان برنامه و بودجه استان اعلام می گردد،قبل از شروع و درحین اجرای طرح نیز کلیه استعلامات ازدستگاهها و ادارات خدمات رسان انجام و در صورت نیاز نسبت به جابجایی تاسیسات مربوطه واقع درمسیر طرح اقدام می نمایند.

انتهای پیام/

نظر شما