شناسهٔ خبر: 22044307 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

سخنرانی روحانی و لاریجانی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مصطفی خمینی

حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در نشست خبری چهلمین سالگرد آیت الله شهید سید مصطفی خمینی، گفت: مراسمی به پیشنهاد مرکز نشر و تنظیم آثار امام خمینی در روز دوشنبه به منظور تجلیل زحمات و خدمات آیت‌الله مصطفی خمینی این عالم ربانی فرهیخته و معرفی شخصیت او در تهران برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / انصاری گفت: همایش چهلمین سالگرد ارتحال آیت‌الله مصطفی خمینی در سالن اجلاس سران ساعت ۸.۳۰ صبح با سخنرانی حجت‌الاسلام روحانی و علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار می‌شود.

وی افزود: عصر روز دوشنبه در پژوهشگاه فرهنگ اسلامی تهران و دارالشفاء قم، ابعاد شخصیتی آن مرحوم  مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین یکی دیگر از سخنرانان این مراسم آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی است.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با بیان اینکه نمایشگاه فرهنگی از اسناد مبارزاتی و خاطرات انقلاب آیت‌الله مصطفی خمینی هم در حاشیه سالن اجلاس سران  به نمایش در می‌آید، گفت: بعدازظهر روز گذشته در نجف اشرف هم در مجاورت بارگاه امیرالمومنین مراسمی برگزار شد که یاد و خاطره آن مرحوم با حضور علما و بزرگان و مردم نجف گرامی داشته شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نقش ایشان در انقلاب اسلامی و اینکه با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی روبه‌رو هستیم و در فرهنگ ایرانی عدد چهل جایگاه ویژه‌ای دارد، از این رو باید این مباحث پاس داشته شود. آبان در تاریخ انقلاب، یادآور چند رویداد است که نقطه عطف انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

انصاری یادآور شد: اول آبان شهادت سید مصطفی خمینی و ۱۳ آبان شاهد تبعید امام به ترکیه و ۱۳ آبان ۵۸ تسخیر لانه جاسوسی را داریم.

وی با اشاره به اینکه مسئله مهمی که نقش آیت‌الله مصطفی خمینی را برجسته می‌کند ارتحال او در اول آبان ۵۶ است و ابعاد مرگ ایشان تاکنون مشخص نشده، است، گفت: همه شواهد حاکی از این است که فوت ایشان به مرگ طبیعی نبوده و احتمال مسمومیت بسیار بالا بوده است و طبیب درخواست کالبد شکافی کرد که خانواده و حضرت امام قبول نکردند چون می‌دانستند رژیم بعثی عراق نمی‌گذاشت که نتیجه مشخص شود.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ادامه داد: بعد از حضرت امام (ره) حاج آقا مصطفی نقش ویژه‌ای را  تا زمان رحلت‌شان ایفا کردند. بعد از بازداشت امام، حاج آقا مصطفی نقش تعیین‌کننده‌ای در بیت امام دارند و تلاش می‌کنند که علما و روحانیون داخل و حوزه نجف را متحد کنند که علیه شاه مبارزه کنند و بازداشت امام  را به حصر خانگی تبدیل می‌کند.

انصاری بیان کرد: بعد درگذشت آیت‌الله مصطفی خمینی حوزه نجف  و دروس مراجع تعطیل شد و با توجه به اینکه ایشان ۴۷ سال داشتند بزرگترین مراسم برای تجلیل از این عالم بزرگوار در نجف و در شهرهایی مختلف ایران برگزار شد و بعد از ۱۵خرداد، نام امام به عنوان رهبر در مراسمات برجسته شد و در منبرها علیه نظام شاهنشاهی سخنرانی کردند و همه بافته‌های رژیم شاه به هم ریختند./ایلنا

نظر شما