شناسهٔ خبر: 22044777 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد ایرنا/ ظرفیت گردشگری مهدی‌شهر در مسیر کویر به دریا

سمنان- ایرنا- توسعه بر مبنای ظرفیت هر منطقه، بهترین راهبرد در برنامه ریزی برای پیشرفت است و گاهی برخی ویژگی ها روشنگر مسیر اصلی برای توسعه یک منطقه یا شهرستان می شود، گردشگری یکی از راهبردهای اصلی توسعه استان سمنان است و موقعیت جغرافیایی ویژه مهدیشهر در شمال شهر سمنان، این شهرستان را به یک جاذبه گردشگری در مسیر مسافران از «کویر به دریا» تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شهرستان مهدی‌شهر در حدود 15 کیلومتری شمال شهر سمنان، با 50 هزار نفر جمعیت یکی از مناطق گردشگری استان سمنان محسوب می شود که کویر جنوب سمنان را به مناطق جنگلی جنوب رشته کوه های البرز پیوند می دهد و جاذبه هایی در دل خود دارد که می تواند میزبان مناسبی برای گردشگری در مسیر «کویر به دریا» باشد.
منطقه حفاظت شده پرور از توابع شهرستان مهدیشهر با مساحت 64 هزار هکتار روستاهای رودبارک، منطقه خوش و آب و هوای پرور، کاورد، تلاجیم، فینسک و ملاده را شامل می شود که می تواند ظرفیت مهمی برای گردشگران باشد.
در کنار جاذبیت های طبیعی، شهرستان مهدیشهر در داشتن آثار تاریخی نیز دست پری دارد، استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده و 718 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی است، در حالی که آثار ثبت شده تاریخی شهرستان مهدی‌شهر از 45 مورد به 130 مورد افزایش یافته و 30 اثر نیز آماده دریافت کد ثبت است.
در استان سمنان شعار تبدیل سمنان از معبر به مقصد راهبرد اصلی توسعه گردشگری از اهداف توسعه و پیشرفت استان سمنان تعیین شده است و برای تقویت و توسعه گردشگری و افزایش اشتغال در این حوزه تلاش می شود، در این مسیر شهرستان مهدیشهر با داشتن جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، با توجه به قرار گرفتن در مسیر کویر به دریا، باید نقش تعیین کننده خود را در تحقق این شعار ایفا کند.
برخی کمبودهای زیرساختی برای توسعه شهرستان مهدیشهر در سال های گذشته شناسایی شد که دولت تدبیر و امید تلاش های جدی و گام های موثری برای رفع این کمبودها برداشت و به ویژه در حوزه گردشگری، زمینه مناسبی برای پذیرش مسافران متناسب با بوم و طبیعت منطقه تدارک دیده شده است.
از همین رو میزگرد ایرنا با عنوان «شهرستان مهدیشهر، نیازها و راهکارها» با حضور فرماندار و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی مهدی‌شهر در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار و مهمترین موضوع ها و چالش های این شهرستان بیان شد، کمک به تکمیل زیرساخت های اسکان مسافران، توسعه هنرهای بومی و صنایع دستی، تکمیل محورهای ارتباطی و ایمن سازی راه ها برای بهره برداری گردشگران، حفظ منابع طبیعی با کمربند حفاظتی، سردسیر بودن بخش های زیرمجموعه این شهرستان، توجه به تکمیل زیرساخت های گازرسانی، فرسوده بودن مدارس و لزوم افزایش اعتبار نوسازی، لزوم افزایش بهره وری آب کشاورزی، افزایش اشتغال از طریق مهارت‌آموزی، توسعه زیرساخت های ورزشی و کمک به افزایش تولید عشایر شهرستان مهدیشهر، بخشی از مطالب مورد تاکید حاضران در این میزگرد بود.
فرماندار مهدیشهر با اشاره به قابلیت توسعه گردشگری این شهرستان، افزود: تدوین نقشه با محوریت شعار «از کویر تا خزر» از مسیر مهدی‌شهر با حمایت رسانه ها و رشد اعتبارات و محورهای مواصلاتی احداث پل بند بن در محور خطیر کوه با اعتبار 15 میلیارد ریال اجرایی خواهد شد که منجر به محقق شدن این شعار و نزدیک شدن مسیر مهدی‌شهر به مازندران می شود.
حسن ارگی یادآور شد:‌ تعدادی ازمعارضاتی که در طرح های گردشگری شهرستان مهدی‌شهر به دلایل مختلف چون مسایل حقوقی، راه و ترابری، شهرداری وجود داشت، برطرف شد و از سوی همه دستگاه های اجرایی برای اجرای طرح های گردشگری هم‌افزایی وجود دارد.
فرماندار شهرستان مهد‌ی‌شهر گفت: تاکید بر تقویت زمینه گردشگری و آمایش این منطقه یک نیاز اساسی است و باید راهبرد تمام مدیران شهرستان مهدیشهر توجه به تکمیل امکانات وتحقق ظرفیت های گردشگری در این شهرستان باشد.
وی با اشاره به تکمیل زیرساخت های بهداشتی و درمانی شهرستان مهدیشهر به بهره برداری از کلینیک تخصصی 15 خرداد در سال 95 و درمانگاه طالب آباد در سال 96 اشاره کرد و افزود: تکمیل بیمارستان 85 تختخوابی مهدیشهر با 64 درصد رشد در حال پیگیری است.
فرماندار شهرستان مهدی‎شهر گفت: اعتبارات شهرستان مهدی‌شهر برای سال 96 حدود 300 درصد رشد داشته است.
حسن ارگی با اشاره به برخی طرح های در حال ساخت در شهرستان مهدیشهر، افزود: ایستگاه هواشناسی خودکار شهرستان مهدی‌شهر که در هفته دولت کار ساخت آن آغاز شد به زودی به بهره برداری می رسد.
وی تصریح کرد: احداث و بهره برداری از منبع ذخیره سازی آب آشامیدنی شهرستان مهدی‌شهر و روستاها منجر به افزایش ظرفیت ذخیره سازی آب در یک سال گذشته شد و مشکلات زیادی را در تامین آب به ویژه در تابستان برطرف کرده است.
وی بیان داشت: در هفته دولت سال 96 گازرسانی به روستای فولاد محله آغاز شده است و به زودی به بهره برداری می رسد، در دهه فجر 95 تقویت لوله گاز 16 اینچی شهرستان سمنان- مهدی‌شهر- شهمیرزاد آغاز شد که فرایند احداث آن 40 درصد رشد داشته است.
فرماندار مهدیشهر یاد آور شد: روگذر غیرهمسطح درجزین با پیگیری های صورت گرفته به بهره برداری رسید و تعریض محورچهار کیلومتری مواصلاتی مهدی‌شهر و شهمیرزاد در حال اجرا است.

**طبیعت و هنرهای بومی مهدی‌شهر عامل اصلی جذب گردشگر
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدی‌شهر گفت: در سال 95 از 6 اثر ثبت ملی در استان سمنان چهار اثر مربوط به شهرستان مهدی‌شهر بوده است و آثار ثبت ملی مهدیشهر از 45 مورد به 130 مورد افزایش یافته و 30 مورد آماده دریافت کد ثبت است.
مهدی جعفریان افزود: بیش از 20 پروانه بوم‌گردی در مهد‌ی‌ شهر صادر شده و به دلیل این که بیشترین خودروهای آفرود به این منطقه وارد می شود و بر اساس نیاز سنجی، درآینده با تامین زیرساخت ها، این بخش درآمد خوبی برای این شهرستان ایجاد می کند.
وی یاد آور شد: حوزه چاشم به عنوان نمونه، محل تولید گلیم بافی و گلیچ که ثبت آثار ملی شده در نظر گرفته شده و درهمین راستا نیروی‌های ماهر آموزش دیده‌اند.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدی‌شهر گفت: در روستای فولادمحله رشته معرق کاری به عنوان نمونه معرفی شده و به نیروی کار ماهر آموزش داده شده است.

** تکمیل راه های مهدیشهر در خدمت جذب گردشگر
رئیس اداره راه و ترابری شهرستان مهدی شهر، تعریض محور چهار کیلومتری مهدی‌شهر- شهمیرزاد، با پیشرفت 80 درصدی در حال حاضر، تا آذر 96 با اعتبار 40 میلیارد ریال به بهره‌برداری می رسد.
رحمت الله امیدی افزود: در حال حاضر سه کیلومتر از این محور تعریض و آسفالت شده و قابل استفاده است و یک کیلومتر از این مسیر تا 2 ماه آینده با رفع معارضات فعلی، تعریض می شود.
وی با اشاره به گردشگرپذیر بودن بخش شهمیرزاد شهرستان مهدی‌شهر در استان سمنان، تصریح کرد: تعریض محور مهدی شهر- شهمیرزاد کاهش حجم ترافیک، افزایش ایمنی راه و آسان‌سازی رفت و آمدها را در این محور گردشگرپذیر به همراه دارد.
رئیس اداره راه و ترابری شهرستان مهدی شهر، به احداث پل روگذر به طول 20 متر با دهانه 10 متر در منطقه بندبن محور کمرود- دوآب روستای چاشم بر روی رودخانه پرآب در شهرستان مهدی‌شهر اشاره کرد و گفت: این پل روگذر با همکاری فرمانداری شهرستان مهدی شهر و اداره کل راه و ترابری استان سمنان، با پیش‌بینی اعتبار 15 میلیارد ریال از محل اعتبار استانی و ملی، برای سهولت در تردد مسافران در دستور کار قرار گرفته است.
امیدی یاد آور شد: به دلیل پرخطر بودن محور روستای فولاد محله- سه راه پرور تا کنون 50 هزار متر مکعب تراشه‌برداری در این محور برای بهبود کیفیت و جلوگیری از تصادفات احتمالی اجرایی شده است.
رئیس اداره راه و ترابری شهرستان مهدی شهر اضافه کرد: احداث تقاطع غیرهم‌سطح در جزین که ساخت آن از سال 90 آغاز شده بود با صرف اعتبار 60 میلیارد ریال در سال 96 به بهره برداری رسید.

**حفظ جنگلها و اراضی ملی با ایجاد کمربند حفاظتی
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر گفت: 20 هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده رودبارک در قالب واکاری و کاشت هزار اصله نهال پایش و 70 هکتار از عرصه جنگلی اوپرت این شهرستان احیا شد.
حمید رضا عبدوس افزود : کاشت 400 اصله نهال گلابی وحشی و 600 بلوط در اراضی جنگلی مخروبه منطقه رودبارک شهرستان مهدیشهر در سال 96 اجرا شده است.
وی با اشاره به این که واکاوی ها و پایش در مناطقی اجرا شده که ورود دام به آن ممنوع است، اظهارداشت: 70 هکتار از مناطق جنگلی منطقه اوپرت حفاظت شده پرور که دچار آسیب شده بود، با صرف 800 میلیون ریال با مشارکت سازمان های مردم نهاد در سال 95-96 حصارکشی و محافظت شده است.
عبدوس به ادامه به طرح ایجاد کمربند حفاظتی یا بنچ مارک به طول چهار و نیم کیلومتر بین مرز مستثنیات و اراضی ملی و با استفاده از 57 پایه بتنی در روستای کمرود خطیر کوه شهرستان مهدیشهر اشاره و اضافه کرد : با اجرای این طرح ، این روستا اولین روستای استان سمنان در اجرای طرح کمربند حفاظتی معرفی می شود.
وی بیان داشت : طرح کمربند حفاظتی با هدف مشخص کردن اراضی ملی از مستثنیات اشخاص و جلوگیری از تخریب و تصرف و تجاوز افراد سودجو انجام می گیرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر ادامه داد : با توجه به بحرانی بودن بسیاری از این مناطق و احتمال تخریب و تصرف، ایجاد کمربند حفاظتی اجراشد و اکنون به دلیل کمبود نیروی حفاظتی، یکی از بهترین راه های حفظ و جلوگیری از تخریب و تجاوز به عرصه‌های ملی، ایجاد کمربند حفاظتی به روش های خاکریز، حصارکشی سیمی، نصب بنچ مارک، در بین عرصه‌های منابع طبیعی و مستثنیات است.

**مهارت‌آموزی راهبرد اشتغال دانش‌آموختگان در مهدیشهر
سرپرست اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان مهدی‌شهر گفت: یک اتاق فکر با هدف کمک به ایجاد اشتغال با مشارکت کارفرمایان و استادان دانشگاه ها و ادارات مرتبط با صنعت در این شهرستان تشکیل شد، در این اتاق فکر سعی می شود با هم‌افزایی دستگاه های اجرایی، کارفرمایان و استادان دانشگاه برای ایجاد اشتغال هدفگذاری و راهبرد تعیین شود.
حمید مستخدمین حسینی یادآور شد: دوره های آموزشی با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای و آموزش درون سازمانی با هدف جلوگیری از حوادث شغلی و بهبود روابط کاری در شهرستان مهدیشهر اجرایی شده است.
وی با اشاره به راه اندازی شرکت آریا ترانسفو در شهرستان مهدیشهر و به کارگیری نیروهای دانش‌آموخته دانشگاه به ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی، افزود: در حال حاضر بیشترین مشکل بیکاری در بین دانش‌آموختگان رشته های علوم انسانی دیده می شود و سعی می شود با دوره های آموزشی با رویکرد فنی برای این جوانان کارآفرینی شود.
سرپرست اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان مهدی‌شهر افزود: 54 واحد تعاونی تولیدی، 13 تعاونی توزیعی و 23 تعاونی خدماتی در این شهرستان فعال است و در دولت تدبیر و امید 26 تعاونی با 259عضوگیری انجام شد.

** تسریع در تکمیل گازرسانی برای رفاه مردم
رئیس اداره گاز شهرستان مهدی‌شهر گفت: انتقال گاز به روستای فولادمحله در این شهرستان، با پیشرفت 30 درصدی در حال حاضر، با اعتبار 71 میلیارد و 200 میلیون ریال تا پایان سال 96 به بهره برداری می‌رسد.
محمد حسن صالحیان افزود: طرح گازرسانی به فولادمحله در شهرستان مهدی‌شهر که در هفته دولت سال 96 آغاز شد که با بهره برداری از این طرح گازرسانی، یکهزار و 800 واحد مسکونی روستای فولاد محله از نعمت گاز برخوردار می شوند، با اجرای این طرح، علاوه بر برخورداری واحدهای مسکونی روستای فولاد محله از نعمت گاز، واحدهای مرغداری محور این منطقه نیز از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.
وی تصریح کرد: اجرای 132 متر خط انتقال، پنج هزار و 508 متر خط تغذیه و 132 متر شبکه فولادی و لوله‌گذاری شبکه پلی‌اتیلن به طول 35 هزار و 282 متر، ایجاد یک باب ایستگاه «سی.جی.اس» 30 هزار مترمکعبی، و یک باب ایستگاه «تی.بی.اس» با ظرفیت 10 هزار متر مکعب بر ساعت از طرح های در دست اجرا در شهرستان مهدیشهر است.
رئیس اداره گاز شهرستان مهدی شهر با اشاره به گازرسانی به مجتمع گلخانه ای شهر درجزین در هفته دولت گفت: این طرح با اجرای 6 هزار و 409 متر شبکه انتقال، یکهزار متر خط تغذیه، ایجاد ایستگاه «تی.بی.اس» با ظرفیت 2 هزار و 500 متر مکعب بر ساعت با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و شرکت گاز در مجموع با برآورد اعتبار 10 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
وی یاد آور شد: سالانه 11 میلیارد ریال هزینه پرداخت به پیمانکاران برای نگه داری شبکه فعلی، و تدام گازرسانی انجام می شود که در 2 سال گذشته قطعی گاز وجود نداشته است.
رئیس اداره گاز شهرستان مهدی‌شهر گفت: اجرای طرح خط انتقال تقویتی گاز سمنان- مهدی‌شهر- شهمیرزاد با برآورد 160 هزار میلیون ریال هزینه، بهمن 96 به بهره‌برداری می‌رسد.
صالحیان افزود: خط انتقال 18 کیلومتری تقویتی 16 اینچی با هدف افزایش تامین گاز شهرستان مهدی‌شهر از دهه فجر 95 آغاز شده است و اکنون پیشرفت 40 درصدی دارد.
وی تصریح کرد: به دلیل قرار داشتن شهرستان مهدی‎شهر در منطقه کوهستانی و داشتن زمستان های سرد، با اجرای خط انتقال تقویتی گاز مشکل تامین گاز این شهرستان برطرف می شود، ایستگاه «سی.جی.اس» تقلیل فشار گاز نیز با ظرفیت 2 هزار متر مکعب از جزییات فنی این طرح است.
وی اضافه کرد: بیش از 9 هزار و 800 نفر از خانوارهای شهر مهدی‌شهر از نعمت گاز برخوردارند که در اجرای این طرح، علاوه بر بهبود و تقویت گازرسانی، افزایش مشترکان نیز هدفگذاری شده است.
رئیس اداره گاز شهرستان مهدی‌شهر خاطرنشان کرد: ساختمان اداری گاز شهرستان شهمیرزاد در حال ساخت است که به زودی به بهره برداری می رسد، در شهمیرزاد پنج هزار و 600 و در درجزین 2 هزار و 100 مشترک از نعمت گاز برخوردار هستند.

**ایجاد رغبت در کشاورزان برای توسعه آبیاری نوین
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان مهدی‌شهر گفت: در این شهرستان سه هزار بهره برداری کشاورزی وجود دارد و بیش از 80 کلاس آموزشی و ترویجی برای چهار هزار و 900 نفر برگزار شده است.
مهدی جعفریان با اشاره به افزایش 100 درصدی اعتبارات این جهادکشاورزی مهدیشهر در سال 96 نسبت به سال گذشته، یادآور شد: تولید و پرورش بلدرچین 50 هزار قطعه ای تمام خودکار و بزرگترین باغ گردوی جهان با آبیاری تحت فشار، از طرح های قابل توجه شهرستان مهدیشهر در بخش جهادکشاورزی است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مهدی‌شهر با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی بخش کشاورزی این شهرستان خشکسالی و تغییر اقلیم است، خاطرنشان کرد: به منظور بهره برداری هر چه بیشتر از آب موجود، رویکرد کشاورزان باید به آبیاری تحت فشار تغییر کند و تا کنون 250 هکتار از اراضی مهدیشهر به آبیاری تحت فشار مجهزشده است.

**فرسودگی مدارس معضل اصلی آموزش و پرورش مهدی‌شهر
رئیس آموزش و پرورش شهرستان مهدی‌‌شهر گفت: یکی از مشکلات اساسی این شهرستان وجود مدارس فرسوده و با عمر بیش از 30 سال است.
علی لطفی با بیان اینکه آموزش و پرورش شهرستان مهدی‌‌شهر52 واحد آموزشی، 6 هزار و 700 دانش آموز، 600 معلم شاغل و 350 معلم بازنشسته دارد، افزود: رشته تربیت بدنی دختران در سال تحصیلی 97-96 به رشته های تحصیلی اضافه شده و به دبیرستان سما مجوز داده شده و به دنبال راه‌اندازی رشته مکانیک هستیم.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان مهدی‌‌شهر با اشاره به کمبود فضای آموزش برای دوره آموزش ابتدایی و اول دبیرستان در شهرستان مهدیشهر، یادآور شد: برای جبران این مساله، تغییر کاربری زمین‌های مازاد مدارس برای استفاده و بهره بری بهتر در برنامه قرار دارد.

** مهد‌یشهر، شهرستانی مدال‌آور با وجود کمبود امکانات ورزشی
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مهدی‌شهر با اشاره به اینکه این شهرستان مهد رشته ورزشی هاکی است، گفت: در 2 بخش آقایان و بانوان سه تن از رشته هاکی عضو تیم ملی هستند.
محمد علی ملک احمدی با اشاره به اینکه اولین بار نمایندگانی از شهرستان مهدی‌شهر به تیم ملی کاراته ایران دعوت شدند و مقام سوم کشور را به دست آوردند، یادآور شد: تا کنون 149 مدال کشوری، بین المللی و استانی کسب شده است که جایگاه ورزش قهرمانی با توجه به جمعیت 50 هزار نفری شهرستان مهدی‌شهر بعد از شهرستان شاهرود در رتبه دوم قرار دارد.
وی تصریح کرد: بیمه ورزشی شهرستان مهدی‌شهر یکهزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد که در حال حاضر به 2 هزار و 670 نفر بیمه شده سازمان یافته رسیده است.
ملک احمدی با اشاره به اینکه افزایش اعتبارات ورزشی در شهرستان مهدیشهر مطلوب است و در سال 95 بیش از 900 میلیون ریال اعتبار جذب شد، افزود: تا کنون در سال 96 بیش از 500 میلیون ریال اعتبار برای این شهرستان تخصیص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: 14 مکان ورزشی در این شهرستان برای ورزشکاران دایر است و سرانه مکان ورزشی در این شهرستان 90 سانتی متر مربع است.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مهدی‌شهر یادآور شد: بزرگترین مشکل ورزش این شهرستان نداشتن ورزشگاه اختصاصی سرپوشیده برای بانوان است که برای ساخت یک سالن چند منظوره ورزش نزدیک هشت میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی خاطرنشان کرد: نبود اعتبار برای سالن ورزشی کمرود و سالن ورزشی لرد خطیر کوه از دیگر نیازهای ورزشی شهرستان مهدیشهر است.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مهدی‌شهر با اشاره به این که مهم ترین کمبود ورزش این شهرستان نبود سرای ورزش و خوابگاه است، خاطرنشان کرد: با توجه به این که آب و هوای این منطقه در تابستان بسیار مطبوع است و می تواند میزبان بسیاری از مسابقات در سطح ملی باشد اما این امر هنوز محقق نشده است.

**حضور بیش از یک سوم عشایر استان سمنان در مهدی‌شهر
رئیس اداره امور عشایری شهرستان مهدی‌شهر گفت: 13 میلیارد و 560 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد به عشایر این شهرستان مهدی‌شهر در سال 96 پرداخت شد.
حسین اصغری افزود: در سال 95 بیش از 2 هزار و 300 تن گوشت قرمز از دام عشایر شهرستان مهدی شهر تولید شد که در سال 96 با پرداخت تسهیلات، تولید آن 10 درصد افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: 430 میلیون ریال تسهیلات در قالب وام های کم بهره برای خرید علوفه ناشی از خشکسالی به عشایر مهدی‌شهر پرداخت شد تا روند تولید عشایر آسیب نبیند، هم‌چنین 510 میلیون ریال در قالب 23 تعاونی خرد زنان روستایی جاجیم بافی، گلیم بافی پرداخت شد.
وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار، ایجاد یک سردخانه با اعتبار هشت میلیارد و 750 میلیون ریال با هدف ایجاد امکان نگهداری و بسته‌بندی فرآوردهای لبنی در دستور کار قرار گرفت.
رئیس اداره امور عشایری شهرستان مهدی‌شهر یادآور شد: کوچ پاییزه ایل سنگسر اواخر مهر و اوایل آبان سال 96 همزمان با پایان فصل گرما از مناطق ییلاقی خوریه، چاشم، بلده، دماوند، ارجمند و فیرزوکوه به مناطق گرمسیر آغاز می شود.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار سرشماری عشایرسال 87، عشایر شهرستان مهدی شهر یک ایل و 16 طایفه بودند که یکهزار و 221 خانوار، بیش از پنج هزار نفر یعنی 35 درصد جمعیت عشایر استان سمنان با 560 هزار راس دام 53 درصد دام استان سمنان را تشکیل می دهند.
رئیس اداره امور عشایری شهرستان مهدی‌شهر یادآور شد: براساس تسهیلات ماده 10 و 12 خشکسالی در طی 2 سال اخیر در شهرستان مهدیشهر این تسهیلات به 11 میلیارد و 260 میلیون ریال رسیده است.

**نیروی انسانی نیاز اصلی فرهنگ و ارشاد اسلامی مهدیشهر
مسوول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهدی‌شهر گفت: مجوز 2 چاپخانه و 2 کانون تبلیغاتی، افتتاح سینما فجر بعد از سال ها در بهمن 94 از جمله طرح های حوزه فرهنگ در دولت تدبیر و امید در شهرستان مهدی شهر بود.
محمد سهرابی افزود: نبود نیروی انسانی کافی در زمینه فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مشکلات اساسی این نهاد است.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشار دهنده :مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

انتهای پیام /*

نظر شما