شناسهٔ خبر: 22046587 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سازمان محیط زیست سازمانی با تفکر سیاسی نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست سازمان سیاسی نیست که تفکر سیاسی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

سازمان محیط زیست سازمانی با تفکر سیاسی نیستبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی که امروز (شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: عدم شفافیت مسایل زیست محیطی هم به مناطق آزاد و محیط زیست آسیب هایی وارد کرده است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست به تنهایی نمی تواند از محیط زیست حفاظت کند.

کلانتری گفت: کشورهای توسعه یافته با انتشار گازهای گل خانه ای، توسعه یافتگی خود را اینگونه نشان دادند.

وی افزود: کشور ما که کشوری در حال توسعه است، برای حفظ محیط زیست نباید شرایطی مانند کشورهای توسعه یافته را ایجاد کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست امانتی برای آیندگان است که اکنون در دستان ما است و باید از آن به خوبی محافظت کنیم.

وی افزود: سازمان محیط زیست سازمان سیاسی نیست که تفکر سیاسی داشته باشد.

کلانتری تصریح کرد: محیط زیست نمی تواند با تفکری خشک طراحی شود تا دستاوردی را که در مدتی کوتاه به دست آورده از دست بدهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست زمانی یک سازمان بازدارنده بود، اما هم اکنون تغییرات ایجاد شده در سازمان موجب برقراری تعامل بین محیط زیست و جامعه شده است.

وی افزود: تمام دستگاه ها از جمله استانداری‌ها، وزارتخانه‌ها و اداراه‌ها باید برای حفظ محیط زیست تلاش کنند. نمونه‌هایی داریم که همه دستگاه‌ها درگیر آن هستند، از جمله مساله خشک شدن دریاچه ارومیه که ما نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

کلانتری تصریح کرد: پایداری محیط زیست به مساله آب باز می گردد. بدون آب نه پوشش گیاهی، نه ژنتیک و نه پایداری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: گرد وغبار خوزستان از خود خوزستان است، برای اولین بار شن‌های روان در شهرکرد روان شده است، جازموریان و سیستان و بلوچستان دوباره روزهای سیاه خود را سپری می‌کنند. اگر به مساله آب بی توجه باشیم، مشکلات روز به روز افزایش می یابد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تصور اینکه سازمان محیط زیست می‌تواند به تنهایی به حفظ منابع زیستی کشور کمک کند، اشتباه است. در این راستا سازمان محیط زیست به همکاری ۸ میلیون ایرانی برای نگهداری از منابع زیستی و طبیعی کشور از جمله آب، خاک، حیات‌وحش و پوشش گیاهی نیازمند است.

وی افزود: جنگل‌های زاگرس به شدت در حال خشک شدن و نابودی هستند، چرا که پوشش گیاهی این مناطق را از بین برده ایم. هنگامی که پوشش گیاهی در منطقه‌ای از بین برود، خاک نابود می‌شود و این موضوع باعث نابودی درختان و جنگل‌ها می شود. مردم باید نسبت به این مسائل توجه کنند و در حفظ محیط زیست کوشا باشند.

کلانتری اظهار کرد: مناطق آزاد باید برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی خود، ارزیابی های لازم را انجام دهند و ما باید از پتانسیل این مناطق برای حفظ محیط زیست استفاده کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: مناطق آزاد در کشور در چارچوب و بر اساس قوانین تبیین شده در حوزه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، عمرانی، اشتغالزایی و مشارکت های عمومی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از محورها و مباحث مطرح در مناطق آزاد موضوع گردشگری است که باید با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در این راستا اقدامات مناسبی انجام شود.

کلانتری افزود: سالانه حدود 11 میلیون گردشگر در کشور به مناطق حفاظت شده سفر می‌کنند و این موضوع باید مدنظر سازمان محیط زیست و مناطق آزاد باشد تا بتوانیم در زمینه حفظ طبیعت اقدام کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما