شناسهٔ خبر: 22043567 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آزادسازی مراتع پارک ملی توران برای حفاظت از یوزپلنگ همچنان لنگ پول است

ماجرای حفاظت از یوزها در چند ماه گذشته آن‌قدر پیچ‌وتاب خورد و که بالاخره نحوه حافظت از آن در پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ به مدیریت هومن جوکار موردانتقاد قرار گرفت، جوکار می گوید لنگ پول هستیم.

صاحب‌خبر -

گروه جامعه خبرگزاری فارس: درحالی که رئیس سازمان محیط زیست معتقد است: یوزپلنگ ایرانی رو به انقراض است و پرداختن به حفاظت از آن محلی از اعراب ندارد، اما یکی از مهم ترین دغدغه دوستداران و فعالان محیط زیست حفاظت از آخرین باقیمانده های یوز در سرزمین ایران است که به نوعی نشان نگهبانی از باقیمانده طبیعت نیمه جان کشور به حساب می آید.

هرچند رئیس سازمان محیط زیست یوزپلنگ را محکوم به نابودی می داند اما ماجرای حفاظت از یوزها در چند ماه گذشته آن قدر پیچ وتاب خورد و که بالاخره نحوه حافظت از آن در پروژه بین المللی حفاظت از یوز به مدیریت هومن جوکار موردانتقاد قرار گرفت.

یکی از مسائل موردانتقاد از این پروژه به تأخیر افتادن خرید آغل ها در منطقه پارک ملی توران و محل زیست یوزپلنگ بود که قرار بود با مبلغ 85 هزار یورویی خریداری شود اما به دلایلی متوقف ماند و پس از سه سال و تغییر قیمت ها و شرایط کمپینی بانام «یوز تا ابد» که گویا هدیه تهرانی بازیگر سینما آن را راه اندازی کرده است قبول کرده است که این مابه تفاوت قیمت آغل ها را جبران کند و سرانجام این اراضی برای حفاظت بهتر از یوزپلنگ آزاد شود.

چرا خرید این مراتع به تأخیر افتاده است؟

 گفته می شود سازمان محیط زیست می توانست بدون تأخیر با واردکردن سازمان جنگل ها و مراتع کشور به مسئله، خرید آغل ها را به سرعت با همان مبلغ ابتدایی انجام دهد  اما ابوالفضل یاوری مدیرکل دفتر فنی مراتع سازمان جنگل ها در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس در خصوص نحوه دخالت این سازمان در بازپس گیری مراتع در مناطق حفاظت شده تحت نظر سازمان محیط زیست گفت: مراتعی که در محدوده پارک ملی وجود دارد، همانند پارک ملی توران در قبال پرداخت حقوق عرفی دامدار آزاد می شوند.

وی ادامه داد: مستحدثات داخلی هم که درواقع ابنیه هستند توسط کارشناس رسمی دادگستری قیمت گذاری می شوند.

مدیرکل دفتر فنی مراتع سازمان جنگل ها اعلام می کند: بر اساس یک تفاهم نامه حقوقی عرفی که با سازمان محیط زیست داریم، اگر حقوق عرفی دامدار پرداخت شود امکان خرید مرتع وجود دارد.

یاوری تأکید کرد:این جز حقوق مالکیتی ماست که در صورت تشخیص به خروج مستحدثات مرتع را آزاد کنیم. 

این کارشناس تشریح کرد: روال کار این است که اگر مرتعی را می خواهیم واگذار کنیم باید حقوق دامدار پرداخت شود که این حقوق عرفی است و از سوی کارشناسان اداره کل مرتع همان استان برآورد می شود. و اگر امتناع کردند پول را به حساب صندوق موجود واریز می کنند و عرصه آزد می شود.

وی معتقد است: عمده دامداران در این زمینه همکاری می کنند.

برای خرید 8 آغل های پارک ملی توران لنگ پول هستیم

هومن جوکار مدیر پروژه یوز نیز  در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس برخلاف تصورات موجود، مسئله خروج دام از محدوده پارک ملی توران را یک تجربه موفق همکاری بین دستگاهی دانست و گفت: از سال 1393 ادارات منابع طبیعی، امور عشایری استان سمنان و حتی بسیج جامعه مستضعفان  و یک سمن  در کنار اداره محیط زیست استان برای خروج دامداران از پارک ملی توران همکاری داشته اند.

مدیر پروژه یوز با اشاره به اینکه همه مراحل اداری خروج دام و خرید آغل از پارک ملی توران طی شده و مراتع جایگزین هم به دامداران معرفی شده است ابراز داشت: قرار شده که دامداران بازدیدی از این مراتع داشته باشند.

به گفته جوکار تمامی دامداران در همان سال 1393 صورت جلسه را امضا کردند و 8 مرتعی که 12 آغل در آن است را قرار شد با دریافت هزینه و تعیین مرتع جایگزین از سوی اداره منابع طبیعی منتقل کنند و دامداران منتظر ماندند تا دام هایشان با مبلغ تأمین شده به مراتع جدید منتقل شوند.

وی ادامه داد: اما مسئله اینجا بود که در آن زمان تأمین این مبلغ از سوی سازمان محیط زیست  ممکن نشد و با گذشت زمان هرچند هرسال موافقت نامه پرداخت این پول را می گرفتیم اما پول داده نمی شد.

مدیر پروژه یوز به تأخیر افتادن تأمین هزینه خرید آغل را عاملی دانست که پس از گذشت 3 سال با مشکل بالا رفتن قیمت مواجه شوند و اینجا بود که هدیه تهرانی که در سال های گذشته نیز فعالیت های زیست محیطی داشته است دست به کار شود و کمپین «یوز تا ابد» را راه می اندازد.

وی در خصوص رابطه کمپین یوز و دولت نیز گفت: هیچ ارتباطی بین این کمپین و دستگاه های دولتی  نیست و هدیه تهرانی و دوستانش به میدان آمده اند که تنها این هدف محقق شود.

جوکار با یادآوری جلسه هفته گذشته اش با استاندار سمنان نیز اظهار داشت: در این جلسه که مدیرکل منابع طبیعی سمنان، رئیس بسیج مهندسین استان و رئیس بسیج سازندگی و دیگر با چند دامدار حضور داشتند به این نتیجه رسیدیم که به دلیل فوت چند دامدار طی این سال ها تمامی این مراحل دوباره گذرانده شود و این بار با طی شدن این مراحل اداری دیگر منتظر موافقت تک تک دامداران نمانیم و هرکدام از دامداران این موافقتشان را اعلام کردند را با کمپین یوز تا ابد مرتبط کرده تا خرید آغال به سرعت انجام گیرد.

وی افزود:  اداره منابع طبیعی استان هم قول داده است پروانه مرتع جدید به سرعت اختصاص یابد.

جوکار تنها علت تأخیر خرید آغل های موردنظرشان تا پارک ملی توران را نبود پول عنوان کرد و گفت: ما لنگ پول هستیم، دو دستگاه اداره منابع طبیعی و سازمان محیط زیست وظایف خود را در این زمینه انجام داده اند. 

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما