شناسهٔ خبر: 22043498 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خواب 30 ساله یک بیمارستان نیمه تمام در مازندران

ساری - ایرنا - روزگاری که تب و تاب بیمارستان سازی در کشور داغ بود و هر کلنگ زدنی جامعه تازه خلاص شده از جنگ تحمیلی را به وجد می آورد ، ساخت بیمارستانی با 250 تختخواب در شهر نکا در شرق مازندران آغاز شد ، بیمارستانی که با گذشت حدود 30 سال به سرانجام نرسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این بیمارستان نیمه کاره که با گذشت این همه مدت تنها کمتر از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در شمال شهر نکا واقع است و اسکلت های فلزی آن برای بسیاری از رهگذران ناآشنا به منطقه چون ویرانه ای باقی مانده از جنگ تحمیلی به چشم می آید.
زمین این بیمارستان را اهالی یکی از روستاهای منطقه به امید آبادانی روستایشان از طریق ساخت بیمارستان اهدا کردند و از بودجه دولتی هم به گفته مسئولان 15 میلیارد ریال در زمان خودش برای اسکلت بندی و پی ریزی هزینه شده است .
تامین اجتماعی مازندران متولی ساخت این بیمارستان بود و احتمالا پیش بینی 250 تخت برای آن بر مبنای تعریف کاربری استانی بوده است ، چون در زمان کلنگ زنی جمعیت نکا کمتر از 50 هزار نفر بود و تامین اجتماعی هم تنها 2 بیمارستان در استان داشت.
اگر چه تامین اجتماعی بعدها بیمارستانی را با 50 تختخواب در نکا ایجاد و بهره برداری کرد ، ولی سرنوشت بیمارستان نیمه کاره 250 تختخوابی هیچگاه مشخص نشد و هنوز هم هیچ مرجعی نمی داند سرانجام آن چه خواهد شد.
گذشته از دور ریخته شدن هزینه های انجام شده تاکنون و رها شدن دستکم 10 هکتار زمین کشاورزی اهدائی برای ساخت این بیمارستان که کشت و کار در آن می توانست هزینه زندگی بیش از 50 خانواده جوان را تامین کند ، اسکلت بندی در حال تخریب آن به پاتوقی امن برای معتادان پرخطر و سایر بزهکاران اجتماعی تبدیل شده است .
گواه عینی بر این ادعا دستگیری تعدادی سارق سابقه دار استان های همجوار و معتادان پرخطر همزمان با هفته نیروی انتظامی در این مکان بوده است که نشان می دهد مسئولان ذیربط باید هر چه زودتر سرنوشت این سرمایه باقی مانده از گذشته را مشخص کنند تا تبدیل به انباشت زیان بیشتر نشود .
** نگاه منطقه ای ، خسران ملی
تعیین تکلیف این طرح که گفته می شود از طرح های ملی است ، از یک جهت دیگر هم ضرورت دارد و آن در دستور کار قرار گرفتن ساخت بیمارستانی با همین مشخصات در یکی دیگر از شهرستان های شرق مازندران و همجوار نکاست .
بی سرنوشت ماندن این طرح 30 ساله و آغاز ساخت طرحی مشابه در نقطه دیگری از منطقه ، گمانه زنی هائی را هم در محافل مردمی مبنی بر اعمال نفوذ افراد صاحب نفوذ برای ناتمام گذاشتن این طرح به نفع شهرستان همجوار رواج داده است .
دهیار روستای ' آلوکنده ' ، روستائی که مردمش زمین بیمارستان نیمه تمام را اهدا کردند ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از بی سرانجامی این طرح انتقاد کرد و گفت که خیرینی که زمین را اهدا کردند ، نگران این موضوع هستند.
مهدی عزتی افزود : برای ساخت این پروژه با توصیه مسئولان ملی و استانی 12 هکتار زمین را کشاورزان روستا در چهار کیلومتری شمال شهر نکا به تامین اجتماعی اهدا کردند و به طور قطع هم اگر زمین را برای بیمارستان نمی خواستند ، کشاورزان این کار را نمی کردند.
وی ادامه داد : مسئولان نه تنها بیمارستانی در زمین اهدائی نساختند بلکه با رها کردن ساختمان نیمه کاره ، آنجا را به محلی برای پنهادن شدن معتادان و محلی برای سکونت سایر خلافکاران تبدیل کرده اند و از این طریق امنیت روستای ما را هم از بین برده اند.
عزتی گفت : انتظار می رود مسئولان استان این پروژه را تعیین تکلیف کنند و اگر اولویتی برای ساخت بیمارستان ندارند ، لااقل برای پروژه های اقتصادی و یا فرهنگی به بخش خصوصی واگذار کنند.
** پیشنهاد ساخت مرکز تخصصی
مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان نکا نیز گفت : آنچه که ما می دانیم این است که زمین این بیمارستان را حدود 30 سال پیش برای ساخت بیمارستان 250 تختخوابی مردم منطقه به تامین اجتماعی واگذار کردند .
دکتر علیرضا خانجانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پس از مدت ها به دلیل آنچه که نبود صرفه اقتصادی اعلام شده، پروژه نیمه کاره مانده و قرار شد تا به دستگاههای دیگری که نیاز دارند و کار عام المنفعه انجام می دهند، واگذار شود .
وی با اشاره به ساخت بیمارستان 50 تختخوابی از سوی تامین اجتماعی در داخل شهر نکا و رها شدن برنامه ساخت بیمارستان 250 تختخوابی ، گفت : پیشنهاد ما به وزارت بهداشت و یا حتی تامین اجتماعی این است که این ساختمان نیمه کاره را برای ساخت بیمارستان تخصصی با کارکرد منطقه ای در نظر بگیرد.
** بی خیالی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از وضعیت پروژه
معاون توسعه مدیریت و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : ساخت این بیمارستان در اولویت دانشگاه قرار ندارد.
دکتر محمد پنبه چی افزود : از این که چرا این طرح نیمه کاره رها شده ، در حالی که 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، اطلاعی ندارم .
فرماندار نکا هم گفت : پیگیری ها برای تعیین تکلیف این پروژه در حال انجام است ، ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است.
جعفر احمدی افزود : مردم منطقه 12 هکتار از اراضی بکر و مستعدشان را برای پروژه عام المنفعه اهدا کردند تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند ، ولی متاسفانه بدعهدی مسئولان وقت باعث شده تا پروژه نیمه کاره رها و زمین کشاورزی نیز از دست مردم خارج شود.
وی خواهان تعیین تکلیف این پروژه از سوی متولیان شد.
** امتناع از شفافیت
یک منبع آگاه در تامین اجتماعی مازندران گفت هم به خبرنگار ایرنا گفت که این پروژه در اختیار مدیران استانی قرار ندارد و در سطح ملی پیگیری می شود.
این منبع که خواست نامش در گزارش ذکر نشود ، افزود : به نظر می رسد بخش املاک سازمان تامین اجتماعی پس از انصراف از ساخت بیمارستان به دلیل نبود صرفه اقتصادی ، ساختمان فیزیکی آن را برای واحدهای دانشگاهی در اختیار یکی از دانشگاههای استان قرار داده است.
استان مازندران هم اکنون 39 بیمارستان با حدود 3 هزار و 700 تخت بیمارستانی دارد و 12 بیمارستان جدید با حدود یک هزار تخت نیز در این استان در دست ساخت است .
طبق آمار سرانه تخت بیمارستانی در کشور برای هر یک هزار نفر 1.6 است که این آمار در مازندران برای هر هزار نفر 1.3 است.
براساس آخرین آمار ، هم اکنون در استان مازندران بیش از سه هزار طرح نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آنها حداقل 20 هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
گزارش : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654

انتهای پیام /*

نظر شما