شناسهٔ خبر: 22044690 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

با میکروکتاب، مطالعه کتاب‌ها سریع‌تر می‌شود

ساختن سبک زندگی با کتابخوانی

جدا از همه وجوه مشترکی که انسان‌ها با یکدیگر دارند، سبک زندگی آنها با یکدیگر بسیار متفاوت است. در تصویر جدید اچ تی سی یو 11 پلاس (HTC U11 Plus) که اخیرا فاش شده است، شاهد طراحی بدون حاشیه این گوشی موبایل هستیم. اچ تی سی یو 11 پلاس دارای حاشیه‌های فوق‌العاده کمی در اطراف نمایشگر است. گوشی هوشمند پایین‌رده نوکیا 2 در یک فروشگاه اینترنتی آمریکایی حضور پیدا کرد. Engare یک بازی/ ابزار با محوریت شکل‌ها و قوانین هندسی است که هویت ایرانی آن نه تنها از ظاهر بلکه گیم‌پلی و تجربه‌ای که به مخاطب ارائه می‌دهد نیز هویدا است. استفاده از سیگارهای الکترونیکی در سطح دنیا به طرز چشمگیری رو به افزایش بوده به طوری که بین سال های 2011 تا 2015 تنها در دبیرستان های ایالات متحده آمریکا، استفاده از این وسیله 9 برابر افزایش داشته است. سایت های اینترنتی آدرس IP مخصوص به خود را دارند، اما به خاطر سپردن این آدرس ها بسیار دشوار است. به همین خاطر ما از سامانه ای به نام DNS یا سامانه نام دامنه استفاده می کنیم که به منزله دفترچه تلفن اینترنت است، و نام سایت را به اعداد مربوطه ترجمه می کند. شرکت چینی وان‌پلاس این روزها مشغول کار کردن بر روی گوشی هوشمند جدیدش، یعنی وان‌پلاس 5T است. به‌تازگی تصاویری از این اسمارت‌فون منتشر و زمان عرضه آن مشخص‌ شده است.

صاحب‌خبر -

میزان زمانی که هر یک از ما برای استراحت، کار، تغذیه و تفریح صرف می‌کنیم، نحوه لباس پوشیدن، صحبت کردن، تفکر و حتی نگاه ما به زندگی موجب شده انواع مختلفی از سبک‌های زندگی وجود داشته باشد. حال‌ آن‌که برخی افراد در زندگی موفق و بعضی دیگر ناموفق هستند، یکی از سوال‌هایی که شاید همیشه ذهن افراد ناموفق را مشغول کند این است که افراد موفق چگونه زندگی می‌کنند؟ اما نکته مهم این‌که آیا می‌توان سبک زندگی خود را تغییر داد و به‌عنوان مثال خواندن کتاب را در برنامه روزانه گنجاند؟ مرتضی حسین اهلو و شیوا جلوه در گفت‌و‌گو با کلیک از تجربه خود و راه‌اندازی «سبکتو» برای تغییر سبک زندگی افراد به سمت مطالعه کتاب‌‌ها گفتند.

«سبکتو»؛ سبک زندگی

مرتضی حسین اهلو و شیوا جلوه، با مشاهده دوستان خود و افراد مختلف متوجه شدند افراد علاقه‌مند هستند سبک زندگی مناسبی داشته باشند، اما خلأ یک راهنمای مستند احساس می‌شد، حتی در دانشگاه بسیاری از دانشجویان سبک زندگی مشخص و منظمی نداشتند. دو دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی مرتضی و شیوا تصمیم گرفتند سایتی راه‌اندازی کنند که بتوانند با استفاده از متون و فایل‌‌های صوتی (پادکست) نکات مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهند تا آنها با استفاده از این دانش ارائه‌شده، سبک زندگی مناسب‌تری را تجربه کنند و این باعث شد وبسایت «سبکتو» راه‌اندازی شود.

شیوا جلوه در این‌باره گفت: «ما دوستان زیادی را می‌دیدیم که ایده‌های مناسبی دارند، افراد زیادی هم شاید چندان ایده جذابی در ذهن ندارند، با این پیش‌فرض که سبک زندگی می‌تواند روی ایده‌ها تاثیرگذار باشد، کارمان را شروع کردیم. از نظر ما کتاب تاثیرگذارترین موضوع در سبک زندگی افراد بود، اما 80 درصد افراد کتاب نمی‌خوانند، آمارها نشان می‌داد سرانه مطالعه کتاب در ایران بسیار پایین است و توجه کمی به این موضوع شده است.» این موضوع موجب شد مرتضی و شیوا به فکر تغییر سبک زندگی افراد به سمت مطالعه کتاب بیفتند.

میکرو کتاب، راه چاره

میکروکتاب چکیده‌ای از کتاب است که حجم بسیار کمتری دارد و در عین حال تمام بخش‌های کتاب را دربر می‌گیرد.

مرتضی حسین اهلو می‌گوید: «بعد از یک سال که کاربران را با مطالب مرتبط با سبک زندگی با خود همراه کردیم، تصمیم گرفتیم راه‌حل مناسبی برای افزایش مطالعه کتاب پیدا کنیم، برای این کار 4000 نظر کاربران در مورد کتاب را که روی پلتفرم‌های مطالعه کتاب فارسی ارائه کرده بودند، موردمطالعه قرار دادیم و همچنین بحث‌های عمومی در مورد کتاب راه‌اندازی کردیم، مشخص شد کمبود زمان، افزایش دانش عمومی مردم با استفاده از ابزارهای ارتباط‌ جمعی الکترونیکی و اضافه‌نویسی در کتاب‌ها موجب شده علاقه‌ کاربران به مطالعه کاهش یابد، لذا تصمیم به تولید میکروکتاب گرفتیم. افراد با مطالعه این چکیده، چیزی را نسبت به مطالعه کتاب اصلی از دست نخواهند داد. تیر 96 اولین میکروکتاب خود را تولید کرده و به‌صورت رایگان در اختیار 1500 کاربر سایت سبکتو قرار دادیم، پس از یک هفته با رایانامه نظر کاربران را مطالعه کردیم و تولید میکروکتاب شروع شد. تاکنون شش میکروکتاب تهیه کردیم که بیش از سه هزار نسخه از آن به فروش رفته است. میکروکتاب‌ها کم‌حجم‌تر از کتاب اصلی و در دو فرمت صوتی و متنی به‌صورت دیجیتال ارائه می‌شوند تا کاربران بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند و هزینه آن بسیار پایین است.»

بزرگترین دغدغه

گرفتن مجوز برای نشر دیجیتال بزرگ‌ترین دغدغه و مشکل گروه سبکتو است. به گفته شیوا جلوه «با این‌که سعی شده حمایت‌هایی از کسب‌وکار‌های نوپا صورت بگیرد،‌ اما هنوز راه کاملا هموار نیست، شاید نبود اطلاع‌رسانی دقیق و مشخص یا مسیر مناسب برای رسیدن استارت‌آپ‌ها به دریافت تسهیلات اعلام‌شده یکی از مشکلات اکثر استارت‌آپ‌ها باشد.» در کنار مسائل مالی، نیروی انسانی نیز حائز اهمیت است، ولی این استارت‌آپ در حال حاضر با دو نفر اصلی به کار خود ادامه می‌دهد. تجربه حضور چندساله این گروه در زیست‌بوم‌ کسب‌و‌کار‌های نوپا و شکست خوردن در یک کسب‌وکار موجب شده تجربه مناسبی به دست آورند.

گام اول، کتاب‌های خارجی

میکروکتاب‌های تولیدی سبکتو در حال حاضر روی کتاب‌های خارجی متمرکز شده‌ و همکاری با ناشران ایرانی گام بعدی گروه است. در حال حاضر کتاب‌ها توسط یکی از اعضای گروه تولید و نفر بعدی آن را بررسی و مطالعه می‌کند تا مشکلات مشخص شوند. ویراستاری کتاب‌ها از نظر ادبی و نگارشی هم مرحله نهایی است. هر کتاب یک فایل صوتی معادل نیز دارد که کاربر می‌تواند از ‌آن در مسیر حرکت خود استفاده کند. شیوا جلوه می‌گوید: «هنوز مذاکره مشخصی با ناشران ایرانی انجام نداده‌ایم، اما تولید میکروکتاب از کتاب‌های ایرانی می‌تواند به خوانده شدن بیشتر آ‌نها کمک کند.»

محسن سمسارپور

ضمیمه کلیک جام‌جم

نظر شما